@article { author = {Rafiei, E and Bozorgzadeh, M S and Esmail Darjani, R and Sangani, AR}, title = {The Effectiveness of Training of Mental Rehabilitation Techniques on Psychological Nerve Function in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder}, journal = {Community Health Journal}, volume = {14}, number = {2}, pages = {1-8}, year = {2020}, publisher = {Rafsanjan University of Medical Sciences}, issn = {2345-6248}, eissn = {2345-6248}, doi = {10.22123/chj.2020.231433.1508}, abstract = {Introduction: Attention Deficit Hyperactivity Disorder causes a defect in psychological nerve function. Thus, the present study aims to investigate the effect of training mental rehabilitation techniques on the psychological nerve function in children with attention deficit hyperactivity disorder. Materials and Methods: The present study was a quasi-experimental with a pretest/posttest and a control group. The statistical population included all students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder aged 7-9 in 2020 referred to the Education Counseling Clinic of District 1 of Gorgan. Later, 30 children were selected by the available method and were randomly assigned to two groups. The children's symptom inventory and the Wisconsin Card Classification Test were used. On children in the test group, the intervention program was performed in 8 sessions of 1 hour per week. No intervention was performed for the control group. Univar ate analysis of covariance was used to analyze the collected data. Results: The results showed that mean and standard deviation of the pretest and posttest of the test group were 22.84±2.58 and 29.45±3.69, and also mean and standard deviation of the pretest and posttest of the control group were 22.71±2.41 and 22.94±2.77. Further, training of mental rehabilitation techniques affected the psychological nerve function of children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (p<0.001). Conclusion: Due to the effectiveness of training mental retraining techniques on improving the psychological nerve function, this method can be used as an effective treatment by therapists to improve the neurological function of children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder.  }, keywords = {Rehabilitation,Neurological function,Attention Deficit Hyperactivity Disorder}, title_fa = {اثربخشی آموزش تکنیک‌های بازتوانی ذهنی بر عملکرد عصب روان‌شناختی کودکان پسر مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی}, abstract_fa = {مقدمه: اختلال نقص توجه و بیش فعالی، باعث نقص در عملکرد روان‌شناختی می­شود. هدف مطالعه حاضر، تعیین اثربخشی آموزش تکنیک­های بازتوانی ذهنی بر عملکرد عصب روان­شناختی کودکان پسر مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی می­باشد. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه­تجربی با پیش‌آزمون/پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی 9-7 ساله در سال 1398 بود که به کلینیک مشاوره آموزش و پرورش ناحیه 1 شهر گرگان مراجعه کرده بودند. تعداد 30 کودک به روش در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند و سپس به ‌طور تصادفی به دو گروه 15 نفره آزمون و کنترل تقسیم شدند. از آزمون علائم مرضی کودکان فرم والدین و کارت­های ویسکانسین استفاده شد. در گروه آزمون برنامه مداخله 8 جلسه 1‌ ساعته هفته­ای انجام شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیره تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار نمره گروه آزمون در پیش‌آزمون و پس‌آزمون 58/2±84/22 و 69/3±45/29 و گروه کنترل در پیش‌آزمون و پس‌آزمون 77/2±71/22 و 41/2±94/22 بود. آموزش تکنیک­های بازتوانی ذهنی بر عملکرد عصب روان­شناختی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی تأثیر داشت (001/0≥p). نتیجه‌گیری: با توجه به اثربخشی آموزش تکنیک­های بازتوانی ذهنی بر عملکرد عصب روان­شناختی، این روش می­تواند به عنوان یک روش درمانی کارآمد توسط درمان­گران جهت بهبود عملکرد عصب روان­شناختی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی استفاده شود.