@article { author = {Bekhnoodeh, M and Ghiyasi Pirzaman, M and Elahian, MS}, title = {Effectiveness of Attachment-based Therapy on Reducing Symptoms of Anxiety, Loneliness, and Self-Esteem in Orphaned Boy Children}, journal = {Community Health Journal}, volume = {15}, number = {2}, pages = {1-11}, year = {2021}, publisher = {Rafsanjan University of Medical Sciences}, issn = {2345-6248}, eissn = {2345-6248}, doi = {10.22123/chj.2021.255715.1614}, abstract = {Introduction: Multidimensional and complex nature of children`s behavioral problems requires assessment and application of modern treatments. Therefore, this study was conducted to determine the effectiveness of attachment-based therapy on reducing symptoms of anxiety, loneliness, and self-esteem in orphaned boy children.Materials and Methods: This study was an educational trial with pre-test, post-test, and control groups. The statistical population included all orphaned boys living in institutional homes at Shahid Ghodoosi boarding center under the auspices of the Tehran Welfare Organization in 2019. By the available sampling method, 30 people were selected and divided into experimental (n=15) and control (n=15) groups. Then, they completed the Anxiety Inventory (Spence, 1999), the Loneliness Questionnaire (Asher et al, 1984), and the Self-Esteem Questionnaire (CoperSmith, 1976). In the experimental group, attachment-based therapy was conducted in 10 sessions, 1 per week for 1 hour. After the training, the groups were retested. Data were analyzed by t-test (independent and paired) and multivariate analysis of covariance.Results: The results showed the mean scores of the total anxiety, separation anxiety, social anxiety, obsession, phobia, and panic attack in the experimental group in the post-test phase to be significantly different from the control group(p<0.05). There was a statistically significant difference between the mean score of loneliness and self-esteem of the subjects in the two groups in the post-test stage (p<0.05).Conclusion: The study emphasizes the importance of attachment in orphaned children, potentially providing practical results for therapists to reduce the emotional-behavioral problems of orphaned children and adolescents.}, keywords = {Attachment-based Therapy,anxiety,Loneliness,Self-esteem,Orphaned Children}, title_fa = {اثربخشی درمان مبتنی بر دلبستگی بر کاهش علائم اضطراب، احساس تنهایی و عزت‏ نفس کودکان پسر بی‏ سرپرست}, abstract_fa = {مقدمه: ماهیت پیچیده مشکلات عاطفی-رفتاری کودکان بی‏سرپرست بررسی و بکارگیری درمان‏های جدید را ایجاب می‏کند. لذا این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر دلبستگی بر کاهش علائم اضطراب، احساس تنهایی و عزت‏نفس کودکان پسر بی‏سرپرست انجام شد.مواد و روش‌ها: پژوهش از نوع نیمه‏آزمایشی با پیش­آزمون، پس­آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی پسران بی‏سرپرست ساکن مرکز شبانه‏روزی شهید قدوسی تحت پوشش سازمان بهزیستی تهران در سال 1398 بود. با نمونه‏گیری در دسترس، تعداد 30 نفر انتخاب و در گروه­های آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند و پرسش‏نامه­های اضطراب (اسپنس، 1999)، احساس تنهایی (آشر و همکاران، 1984) و عزت‏نفس (کوپراسمیت، 1976) را تکمیل کردند. در گروه آزمایش، درمان مبتنی بر دلبستگی در 10 جلسه (هفته­ای 1 جلسه، هر جلسه 1 ساعت) اجرا گردید. افراد گروه کنترل برنامه درمانی را دریافت نکردند. پس از پایان آموزش، از گروه­ها پس‏آزمون گرفته شد. داده­ها با روش‏های آزمون‏ t مستقل و زوجی و تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند.  یافته‌ها: میانگین نمرات کل اضطراب، اضطراب جدایی، اضطراب اجتماعی، وسواس، فوبی و حمله هراس در گروه آزمایش در مرحله پس‏آزمون نسبت به گروه کنترل تفاوت معنی­داری داشت (05/0>p). بین میانگین نمره احساس تنهایی و عزت‏نفس آزمودنی‏های دو گروه نیز در مرحله پس‏آزمون تفاوت از نظر آماری معنی­دار بود (05/0>p).نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش تأکیدی بر اهمیت دلبستگی در کودکان بی‏سرپرست دارد که می‏تواند تلویحات کاربردی برای درمانگران جهت کاهش مشکلات عاطفی-رفتاری کودکان و نوجوانان بی‏سرپرست ارایه دهد.