per
دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجان
سلامت جامعه
2345-6248
2017-05-09
10
3
1
10
45790
تأثیر آموزش گروهی به شیوه راهحلمحور بر شادکامی نوجوانان دختر محروم از پدر
The Positive Effects of the Solution-Oriented Group Approach on Happiness among Fatherless Female Adolescents in 2015
مریم ادیبی
maryamadibi3278@gmail.com
1
یوسف گرجی
yousefgorgis@yahoo.com
2
کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خمینیشهر، خمینیشهر، ایران.
استادیار، گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینیشهر، خمینیشهر، ایران.
مقدمه: مؤلفههای روانشناختی نوجوانان (همچون شادکامی) در صورت فوت پدر تحت تأثیر قرار میگیرد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی به شیوه راه حل محور بر شادکامی نوجوانان دختر محروم از پدر صورت پذیرفت. مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیشآزمون - پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر محروم از پدر شهر اصفهان در سال تحصیلی 94-1393بود. برای انتخاب نمونه، با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و تصادفی ساده 40 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شده و به دو گروه 20 نفری تقسیم گردیدند. مداخلات درمانی (رویکرد راهحل محور) بر روی گروه تجربه در هشت جلسه 90 دقیقهای یک بار در هفته انجام شد. به گروه کنترل هیچ آموزشی داده نشد. پرسشنامه شادکامی آکسفورد به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. دادههای جمع آوری شده توسط تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج تحلیل نشان داد که آموزش گروهی به شیوه راهحل محور بر شادکامی نوجوانان دختر محروم از پدر در مراحل پسآزمون و پیگیری تأثیر داشته است (001/0>p). بدین معنا که پس از اجرای مداخله آموزشی، گروه تجربه در مقایسه با گروه کنترل میزان شادکامی بالاتری را گزارش نمودند. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای حاصل از پژوهش حاضر در کنار سایر مداخلات شناخته شده و استاندارد موجود، میتوان از روش آموزش راهحل محور در جهت افزایش شادکامی نوجوانان دختر محروم از پدر بهره برد.
Introduction: Paternal death may have a detrimental effect on the psychological determinants including happiness of people particularly adolescents. Therefore, the present study was conducted to investigate the positive effects of solution-oriented group teaching on happiness in fatherless female adolescents. Materials and Methods: This was a semi-experimental study with pretest, posttest and control group design. All fatherless female students living in Isfahan in 2014-15 were included in this study.. In order to select the sample size, 40 students were selected using a convenient and simple sampling method and were then randomly divided into two groups of 20. While the experimental group received the solution-oriented approach as a therapeutic intervention for 8 weekly sessions of ninety-minute, the control group received nothing. Oxford’s happiness questionnaire was used as the research instrument. The collected data were analyzed through ANOVA with repeated measurements via SPSS 19. Results: The results revealed that solution-oriented group teaching had a positive effective on the happiness of fatherless female adolescents at the posttest and follow-up stages (p<0.001); compared to the control group. Conclusion: According to the results of the current study along with other known interventions and also the present standards, solution-oriented teaching method can be employed to increase the fatherless adolescents’ happiness.
https://chj.rums.ac.ir/article_45790_9eb2a9fa00f8c078b7a070d1dff40066.pdf
راه حل محور
شادکامی
نوجوان
محروم از پدر
Solution-oriented
Happiness
adolescents
Fatherless
per
دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجان
سلامت جامعه
2345-6248
2017-05-09
10
3
11
18
45791
تأثیر الگوی یادگیری در حد تسلط بر صلاحیت بالینی دانشجویان اتاق عمل
Effects of Mastery Learning Model on Clinical Competencies in the Operating Room Students
محمدرضا شریف
1
ندا میرباقر آجرپز
2
نوید آرندیان
3
دانشیار، گروه اطفال، دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.
استادیار، گروه اتاق عمل، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات بیماریهای اتوایمون، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.
کارشناس اتاق عمل، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.