}, keywords_fa = {بازتوانی ذهنی,عملکرد عصب‌شناختی,اختلال نقص توجه و بیش فعالی}, url = {https://chj.rums.ac.ir/article_111106.html}, eprint = {https://chj.rums.ac.ir/article_111106_e7554d429950093f0f84784619f18629.pdf} } @article { author = {Sharifiyan, M and Akbarpour, M and Smkhani Akbarinejhad, H}, title = {Comparison of the Effectiveness of Acceptance & Commitment Therapy with Logotherapy on the Quality of Life & Demoralization Syndrome of Women with AIDS}, journal = {Community Health Journal}, volume = {14}, number = {2}, pages = {9-19}, year = {2020}, publisher = {Rafsanjan University of Medical Sciences}, issn = {2345-6248}, eissn = {2345-6248}, doi = {10.22123/chj.2020.222849.1464}, abstract = {Introduction:  In addition to addressing the physical problems of patients with AIDS, special attention should be paid to their psychological problems, the best of which is using psychological interventions. Therefore, this study aims to compare the efficacy of acceptance & commitment therapy & logotherapy on quality of life & demoralization syndrome in patients with AIDS. Materials and Methods: This study was semi-experimental with a pretest-posttest control group design. The population of this study consisted of all women with AIDS referred to medical clinics in Tabriz in 2019. In total, 30 women were selected by purposive sampling method, who were randomly divided into three groups. Members of both experimental groups received their treatment, respectively, in 8 sessions of 1.5 hours; however, the control group did not receive any treatment. Results:In the pretest, the mean and standard deviation for the quality of life & demoralization syndrome was 39/90±4/77 & 44/80±6/64 in acceptance & commitment therapy group, 38/40±4/57 & 45/00±6/65 in the logotherapy group, and 40/70±4/11 & 45/70±5/65 in the control group, respectively (p<0.518 and p<0.946). The results showed that acceptance & commitment therapy and logotherapy compared to the control group in the posttest led to increased quality of life & reduced demoralization syndrome in AIDS patients (p<0.001). In the follow-up phase, the effect of acceptance & commitment therapy and logotherapy on the quality of life and demoralization syndrome persisted (p<0.001). The results further showed that the effect of acceptance & commitment therapy and logotherapy on the quality of life and demoralization syndrome at posttest and follow up was not different (p<0.05). Conclusion: Acceptance & commitment therapy and logotherapy are likely to increase acceptance, thus increasing the quality of life in AIDS patients and reducing their demoralization syndrome.}, keywords = {Acceptance & Commitment Therapy,Logotherapy,Quality of Life,Demoralization Syndrome,AIDS,Women}, title_fa = {مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با معنادرمانی بر کیفیت زندگی و نشانگان افت روحیه زنان مبتلا به بیماری ایدز}, abstract_fa = {مقدمه: علاوه بر مشکلات جسمانی، باید به مشکلات روان‌شناختی بیماران مبتلا به ایدز نیز توجه شود. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و معنادرمانی بر کیفیت زندگی و نشانگان افت روحیه زنان مبتلا به بیماری ایدز صورت گرفت. مواد و روش‌ها: روش پژوهش، نیمه­تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری را زنان مبتلا به بیماری ایدز شهر تبریز که در سال 1398 به کلینیک‌های درمانی این شهر مراجعه کرده بودند تشکیل دادند. 30 نفر با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب، و به‌صورت تصادفی در سه گروه قرار گرفتند. گروه‌های آزمایشی، در 8 جلسه 5/1 ساعته درمان اختصاصی را دریافت کردند. گروه کنترل درمانی دریافت نکرد. داده‌ها توسط آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی تجزیه­ و تحلیل شدند. یافته‌ها: در پیش‌آزمون، میانگین و انحراف معیار نمره کیفیت زندگی و نمره نشانگان افت روحیه در گروه­های درمان و کنترل اختلاف معنی­داری نداشت (05/0p). در مرحله پیگیری، اثر این دو درمان ماندگار بود (001/0>p). تأثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و معنادرمانی بر کیفیت زندگی و نشانگان افت روحیه در مراحل پس‌آزمون و پیگیری یکسان بود (05/00/05); however, in the posttest stage, there was a significant difference in three mentioned variables (p<0/001). In other words, the self-care training method led to a significant decrease in perceived stress and a significant increase in health literacy and self-care behaviors in women with gestational diabetes (p<0/001). Conclusion: The results indicate the positive effect of self-care training on decreasing perceived stress and increasing health literacy and self-care behaviors. Therefore, it is essential to plan diabetes self-care training for women with gestational diabetes and even those who intend to become pregnant to improve health-related characteristics.