}, keywords_fa = {درمان مبتنی بر دلبستگی,اضطراب,احساس تنهایی,عزت‏نفس,کودکان بی سرپرست}, url = {https://chj.rums.ac.ir/article_136578.html}, eprint = {https://chj.rums.ac.ir/article_136578_79ea3fc8c856968c9962adf50c9fd79e.pdf} } @article { author = {Arsad, M and Kasefi, Sh}, title = {The Effect of Brain-Centered Empowerment on the Executive Functions of Students with Mathematical Learning Disabilities}, journal = {Community Health Journal}, volume = {15}, number = {2}, pages = {12-20}, year = {2021}, publisher = {Rafsanjan University of Medical Sciences}, issn = {2345-6248}, eissn = {2345-6248}, doi = {10.22123/chj.2021.228201.1489}, abstract = {Introduction: People with math learning disabilities have severe cognitive impairments that brain-centered empowerment can reduce. The present study is conducted to determine the effectiveness of brain-centered empowerment on executive functions in students with such learning disabilities.Materials and Methods: The present research project was quasi-experimental with two subjects. The statistical population was all students with learning disabilities in Tabriz in 2019. The training and control group each included 20 people with math learning disabilities. The sampling method was targeted. The research tools included a computer-based brain empowerment program, a continuous performance test, and a problem-solving test. First, attention and problem-solving tests were taken from all subjects as a pre-test. Then, 20 sessions of brain-centered empowerment intervention were performed for the experimental group, while no intervention was performed for the control group. These tests were carried out again as a post-test on the experimental and control groups. Data analysis was performed using multivariate analysis of covariance.Results: Data analysis showed a significant difference between the mean of pre-test and post-test scores of the experimental and control groups (p<0.001). The F-test score for attention-deficit error, attention-response error, and problem solution was 5.72, 5.14, and 11.78, respectively; thus, brain-empowerment improved attention and problem-solving in people with math learning disabilities.Conclusion: Given the positive effects of this method on the attention and problem solving of people with mathematical learning disabilities, this study showed that brain-centered empowerment could be an effective strategy to achieve optimal performance of executive functions in people with such disabilities.}, keywords = {Cognitive Education,attention,Problem-solving,Mathematical learning disorder}, title_fa = {اثربخشی توانمندسازی مغزمحور بر کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی}, abstract_fa = {مقدمه: افراد با اختلال یادگیری ریاضی مشکلات شدیدی در زمینه کارکردهای اجرایی دارند. توانمندسازی مغزمحور می­تواند بر کاهش این مشکلات تأثیر داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی توانمندسازی مغزمحور بر کارکردهای اجرایی دانش­آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی انجام شد.مواد و روش ­ها: پژوهش حاضر به صورت نیمه­آزمایشی با دو گروه آزمودنی بود. جامعه آماری، کلیه دانش­آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری شهر تبریز در سال 1398 بودند. روش نمونه­گیری به صورت هدفمند بود. هر یک از گروه­های آموزش و کنترل شامل 20 دانش­آموز مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی بودند. ابتدا از کلیه آزمودنی­ها، آزمون توجه و حل مسئله گرفته شد (پیش­آزمون). سپس 20 جلسه مداخله توانمندسازی مغزمحور برای گروه آزمایش اعمال شد. برای گروه کنترل مداخله­ای صورت نگرفت. این آزمون­ها مجدداً به عنوان پس­آزمون از گروه آزمایش و کنترل بعمل آمد. تحلیل داده­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره انجام شد.یافته ها: بین میانگین نمره­های پیش­آزمون و پس­آزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی­داری وجود داشت (001/0>p). نمره آزمون F برای خطای حذف توجه، خطای پاسخ توجه و حل مسئله به ترتیب 72/5، 14/5 و 78/11 بود. توانمندسازی مغزمحور باعث بهبود توجه و حل مسئله در افراد مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی شد.نتیجه­ گیری: با توجه به تأثیرات مثبت این روش بر توجه و حل مسئله افراد مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی، این مطالعه نشان داد که توانمندسازی مغزمحور می­تواند به عنوان یک روش مؤثر برای دستیابی به عملکرد بهینه کارکردهای اجرایی در افرادی که اختلال یادگیری ریاضی دارند، استفاده شود.