}, keywords = {Self-care training,Perceived stress,Health literacy,Self-care behaviors,Gestational diabetes}, title_fa = {تأثیر آموزش خودمراقبتی بر استرس ادراک‌شده، سواد سلامت و رفتارهای خودمراقبتی در زنان مبتلا به دیابت بارداری}, abstract_fa = {مقدمه: دیابت بارداری از شایع‌ترین مشکلات بهداشتی دوران بارداری است که گاهی باعث ایجاد  ناتوانی، مرگ‌ومیر و دیابت نوع دو می‌گردد. آموزش خودمراقبتی در بهبود ویژگی‌های مرتبط با سلامت مؤثر است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش خودمراقبتی بر استرس ادراک‌شده، سواد سلامت و رفتارهای خودمراقبتی در زنان مبتلا به دیابت بارداری انجام شد. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر نیمه­تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه‌های آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش زنان مبتلا به دیابت بارداری مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهر زاهدان در سال 1398 بودند که 50 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی ساده در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 6 جلسه 60 دقیقه‌ای آموزش خودمراقبتی دریافت کرد و گروه کنترل به غیر از آموزش‌های روتین آموزشی ندید. ابزارهای پژوهش پرسشنامه‌های استرس ادراک‌شده، سواد سلامت و رفتارهای خودمراقبتی دیابت بودند. داده‌ها با آزمون‌های مجذور کای، t مستقل و آنالیز کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافته‌ها: گروه­های آزمایش و کنترل در مرحله پیش‌آزمون از نظر استرس ادراک‌شده، سواد سلامت و رفتارهای خودمراقبتی تفاوت معنی‌داری نداشتند، اما در مرحله پس‌آزمون از نظر هر سه متغیر تفاوت معنی‌داری داشتند (001/0>p). آموزش خودمراقبتی باعث کاهش معنی‌دار استرس ادراک‌شده و افزایش معنی‌دار سواد سلامت و رفتارهای خودمراقبتی در زنان مبتلا به دیابت بارداری شد  (001/0>p). نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از تأثیر آموزش خودمراقبتی بر کاهش استرس ادراک‌شده و افزایش سواد سلامت و رفتارهای خودمراقبتی بود. بنابراین، برنامه‌ریزی برای آموزش خودمراقبتی دیابت به زنان مبتلا به دیابت بارداری جهت بهبود ویژگی‌های مرتبط با سلامت ضروری است.}, keywords_fa = {آموزش خودمراقبتی,استرس ادراک‌شده,سواد سلامت,رفتارهای خودمراقبتی,دیابت بارداری}, url = {https://chj.rums.ac.ir/article_112948.html}, eprint = {https://chj.rums.ac.ir/article_112948_de2c8a16d50813d38c33500fdb23d4a0.pdf} } @article { author = {Rabiei, T and Gorji, Y}, title = {Lived Experiences of the Causes of Suicidal Attempt in 12-18-Year-Old Female Students in Khomeini Shahr City}, journal = {Community Health Journal}, volume = {14}, number = {2}, pages = {40-51}, year = {2020}, publisher = {Rafsanjan University of Medical Sciences}, issn = {2345-6248}, eissn = {2345-6248}, doi = {10.22123/chj.2020.222649.1462}, abstract = {Introduction: A comprehensive study of suicidal attempt motives in different age groups is a significant factor in the development of preventive measures and effective treatment approaches. This study aims to investigate the lived experience of suicidal attempts in 12-18-year-old female students in Khomeini Shahr city. Materials and methods: This was a qualitative and phenomenological study that targeted the 12-18-year-old girls with a history of suicide in 2018, according to the information of Khomeini Shahr Health Center. They were 30 people, 17 of whom were selected based on the saturation limit. The data collection tool was a semi-structured interview. The seven-step Klaizi method was used to analyze data. Results: 562 codes, 73 concepts, and 12 categories in three core titles of infertile individuality (psychological stress, personal failure, maturity process tensions, and religious rupture), structural pressure (generation gap, need for attention, lifestyle, and economic pressure), and social exclusion (loss of social capital, social pressure, virtual pressure, and weakness in communication skills) were obtained. Conclusion: It is concluded that adolescence is the period of identification with peers, parents, and educational systems, especially with teachers and cyberspace. Therefore, experts should consider the requirements in order to increase awareness of families, schools, and the legislative system for monitoring cyberspace and increasing media literacy. In this way, the basic principles in the prevention of adolescent suicide should be compiled, and the underlying factors should be eliminated or adjusted.