}, keywords_fa = {آموزش شناختی,توجه,حل مسئله,اختلال یادگیری}, url = {https://chj.rums.ac.ir/article_136622.html}, eprint = {https://chj.rums.ac.ir/article_136622_79be8c368269cce15b2300c410149eba.pdf} } @article { author = {Rezvani Abdolabad, F and Manzari Tavakoli, V}, title = {The Effectiveness of Glaser Reality Therapy on Couple Burnout and Marital Infidelity among Couples Admitted to Counseling Centers}, journal = {Community Health Journal}, volume = {15}, number = {2}, pages = {21-28}, year = {2021}, publisher = {Rafsanjan University of Medical Sciences}, issn = {2345-6248}, eissn = {2345-6248}, doi = {10.22123/chj.2021.206062.1374}, abstract = {Introduction: Couple burnout and marital infidelity indicate damage to a couple's emotional relationship. Reality therapy is a technique that can help couples in this regard emphasizing mental health. The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of Glaser reality therapy on couple burnout and marital infidelity of the couples admitted to counseling centers in Rafsanjan. Materials and Methods: The present study was a quasi-experimental, pretest, posttest with a control group. The statistical population of this study included 200 couples admitted to family counseling centers in Rafsanjan from September 23, 2018, to March 20, 2019. Using the convenience sampling method, 40 people were selected and randomly divided into two groups. The experimental group participated in eight ninety-minute sessions of Glaser Reality Therapy training but the experimental group was not exposed to any intervention. Mark and Atley (2006) and Pain (1996) Marital Infidelity Questionnaires were administered before and after training. Data were analyzed using the analysis of covariance. Results: The results showed that Glacier reality therapy training reduced marital disgust and marital infidelity (p<0.05). Conclusion: Reality education intervention affects cognitive, social, behavioral, emotional, and sexual aspects and causes intimacy in couples' relationships.}, keywords = {Reality Therapy,marital dissatisfaction,marital infidelity}, title_fa = {اثربخشی آموزش واقعیت درمانی گلاسر بر دلزدگی و خیانت زناشویی زوجین مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره}, abstract_fa = {مقدمه: دلزدگی و خیانت زناشویی، بیانگر آسیب در روابط عاطفی زوجین است. واقعیت درمانی از تکنیک‌هایی است که می‌تواند در این زمینه به زوجین کمک کند و بر سلامت روان تأکید دارد. این تحقیق با هدف تعیین اثربخشی واقعیت درمانی گلاسر بر دلزدگی زناشویی و خیانت زناشویی زوجین مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره شهر رفسنجان انجام شد. مواد و روش­ ها: پژوهش حاضر شبه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، زوجین مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره خانواده شهر رفسنجان در نیمه دوم سال 1397 بودند. با روش نمونه‌گیری در دسترس، 40 نفر انتخاب و به ‌طور تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. گروه آزمایشی در 8 جلسه 90 دقیقه­ای، آموزش واقعیت درمانی گلاسر شرکت کردند. در گروه کنترل مداخله­ای صورت نگرفت. پرسشنامه‌های خیانت زناشویی مارک و اتلی، و دلزدگی زناشویی پاینز، قبل و بعد از اجرای مداخله توسط شرکت­کنندگان تکمیل شد. داده‌ها توسط آزمون کوواریانس تحلیل گردیدند. یافته ­ها: میانگین و انحراف معیار نمرات پیش‌آزمون متغیر خیانت زناشویی در گروه آزمایش 07/11± 35/139 و در گروه کنترل 31/12±22/140، در پس‌آزمون برای گروه آزمایش 19/10±26/120 و برای گروه کنترل 39/10± 93/138 بود. میانگین و انحراف معیار نمرات پیش‌آزمون متغیر دلزدگی زناشویی در گروه آزمایش 74/7±15/90 و در گروه کنترل 63/7±04/91، در پس‌آزمون برای گروه آزمایش 43/8± 64/73 و برای گروه کنترل 51/7±91/89 بود. میانگین نمره دلزدگی زناشویی و خیانت زناشویی پس از مداخله بین دو گروه تفاوت معنی­دار داشت (005/0p<). نتیجه ­گیری: براساس نتایج، می­توان از واقعیت­درمانی گلاسر در کاهش دلزدگی و خیانت زناشویی زوجین دارای مشکلات ارتباطی بهره برد.