}, keywords = {lived experience,Suicidal attempt,Female Students,Khomeini Shahr city}, title_fa = {تجربه زیسته‌ی اقدام به خودکشی در دانش‌آموزان دختر 18-12 ساله‌ شهرستان خمینی‌شهر}, abstract_fa = {مقدمه: بررسی جامع انگیزه‌های اقدام به خودکشی در گروه‌های سنی متفاوت عاملی مؤثر در تدوین اقدامات پیشگیرانه و لحاظ رویکردهای درمانی اثربخش است. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر بررسی تجربه زیسته‌ی اقدام به خودکشی در دانش‌آموزان دختر 18-12 ساله‌ شهرستان خمینی‌شهر بود. مواد و روش‌ها: این پژوهش، کیفی و از نوع پدیدارشناسی می‌باشد که با روش هدفمند از بین دختران 18-12 ساله با سابقه اقدام به خودکشی در سال 1397 بر اساس اطلاعات مرکز بهداشت شهرستان خمینی‌شهر که برابر با 30 نفر بوده است، هفده نفر بر اساس حد اشباع انتخاب شدند. ابزار جمع­آوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش هفت مرحله‌ای کلایزی استفاده شد. یافته‌ها: از مصاحبه‌ها 562 کد، 73 مفهوم و 12 مقوله در سه عنوان هسته‌ای فردیت عقیم مانده (فشار روانی، ناکامی شخصی، تنش‌های فرآیند بلوغ و گسست دینی)، عامل فشار ساختاری (شکاف نسلی، نیاز به توجه، سبک زندگی و فشار اقتصادی) و عامل طرد اجتماعی (از دست دادن سرمایه اجتماعی، فشار اجتماعی، فشار مجازی و ضعف در مهارت ارتباطی) به دست آمد. نتیجه‌گیری: این نتیجه حاصل می‌شود که نوجوانی دوران هویت‌یابی در کنار همسالان، والدین و سیستم آموزشی بویژه معلّمان و فضای مجازی است. بنابراین متخصصین باید در راستای افزایش آگاهی به خانواده‌ها و مدارس و سیستم قانون‌گذاری در جهت لزوم نظارت بر فضای مجازی و افزایش سواد رسانه‌ای ملزومات لازم را بیندیشند. تا از این طریق اصول اساسی در پیشگیری از خودکشی نوجوانان تدوین و عوامل زمینه‌ساز رفع و یا تعدیل شوند.}, keywords_fa = {تجربه زیسته‌,اقدام به خودکشی,دانش‌آموزان دختر,شهرستان خمینی‌شهر}, url = {https://chj.rums.ac.ir/article_114568.html}, eprint = {https://chj.rums.ac.ir/article_114568_a9a0783d0dc802467c82cebb6ad4b47a.pdf} } @article { author = {Asadi Khalili, M and Emadian, S O and Fakhri, M K}, title = {Comparison of the Effectiveness of Reality Therapy and Acceptance & Commitment Therapy on Social Anxiety and Parenting Self-Agency in Female Household Heads in Sari City}, journal = {Community Health Journal}, volume = {14}, number = {2}, pages = {52-65}, year = {2020}, publisher = {Rafsanjan University of Medical Sciences}, issn = {2345-6248}, eissn = {2345-6248}, doi = {10.22123/chj.2020.234941.1521}, abstract = {Introduction: Female household heads are exposed to numerous psychological and social harms. This study aims to compare the effectiveness of reality therapy and acceptance & commitment therapy on social anxiety and parenting self-agency in female household heads with symptoms of social anxiety. Materials and Methods: This study was semi-experimental with pretest, posttest, follow-up, and control group. The statistical population of this study included all female household heads referring to Baran and Navid social work clinics in Sari city in 2019, of which 45 were selected by purposeful sampling method based on the inclusion criteria and assigned in experimental and control groups by simple randomization. The experimental groups underwent reality therapy and acceptance & commitment therapy. Data were collected by Parental Self-Agency Measure and Jerabek Social Anxiety Scale. Then, they were analyzed by repeated-measures analysis of variance at a significance level of 0.05. Results: Data analysis showed that reality therapy and acceptance & commitment therapy were effective in improving parenting self-agency with within-group effect (F =19.69, P = 0.00), between-groups effect (F = 8.25, P = 0.002), and the between-groups and within-group interaction effect (F = 12.84, P = 0.00) and also in social anxiety with within-group effect (F=16.46 , P = 0.00), between-groups effect (F =29 /19, P = 0.00), and the between-groups and within-group interaction effect (F = 15.21, P = 0.00) in female household heads with symptoms of social anxiety. Therefore, both treatment approaches were effective in improving social anxiety and parenting self-efficacy in female household heads with symptoms of social anxiety. Conclusion: Based on this research results, psychological interventions, such as reality therapy and acceptance & commitment therapy, can be effective in improving parenting self-agency and social anxiety in female household heads with symptoms of social anxiety.}, keywords = {Reality Therapy,Acceptance & commitment,Parenting self-agency,social anxiety,Female household heads}, title_fa = {مقایسه اثربخشی واقعیت درمانی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب اجتماعی و خودکارآمدی والدگری در زنان سرپرست خانوار شهرستان ساری}, abstract_fa = {مقدمه: زنان سرپرست خانوار در معرض آسیب­های روانشناختی و اجتماعی متعدد قرار دارند. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی واقعیت­درمانی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب اجتماعی و خودکارآمدی والدگری در زنان سرپرست خانوار با نشانه­های اضطراب اجتماعی انجام شد. مواد و روش ­ها: این پژوهش از نوع نیمه­تجربی با طرح پیش­آزمون، پس­آزمون، پیگیری و گروه کنترل بود. جامعه آماری، کلیه زنان سرپرست خانوار مراجعه‌کننده به کلینیک مددکاری اجتماعی باران و نوید شهرستان ساری در سال 1398 بودند که 45 نفر به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شده و به طور تصادفی در گروه­های آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه­های آزمایش تحت واقعیت­درمانی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفتند. جمع­آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه­های خود کارآمدی والدگری دومکا و همکاران ومقیاساضطراب اجتماعی جرابک بود. داده­ها توسط روش تحلیل واریانس آمیخته با اندازه‌گیری مکرر تحلیل شدند. یافته­ ها: نتایج نشان داد واقعیت­درمانی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهبود خودکارآمدی والدگری با اثر بین­گروهی (000/0p=، 69/19F=)، درون­گروهی (002/0 p=، 25/8F=)، اثر تعاملی بین­گروهی و درون­گروهی (000/0 p=، 84/12F=) و در اضطراب اجتماعی با اثر بین­گروهی (000/0p=، 46/16F=)، درون­گروهی (000/0p=، 19/29F=) و اثر تعاملی بین­گروهی و درون­گروهی (000/0p=، 21/15F=) مؤثر است. نتیجه­ گیری: واقعیت­درمانی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد می­توانند بر بهبود خودکارآمدی والدگری و اضطراب اجتماعی در زنان سرپرست خانوار با نشانه­های اضطراب اجتماعی مؤثر واقع شوند و تفاوتی بین آن‌ها از این جهت وجود ندارد.}, keywords_fa = {واقعیت درمانی,پذیرش و تعهد,خودکارآمدی والدگری,اضطراب اجتماعی,زنان سرپرست خانوار}, url = {https://chj.rums.ac.ir/article_115494.html}, eprint = {https://chj.rums.ac.ir/article_115494_2cfbcd63ff5af247aae9642e7526baae.pdf} } @article { author = {Ranjbaran, R and Aliakbari Dehkordi, M and Saffarinia, M and Alipour, A}, title = {The Effectiveness of Mindfulness Training on Vitality, Psychological Well-being, and Blood Pressure in Women with Cardiovascular Disease}, journal = {Community Health Journal}, volume = {14}, number = {2}, pages = {66-77}, year = {2020}, publisher = {Rafsanjan University of Medical Sciences}, issn = {2345-6248}, eissn = {2345-6248}, doi = {10.22123/chj.2020.223029.1466}, abstract = {Introduction: Women with cardiovascular diseases have many problems, and one of the effective methods in improving their conditions is mindfulness training. Therefore, the present research aims to determine the effectiveness of mindfulness training on vitality, psychological well-being, and blood pressure in women with cardiovascular diseases. Materials and Methods: This study was quasi-experimental with a pretest-posttest follow-up design with the control group. The research population consisted of women with cardiovascular diseases referred to Shahid Rajaie Hospital of Tehran in 2019. The research sample was 40 people selected by purposeful sampling method and randomly distributed into two groups. The experimental group received eight face-to-face 70-minutes sessions of mindfulness