}, keywords_fa = {واقعیت درمانی گلاسر,دلزدگی زناشویی,خیانت زناشویی}, url = {https://chj.rums.ac.ir/article_136633.html}, eprint = {https://chj.rums.ac.ir/article_136633_c18cb1ed4bb73e748d52febcbeadacb7.pdf} } @article { author = {Rahmanian, M and Alipour, A and Mokhtari, SH}, title = {Evaluation of the Effectiveness of Mindfulness-based Stress-reduction Training Program on Decreasing Depression and Anxiety Symptoms in Patients with Non-alcoholic Fatty liver}, journal = {Community Health Journal}, volume = {15}, number = {2}, pages = {29-39}, year = {2021}, publisher = {Rafsanjan University of Medical Sciences}, issn = {2345-6248}, eissn = {2345-6248}, doi = {10.22123/chj.2021.218124.1434}, abstract = {Introduction: Depression and anxiety are highly prevalent in patients with non-alcoholic fatty liver disease, reducing mental health and leading to dysfunction in various dimensions. Due to the significant role of psychological factors in the process of treatment and recovery of patients, this study was conducted to determine the effectiveness of the mindfulness-based stress-reduction training program on decreasing depression and anxiety symptoms in patients with non-alcoholic fatty liver.Materials and Methods: This randomized clinical trial study was performed in 2018 on 30 patients with non-alcoholic fatty liver disease referred to Ghadir specialized clinic in Aligudarz city. Subjects were randomly divided into two experimental and control groups (15 people in each). Mindfulness-Based Stress-Reduction (MBSR) training was conducted for the experimental group during 8 weekly sessions (each lasting 45 to 90 minutes). The control group did not receive any intervention. The data collection tool was Depression, Anxiety, and Stress Scale (DASS). Data were analyzed using two-way repeated-measures ANOVA by SPSS software version 24.Results: The results of two-way repeated-measures ANOVA showed a significant difference between the mean scores of the experimental and control groups in depression (p<0.001, F = 74.125 and η = 0.726) and anxiety (p<0.001, F = 015/158 and η = 0.849). Thus, the score of depression and anxiety of people with fatty liver in the experimental group after mindfulness training significantly decreased compared to the control group.Conclusion: According to the obtained results, the mindfulness-based stress-reduction training program is recommended as an effective and complementary psychological intervention in patients with the non-alcoholic fatty liver to promote their mental health.}, keywords = {depression,anxiety,Mindfulness,non-alcoholic fatty liver disease}, title_fa = {بررسی اثربخشی برنامه آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر کاهش علائم افسردگی و اضطراب بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی}, abstract_fa = {مقدمه: افسردگی و اضطراب در بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی شیوع بالایی دارد که باعث کاهش سلامت روانی و اختلال عملکرد آن‌ها می‌شود. با توجه به نقش قابل‌توجه عوامل روان‌شناختی در فرآیند درمان و بهبود بیماران، این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامه آموزش ذهن­آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر کاهش علائم افسردگی و اضطراب بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی انجام شد. مواد و روش‌ها: این کارآزمایی بالینی تصادفی شده در سال 1397 بر روی 30 نفر از بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی مراجعه‌کننده به کلینیک تخصصی غدیر شهرستان الیگودرز انجام شد. افراد به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. آموزش ذهن­آگاهی مبتنی بر کاهش استرس طی 8 جلسه‌ هفتگی (هر جلسه به مدت 45 تا 90 دقیقه) برای گروه آزمایش به اجرا در آمد. گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکردند. ابزار گردآوری داده‌ها مقیاس ارزیابی افسردگی، اضطراب و استرس بود. داده‌ها توسط آنالیز واریانس دو طرفه با اندازه‌گیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند.یافته‌ها: تفاوت معنی‌داری بین میانگین نمرات دو گروه آزمایش و کنترل در نمره افسردگی (001/0>p، 125/74 F= و 726/0=η ) و اضطراب (001/0>p، 015/158 F= و 849/0=η ) مشاهده شد. نمره افسردگی و اضطراب در گروه آزمایش پس از آموزش ذهن­آگاهی نسبت به گروه کنترل کاهش معنی­دار یافت.نتیجه‌گیری: استفاده از برنامه آموزش ذهن­آگاهی مبتنی بر کاهش استرس به عنوان یک مداخله روان‌شناختی مؤثر و مکمل در بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی به منظور ارتقای سلامت روان آن‌ها پیشنهاد می‌گردد. }, keywords_fa = {افسردگی,اضطراب,ذهن­آگاهی,بیماری کبد چرب غیرالکلی}, url = {https://chj.rums.ac.ir/article_136802.html}, eprint = {https://chj.rums.ac.ir/article_136802_5615965f3a1a9ef99d9940fc9645304b.pdf} } @article { author = {Lotfi, B and Jajarmi, M and Mohammadipour, M}, title = {The Effectiveness of Compassion-based Couple Therapy on Increasing Segregation and Reducing Marital Conflicts}, journal = {Community Health Journal}, volume = {15}, number = {2}, pages = {40-49}, year = {2021}, publisher = {Rafsanjan University of Medical Sciences}, issn = {2345-6248}, eissn = {2345-6248}, doi = {10.22123/chj.2021.237512.1528}, abstract = {Introduction: In marital conflicts, couples show violent and hostile behaviors towards each other. Couple therapy is one of the techniques that can help couples in this regard. The aim of this study was to determine the effectiveness of compassion-focused couple therapy on increasing differentiation and reducing marital conflict.Materials and Methods: The present study was a quasi-experimental type of pretest, posttest and follow-up with a control group. The statistical population of this study included all couples who were admitted to counseling centers in Kerman in 2009. Using the available sampling method, 24 couples were selected and randomly divided into two groups. The experimental group received compassion-focused couple therapy training in 8 sessions of 60 minutes per week, but no intervention was performed on the control group. Skowron (1998) self-differentiation questionnaires and Sanaei Zaker (2008) marital conflict questionnaires were administered before and after the intervention. Data analysis was performed using analysis of variance.Results: The results showed that compassion-focused couple therapy had a significant effect on increasing differentiation (F=7612/114, p<0.001) and reducing marital conflicts in couples (F=275/44, p<0.001).Conclusion: According to the results of the present study and research background, compassion-focused couple therapy can be suggested as an effective way to increase differentiation and reduce marital conflict between couples with communication problems.}, keywords = {Couples Therapy,differentiation,Focusing on compassion,Marital conflicts}, title_fa = {اثربخشی زوج‌درمانی متمرکز بر شفقت بر افزایش تمایزیافتگی و کاهش تعارضات زناشویی زوجین}, abstract_fa = {مقدمه: زوجین، در تعارض زناشویی با یکدیگر رفتارهای خشونت­آمیز و خصمانه دارند. زوج درمانی از تکنیک‌هایی است که می‌تواند در این زمینه به زوجین کمک کند. هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی زوج درمانی متمرکز بر شفقت بر افزایش تمایزیافتگی و کاهش تعارضات زناشویی زوجین بود.مواد و روش ­ها: پژوهش حاضر، شبه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری، کلیه زوجین مراجعه­کننده به مراکز مشاوره شهر کرمان در سال ۱۳۹8 بودند. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، 24 زوج انتخاب و به ‌طور تصادفی ساده در دو گروه مساوی قرار گرفتند. گروه آزمایشی در 8 جلسه 60 دقیقه­ای (یک جلسه در هفته)، آموزش زوج درمانی متمرکز بر شفقت دریافت کردند ولی در مورد گروه کنترل مداخله­ای صورت نگرفت. پرسشنامه‌های تمایزیافتگی خود Skowron  و Friedlander (1998) و تعارض زناشویی Sanayi (1387) قبل و بعد از اجرای مداخله اجرا شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس انجام شد.یافته ­ها: زوج درمانی متمرکز بر شفقت موجب افزایش معنی­دار تمایزیافتگی خود (001/0p<، 114/7612=F) و کاهش معنی­دار تعارضات زناشویی زوجین (001/0p<، 44/275=F) گردید.نتیجه­ گیری: بنابر نتایج پژوهش حاضر و پیشینه پژوهشی، می­توان زوج درمانی متمرکز بر شفقت را به عنوان روشی کارآمد در افزایش تمایزیافتگی و کاهش تعارض زناشویی زوجین دارای مشکلات ارتباطی پیشنهاد نمود.}, keywords_fa = {تعارضات زناشویی,تمایزیافتگی,زوج درمانی,متمرکز بر شفقت}, url = {https://chj.rums.ac.ir/article_137031.html}, eprint = {https://chj.rums.ac.ir/article_137031_70c3c28107f20bfb2677b7da403e86ca.pdf} } @article { author = {Siroos, M and Mirzaian, B and Hasanzadeh, R}, title = {The Effectiveness of Functional Analytical Therapy on Object Relations and Coping with Stressful Situations in Patients with Borderline Personality Disorder}, journal = {Community Health Journal}, volume = {15}, number = {2}, pages = {50-58}, year = {2021}, publisher = {Rafsanjan University of Medical Sciences}, issn = {2345-6248}, eissn = {2345-6248}, doi = {10.22123/chj.2021.270512.1664}, abstract = {Introduction: Functional analytical therapy is a new method in the treatment of psychological disorders. Therefore, the aim of this study was to determine the effectiveness of functional analytical therapy on object relations and coping with stressful situations in patients with borderline personality disorder.Materials and Methods: The method of the present study was quasi-experimental pre-test-post-test with experimental and control groups with a quarterly follow-up phase. The statistical population of the study included all women referred to Asal Psychiatric Disorders Treatment Center in Karaj in 2020. 