training, and the control group did not receive any training. Data were collected using questionnaires of vitality and psychological well-being, besides blood pressure device. They were then analyzed using a two-way analysis of variance with repeated measures, together with Chi-square, independent t, and Bonferroni post-hoc tests. Results: The results showed no significant difference in terms of vitality, psychological well-being, and blood pressure (p>0.565) in the pretest; however, in the posttest and follow-up stages, there was a significant difference in terms of all variables (p < 0.001). This means that mindfulness training increased vitality (F=6.510, p < 0.015) and psychological well-being (F=12.893, p < 0.001) and decreased systolic (F=7.258, p < 0.010) and diastolic (F=4.751, p < 0.036) blood pressure in women with cardiovascular diseases, and the treatment results were maintained in the follow-up stage. Conclusion: The results indicated the effectiveness of mindfulness training on vitality, psychological well-being, and blood pressure. Therefore, psychologists and therapists are advised to use mindfulness training, besides other educational and therapeutic methods, to improve the vitality, psychological well-being, and blood pressure in patients with cardiovascular diseases.}, keywords = {Mindfulness,Vitality,Well-Being,blood pressure,Cardiovascular Diseases}, title_fa = {اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر سرزندگی، بهزیستی روان‌شناختی و فشارخون زنان مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی}, abstract_fa = {مقدمه: زنان مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی با مشکلات فراوانی مواجه هستند و یکی از روش‌های مؤثر در بهبود ویژگی‌های آن‌ها، آموزش ذهن‌آگاهی است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر سرزندگی، بهزیستی روان‌شناختی و فشارخون زنان مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی بود. مواد و روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش زنان مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مراجعه‌کننده به بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی تهران در سال 1398 بودند. نمونه پژوهش 40 نفر بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 70 دقیقه‌ای، آموزش ذهن‌آگاهی دریافت کردند و گروه کنترل آموزشی ندید. داده‌ها با پرسشنامه‌های سرزندگی و بهزیستی روان‌شناختی و دستگاه فشارخون جمع‌آوری و با آزمون‌های مجذور کای، t مستقل، آنالیز واریانس دوطرفه با اندازه‌گیری‌های مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شدند. یافته‌ها: گروه‌ها در مرحله پیش‌آزمون از نظر سرزندگی، بهزیستی روان‌شناختی و فشارخون تفاوت معنی‌داری نداشتند، اما در مراحل پس‌آزمون و پیگیری از نظر هر چهار متغیر تفاوت معنی‌دار بود (001/0>p). آموزش ذهن‌آگاهی باعث افزایش سرزندگی (015/0>p، 510/6=F)، بهزیستی روان‌شناختی (001/0>p، 893/12=F) و کاهش فشارخون سیستولیک (010/0>p، 258/7=F) و دیاستولیک (036/0>,p 751/4=F) گردید و نتایج درمان در مرحله پیگیری حفظ شد. نتیجه‌گیری: نتایج نشان‌دهنده اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر بهبود سرزندگی، بهزیستی روان‌شناختی و فشارخون بود. توصیه می‌گردد روانشناسان و درمانگران از آموزش ذهن‌آگاهی در کنار سایر روش‌های درمانی برای بهبود سرزندگی، بهزیستی روان‌شناختی و فشارخون مبتلایان به بیماری‌های قلبی عروقی استفاده نمایند.}, keywords_fa = {ذهن‌آگاهی,سرزندگی,بهزیستی,فشارخون,بیماری‌های قلبی عروقی}, url = {https://chj.rums.ac.ir/article_118606.html}, eprint = {https://chj.rums.ac.ir/article_118606_93e160e180b9c61f069c7987e2a01d3c.pdf} } @article { author = {Enayatzadeh Shahrody, Sh and Hassanzadeh, R and Emadian, S O}, title = {Comparison of the Effectiveness of Cognitive Rehabilitation Training and Vestibular Stimulation on Academic Achievement of Female Students with Specific Learning Disorder}, journal = {Community Health Journal}, volume = {14}, number = {2}, pages = {78-88}, year = {2020}, publisher = {Rafsanjan University of Medical Sciences}, issn = {2345-6248}, eissn = {2345-6248}, doi = {10.22123/chj.2020.237978.1532}, abstract = {Introduction: Learning disabilities in children affect many cognitive and behavioral areas, leading to reduced social relationship and academic achievement. Therefore, this