24 patients with moderate disease level were selected by simple random sampling and were replaced in two groups of 12 according to the lottery. The functional analytical therapy package of Tsai et al. was performed on the experimental group in 10 sessions of 45 minutes, but no intervention was performed on the control group. Pre-test and post-test were obtained using the Bell et al.'s Object Relations Questionnaire and the Endler and Parker's coping with stressful situations Questionnaire. Data were analyzed using mixed covariance analysis.Results: The results showed that functional analytical therapy had an effect of 92% on the improvement of object relations (F = 78.34, p<0.001) and an effect of 82% on avoidant style (F =36.54, p<0.001), of the variable coping with stressful situations in patients with borderline personality disorder.Conclusion: This study emphasizes the effect of functional analytical therapy on object relations and coping with stressful situations in patients, so it can provide therapists with practical implications for the treatment of people with borderline personality disorder.}, keywords = {object,coping,borderline personality disorder}, title_fa = {تأثیر روان‌درمانی تحلیلی کارکردی بر روابط موضوعی و مقابله با شرایط پرفشار در بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی}, abstract_fa = {مقدمه: روان درمانی تحلیلی کارکردی یک روش نوین در درمان اختلال­های روان­شناختی است، بنابراین، هدف این پژوهش تعیین اثربخشی روان­درمانی تحلیلی کارکردی بر روابط موضوعی و مقابله با شرایط پرفشار در بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی بود.مواد و روش­ ها: روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه آزمایش و کنترل با یک مرحله پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی زنان مراجعه­کننده به مرکز درمان اختلالات روان­شناختی آسال شهر کرج در سال 1399 بود. تعداد 24 نفر با سطح بیماری متوسط به روش تصادفی ساده انتخاب و با توجه به قرعه در دو گروه 12 نفره جایگزین شدند. بسته روان­درمانی تحلیلی کارکردی Tsai و همکاران در 10 جلسه 45 دقیقه­ای بر روی گروه آزمایش ­اجرا شد. بر روی گروه کنترل مداخله­ای انجام نگردید. پیش­آزمون و پس­آزمون با استفاده از پرسش­نامه روابط موضوعی Bell و همکاران و پرسش­نامه مقابله با موقعیت فشار­زا Endler and Parker انجام شد. داده­ها با استفاده از آزمون کوواریانس آمیخته تحلیل شدند.یافته­ ها: یافته‌ها نشان داد که روان­درمانی تحلیلی کارکردی تأثیر 92 درصدی بر بهبود روابط موضوعی (34/78F=، 001/0>p) و تأثیر 82 درصدی بر سبک اجتنابی (54/36F=، 001/0>p)، از متغیر مقابله با شرایط پرفشار در بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی دارند.نتیجه ­گیری: این پژوهش بر تأثیر روان­درمانی تحلیلی کارکردی بر روابط موضوعی و مقابله با شرایط پرفشار در بیماران تأکید دارد. بنابراین می­تواند به درمان­گران تلویحات کاربردی برای درمان افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی ارائه دهد.}, keywords_fa = {روابط,مقابله,اختلال شخصیت مرزی}, url = {https://chj.rums.ac.ir/article_137128.html}, eprint = {https://chj.rums.ac.ir/article_137128_bc59b1f3993a5a0989624ebd65a60bb6.pdf} } @article { author = {Naghizadeh Alamdari, M and Smkhani Akbarinejhad, H}, title = {Effectiveness of Mindfulness-based Stress Reduction Training on Assertiveness & Academic Boredom of Female High School Students}, journal = {Community Health Journal}, volume = {15}, number = {2}, pages = {59-68}, year = {2021}, publisher = {Rafsanjan University of Medical Sciences}, issn = {2345-6248}, eissn = {2345-6248}, doi = {10.22123/chj.2021.259434.1625}, abstract = {Introduction: Given that students are the future makers of the country, their educational and training problems should be considered in order to be improved by psychological interventions. Thus, this study aims to determine the effectiveness of mindfulness-based stress reduction training on assertiveness and academic boredom of female high school students. Materials and Methods:  This study was semi-experimental with pre-test, post-test, and follow-up with the control group. The study population consisted of 895 female students of the