study aims to investigate the effectiveness of cognitive rehabilitation training and vestibular stimulation on the academic achievement of female students with a specific learning disorder. Materials and Methods: The research was semi-experimental with a pre-test and post-test design for two experimental and control groups. The statistical population consisted of all female students with specific learning disorders with a diagnostic file in the Center of Learning Disabilities in Sari in the academic year of 2020. Of these, 45 were selected by the available method and randomly assigned to three groups of 15 individuals. For the first experimental group, the Powell Cognitive Rehabilitation Protocol for Children with Specific Learning Disabilities was performed in 8 sessions of 45 minutes; also, for the second experimental group, the protocol of vestibular stimulation of Ganz was performed with 8 sessions of 45 minutes, and no intervention was performed for the control group. The instrument used was Pham & Taylor Academic Achievement Questionnaire. Data were analyzed using a multivariate analysis of covariance with spss18 software. Results: The results showed that the mean academic achievement in the experimental group of vestibular stimulation in pre-test and post-test was 61.36 and 84.11, respectively; also, the mean academic achievement in the experimental group of cognitive rehabilitation in pre-test and post-test was 61.24 and 97.87, respectively; finally, the mean academic achievement of the control group in pre-test and post-test was 61.27 and 6.07, respectively. Further, the findings showed that cognitive rehabilitation and vestibular stimulation affect the academic achievement of children with specific learning disabilities (p≤0.001); however, the former is more effective than the latter (p≤0.001). Conclusion: The research findings can provide practical implications for improving the psychological characteristics of children with specific learning disabilities using cognitive rehabilitation therapy.}, keywords = {Rehabilitation,Vestibular,academic achievement,Students}, title_fa = {مقایسه اثربخشی بازتوانی شناختی و تحریکات وستیبولار بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر مبتلا به اختلال یادگیری خاص}, abstract_fa = {مقدمه: اختلال یادگیری در دانش­آموزان بر بسیاری از زمینه­های شناختی و رفتاری آنها تأثیر دارد که منجر به کاهش روابط اجتماعی و عدم پیشرفت تحصیلی می­گردد. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی بازتوانی­شناختی و تحریکات وستیبولار بر پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دخترمبتلا به اختلال یادگیری خاص انجام شد. مواد و روش ­ها: روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون بود. جامعه آماری را تمامی دانش­آموزان دختر مبتلا به اختلال یادگیری خاص دارای پرونده تشخیصی در مرکز اختلال یادگیری شهر ساری در سال تحصیلی 1399-1398 تشکیل دادند. تعداد 45 نفر به روش در دسترس انتخاب و به روش تصادفی در سه گروه مساوی جایگزین شدند. برای گروه آزمایش اول، پروتکل بازتوانی شناختی پاول برای دانش­آموزان دختر اختلال یادگیری خاص، برای گروه آزمایش دوم پروتکل درمانی وستیبولار گانز در 8 جلسه 45 دقیقه­ای انجام شد و برای گروه کنترل مداخله­ای صورت نگرفت. ابزار مورد استفاده پرسشنامه پیشرفت تحصیلی فام و تیلور بود. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین پیشرفت تحصیلی در گروه آزمایش تحریکات وستیبولار در پیش‌آزمون و پس‌آزمون به ترتیب 36/61 و 11/84، در گروه آزمایش بازتوانی شناختی 24/61 و 87/97 و  در گروه کنترل، 27/61 و 07/61 بود. بازتوانی شناختی و تحریکات وستیبولار بر پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دختر مبتلا به اختلال یادگیری خاص اثر معنی­دار داشت (001/0≥p). درمان بازتوانی شناختی اثربخش­تر از تحریکات وستیبولار بود (001/0≥p). نتیجه ­گیری: یافته‌های این پژوهش می‌تواند تلویحات کاربردی در زمینه بهبود پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دخترمبتلا به اختلال یادگیری خاص با استفاده از روش درمان بازتوانی شناختی ارائه دهد.}, keywords_fa = {بازتوانی,وستیبولار,پیشرفت تحصیلی,دانش ­آموزان}, url = {https://chj.rums.ac.ir/article_118607.html}, eprint = {https://chj.rums.ac.ir/article_118607_ae63ea1892ebfe57d27bd0e94ba7d951.pdf} }