first-grade secondary school in Jolfa city in the academic year of 2019-2020. In total, 30 people, according to the inclusion and exclusion criteria, were selected using the purposive sampling method and randomly divided into two groups. Both experimental groups received their treatment in 8 sessions of 1.5 hours; however, the control group did not receive any training. Measuring instruments were Gambrill and Richey's assertiveness and academic boredom questionnaire. The findings were analyzed using ANOVA with repeated measures. Results: The mean variables of assertiveness and academic boredom of the experimental group in the pre-test were 118.80±12/61 and 67.13±10/98, respectively. Additionally, the mean variables of assertiveness and academic boredom in the control group were 119.20±11/85 and 70.80±13/71, respectively. The results showed that in the post-test, the assertiveness score of the experimental group (109.07±11/70) improved compared to the control group (119.13±11/88) (p<0.001); also, the academic boredom score of the experimental group (57.93±10/75), compared to the control (70/67±13/89), decreased (p<0.001). The results further showed that in the follow-up phase, the effect of mindfulness-based stress reduction training on assertiveness (109.53±11/85) and academic boredom (58.80±10/33) was lasting (p<0.001). Conclusion: According to the obtained results, mindfulness-based stress reduction training can be used as an effective strategy to increase assertiveness and reduce academic boredom in students.    }, keywords = {Mindfulness-based Stress Reduction Training,Assertiveness,Academic Boredom,Student}, title_fa = {اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر جرأت‌ورزی و دلزدگی تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه اول}, abstract_fa = {مقدمه: دانش‌آموزان آینده‌سازان کشور هستند و باید با مداخلات متنوع، معضلات تحصیلی و آموزشی آن‌ها را بهبود بخشید. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن­آگاهی بر جرأت‌ورزی و دلزدگی تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه اول می‌باشد. مواد و روش ­ها: روش پژوهش، نیمه­تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه اول مدارس شهرستان جلفا در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند (895 نفر). تعداد 30 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و به‌ طور تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. گروه آزمایش، در 8 جلسه 5/1 ساعته تحت آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن­آگاهی قرار گرفتند. گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. ابزارهای اندازه‌گیری، پرسشنامه‌های جرأت‌ورزی گمبریل و ریچی، و دلزدگی تحصیلی بودند. تجزیه و تحلیل یافته‌ها توسط آزمون تحلیل واریانس آمیخته با اندازه‌گیری مکرر انجام گرفت. یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار متغیرهای جرأت‌ورزی و دلزدگی تحصیلی گروه آزمایش در پیش‌آزمون به ترتیب 61/12±80/118 و 98/10±13/67؛ و در گروه کنترل 85/11±20/119 و 71/13±80/70 بود. در پس‌آزمون، نمره جرأت‌ورزی گروه آزمایش (70/11±07/109) در مقایسه با گروه کنترل (88/11±13/119) بهبود یافت (001/0>p)، و نمره دلزدگی تحصیلی گروه آزمایش (75/10±93/57) نسبت به گروه کنترل (89/13±67/70) کمتر شد (001/0>p). در مرحله پیگیری، اثر آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن­آگاهی بر جرأت‌ورزی و دلزدگی تحصیلی ماندگار بود (001/0>p). نتیجه‌گیری: بر طبق نتایج می‌توان گفت آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن­آگاهی می‌تواند به ‌عنوان روشی مؤثر در افزایش جرأت‌ورزی و کاهش دلزدگی تحصیلی دانش‌آموزان مورد استفاده قرار گیرد.  }, keywords_fa = {کاهش استرس مبتنی بر ذهن­آگاهی,جرأت‌ورزی,دلزدگی تحصیلی,دانش‌آموز}, url = {https://chj.rums.ac.ir/article_137308.html}, eprint = {https://chj.rums.ac.ir/article_137308_275e395b34bd9578039ef43b4a992793.pdf} } @article { author = {Parvaneh, P and Khalatbari, J and Saeedpoor, F}, title = {Comparison of the Effectiveness of Dialectical-Behavioral and Cognitive-Behavioral Therapy on Irrational Beliefs, Emotion Regulation, and Impulsive Behaviors of High School Female Students}, journal = {Community Health Journal}, volume = {15}, number = {2}, pages = {69-81}, year = {2021}, publisher = {Rafsanjan University of Medical Sciences}, issn = {2345-6248}, eissn = {2345-6248}, doi = {10.22123/chj.2021.214797.1415}, abstract = {Introduction: Irrational beliefs, emotion regulation, and impulsive behaviors are variables that affect students' mental health. In this context, dialectical-behavioral and cognitive-behavioral therapy are effective approaches to reducing adolescent behavioral disorders. Thus, the present study aimed to compare the effectiveness of dialectical-behavioral and cognitive-behavioral therapy on irrational beliefs, emotion regulation, and impulsive behaviors of high school female students. Materials and Methods: The statistical population of this quasi-experimental study included all high school female students in Ramsar city in the academic year of 2015-2016. Forty-five subjects were selected through random cluster sampling from female high schools and were randomly grouped into control and interventions (15 persons in each group). The groups completed emotion regulation, irrational beliefs, and impulsiveness questionnaires in the pre-test, post-test, and follow-up stages. The experimental groups received 8-sessions of 90-minutes dialectical-behavioral and cognitive-behavioral therapy, and the control group did not receive any intervention. Data were analyzed using Bonferroni post-hoc test and repeated measures analysis of variance. Results: Compared to pre-test, post-test scores of impulsive behaviors (Md=4.33, p<0.001) and irrational beliefs (Md=3.66, p<0.001) in the cognitive-behavioral therapy group and post-test scores of impulsive behaviors (Md=8.40, p<0.001) and irrational beliefs (Md=13.93, p=0.001) in dialectical-behavioral therapy group significantly reduced. Also, post-test of emotion regulation of cognitive-behavioral therapy group (Md=-0.20, p<0.001) and dialectical-behavioral therapy (Md=-7.46, p<0.001) significantly increased compared to pre-test; these effects continued in the follow-up phase. Conclusion: Dialectical-behavioral and cognitive-behavioral therapies can be used as effective treatments to improve emotion regulation and reduce irrational beliefs and impulsive behaviors in female students; there is no difference between them in this respect.}, keywords = {cognitive-behavioral therapy,Dialectical-behavioral therapy,Impulsive behavior,emotion regulation,Irrational belief}, title_fa = {مقایسه اثربخشی رفتاردرمانی شناختی و رفتاردرمانی دیالکتیک بر رفتارهای تکانشی، تنظیم هیجان و باورهای غیرمنطقی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه}, abstract_fa = {مقدمه: رفتارهای تکانشی، تنظیم ­هیجان و باورهای غیرمنطقی از متغیرهای مؤثر بر سلامت روان دانش­آموزان هستند. رفتاردرمانی شناختی و دیالکتیک، رویکردهایی کارآمد جهت کاهش اختلالات رفتاری نوجوانان می­باشند. پژوهش حاضر، با هدف مقایسه اثربخشی رفتاردرمانی شناختی و رفتاردرمانی دیالکتیک بر رفتارهای­ تکانشی، تنظیم هیجان و باورهای غیرمنطقی دانش­آموزان دختر مقطع متوسطه انجام شد. مواد و روش ­ها: جامعه آماری این پژوهش نیمه­آزمایشی، کلیه دانش­آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان رامسر در سال تحصیلی 96-1395 بودند. تعداد 45 نفر به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند و به صورت تصادفی در گروه­های مداخله و کنترل قرار گرفتند (15 نفر در هر گروه). گروه­ها، پرسشنامه­های تکانشوری، باورهای­ غیرمنطقی و تنظیم هیجان را در مراحل پیش­آزمون، پس­آزمون و پیگیری تکمیل کردند. گروه­های آزمایشی 8 جلسه 90 دقیقه­ای رفتاردرمانی شناختی و دیالکتیک دریافت کردند و گروه کنترل، مداخله­ای دریافت نکرد. داده­ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی تحلیل شدند. یافته ­ها: نمرات پس­آزمون رفتارهای تکانشی و باورهای غیرمنطقی در گروه­های­ رفتاردرمانی شناختی و رفتاردرمانی ­دیالکتیکی نسبت به پیش­آزمون به طور معنی­دار کاهش یافت (001/0p<). نمرات پس­آزمون تنظیم هیجان گروه­ رفتاردرمانی شناختی و رفتاردرمانی دیالکتیکی نسبت به پیش­آزمون افزایش معنی­دار نشان داد (001/0p<) که این تأثیرات در مرحله پیگیری نیز تداوم داشت. نتیجه ­گیری: رفتاردرمانی شناختی و رفتاردرمانی دیالکتیکی می­توانند به عنوان درمان­های مؤثری برای کاهش رفتارهای تکانشی، باورهای غیرمنطقی و بهبود تنظیم هیجان در دانش­آموزان دختر مورد استفاده قرار گیرند و تفاوتی بین آن‌ها از این جهت وجود ندارد.}, keywords_fa = {رفتاردرمانی شناختی,رفتاردرمانی دیالکتیک,رفتار تکانشی,تنظیم هیجان,باور غیرمنطقی}, url = {https://chj.rums.ac.ir/article_137410.html}, eprint = {https://chj.rums.ac.ir/article_137410_1835cee81d639dcd07cae2eaaf5cc4d1.pdf} }