مقدمه: یکی از الگوهای نوین آموزشی که در آن رسیدن به صلاحیت بالینی مدنظر میباشد، الگوی یادگیری در حد تسلط است. هدف از مطالعه حاضر تعیین تأثیر الگوی یادگیری در حد تسلط بر صلاحیت بالینی دانشجویان اتاق عمل میباشد. مواد و روش ها: در این کارازمایی بالینی، 60 نفر از دانشجویان اتاق عمل که معیارهای ورود را داشتند، بهطور تصادفی ساده در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. کارآموزی در گروه آزمون به روش یادگیری در حد تسلط و در گروه کنترل به روش معمول در طول یک ترم انجام شد. دو گروه قبل و بعد از مداخله پرسشنامه صلاحیت بالینی را تکمیل و نمودند. نتایج با استفاده از آزمونهای آماری مجذور کای و t زوجی تجزیه تحلیل شد. یافتهها: نمره کل صلاحیت بالینی در گروه آزمون قبل و بعد از مداخله به ترتیب 59/2±23/38 و 91/1±84/46 بوده که این تفاوت از لحاظ آماری معنیدار بود (04/0=p). درحالیکه در گروه کنترل نمره کل صلاحیت بالینی قبل از مداخله 54/2±69/38 و بعد از آن 39/2±59/42 بود که از لحاظ آماری معنیدار نبود (3/0=p). مقایسه میانگین تغییرات نمره صلاحیت بالینی کل و ابعاد آن بین دو گروه آزمون و کنترل تفاوت آماری معنیداری را نشان داد (05/0p≤)، در حالی که در بعد رهبری در دو گروه در ابتدا و انتهای مطالعه، این تفاوت معنیداری نبود (2/0=p). نتیجهگیری: الگوی یادگیری در حد تسلط ممکن است بتواند صلاحیت بالینی دانشجویان اتاق عمل را ارتقاء دهد. بنابراین پیشنهاد میگردد از این الگو در آموزش دانشجویان اتاق عمل استفاده گردد.
Introduction: Mastery learning model is one of the new models of teaching which is considered for clinical competence. The aim of this study was to investigate the effect of mastery learning model on clinical competencies of operating room students. Materials and Methods: In this educational trial study, 60 operating room students who had inclusion criteria were chosen through simple random sampling and were divided into two control and experimental groups. Training for the experimental and control groups was the mastery learning and routine methods respectively during one academic semester. Clinical competency questionnaire was completed by the subjects before and after the intervention. Data were analyzed using statistical tests of Chi-square and Paired t test. Results: In the experimental group, the mean scores of clinical competence before- and after-intervention were (38.23±2.59) and (46.84±1.91) respectively with a significant difference (p=0.04), while these values had no significant differences in the control group before (38.69±2.54) and after (42.59±2.39) intervention (p=0.3). There were significant differences in the mean of total clinical competency and its dimensions in the two groups(p≤0.05), but these two groups did not show any significant differences in termas of the leadership dimension at the beginning and the end of the study (p=0.2). Conclusion: Mastery learning model could possibly enhance operating room students' clinical competence. So, using of this model in the operating room students' education is recommended.
https://chj.rums.ac.ir/article_45791_cc066c861a576dea7abf4daa2118cb0a.pdf
یادگیری در حد تسلط
صلاحیت بالینی
اتاق عمل
Mastery learning
Clinical competence
Operating room
per
دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجان
سلامت جامعه
2345-6248
2017-05-09
10
3
19
27
45792
تأثیر آموزش گروهی مهارتهای زندگی بر سلامت عمومی و کیفیت زندگی پرستاران
Survey on the Effects of Group Training of Life Skills on Nursesâ General Health and Quality of life
حسین چنارانی
1
مریم خمری
2
ناصر شیرکوند
3
جمال عاشوری
jamal_ashoori@yahoo.com
4
کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قوچان، گروه مشاوره، قوچان، ایران.
کارشناس پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل، ایران.
مربی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس زینبیه پیشوا، تهران، ایران.
دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
خلاصه مقدمه: شغل پرستاری به دلیل استرسزا بودن موجب کاهش سلامت و کیفیت زندگی میشود. آموزش مهارتهای زندگی به عنوان یک روش آموزشی میتواند سلامت عمومی و کیفیت زندگی پرستاران را ارتقاء دهد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش گروهی مهارتهای زندگی بر سلامت عمومی و کیفیت زندگی پرستاران انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعه آماری این پژوهش پرستاران بیمارستانهای شهر ورامین در سال 1394 بودند. در مجموع30 پرستار با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. گروه آزمایش10 جلسه70 دقیقهای به صورت گروهی با روش مهارتهای زندگی آموزش دید. گروهها پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) گلدبرگ و هیلیر و پرسشنامه کیفیت زندگی (LQQ) سازمان بهداشت جهانی را تکمیل کردند. دادهها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافتهها: بین گروههای آزمایش و گواه در سلامت عمومی و کیفیت زندگی تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر آموزش گروهی مهارتهای زندگی به طور معنیداری باعث افزایش سلامت عمومی (737/149=F) و کیفیت زندگی (415/129=F) پرستاران شد (001/0>p). نتیجهگیری: آموزش گروهی مهارتهای زندگی میتواند در افزایش سلامت عمومی و کیفیت زندگی پرستاران اثربخش باشد. بنابراین، مشاوران و درمانگران در کنار سایر روشها میتوانند از روش مذکور برای افزایش سلامت عمومی و کیفیت زندگی استفاده کنند.
Survey on the Effects of Group Training of Life Skills on Nurses’ General Health and Quality of life Chenarani H1, Khammari M2, Shirkavand N3, Ashoori J4 1- MSc of Family Counseling, Department of Counseling, Quchan Branch, Islamic Azad University, Quchan, Iran. 2- BSc in Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, University of Medical Sciences, Zabol, Iran. 3- Instructor of Educational Science, Farhangian University, Zeynabiyeh Pishva Branch, Tehran, Iran. 4- PhD of Psychology, Dept. of Psychology, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran. (Correspondence Author) Email: Jamal_ashoori@yahoo.com, Tel: 09124918931 Received: 6 June 2016 Accepted: 21 December 2016 Introduction: Nursing as a stressful job has detrimental effects on health conditions and nurses’ quality of life (QOL). Training courses of life skills could improve and increase the general health conditions and quality of life of the nurses. So, this study aimed to investigate the effects of these courses on the two aforementioned parameters. Materials and Methods: This experimental study with a pre-test and post-test design was conducted on all nurses working in the Varamin city hospitals in 2015. Overall, 30 nurses were selected through available sampling method and randomly assigned into two groups. The experimental group received 10 sessions of 70- minute. of training with group life skills method and the control group received nothing Both groups completed the questionnaires of Goldberg & Hillier’s general health (GHQ) and World Health Organization’s life quality (LQQ). Data was analyzed by multivariate analysis of covariance method. Results: There was a significant difference between the experimental and control groups in the general health and QOL. In other words, group training of life skills significantly enhances the general health (F=149/737) and QOL (F=129/415) of the nurses (p<0/001). Conclusion: According to the findings of this study, the group training of life skills can be effective in improving the general health conditions and Olaf nurses. So, counselors and therapists could use the group life skill method along with other methods to increase these two health and life parameters.
https://chj.rums.ac.ir/article_45792_ad2aef1c455ea7e42b1feee5bc05af9a.pdf
آموزش
مهارتهای زندگی
سلامت روانی
کیفیت زندگی
پرستاران
Training
life skills
mental health
Quality of Life
Nurses
per
دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجان
سلامت جامعه
2345-6248
2017-05-09
10
3
28
35
45793
ارتباط سلامت معنوی و بروز افکار خودکشی در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1393
Relationship between Spiritual well-being and the Outbreak of Suicidal Thoughts among Nursing and Midwifery Students of Rafsanjan University of Medical Sciences, 2015
ندا رحیمی
neda.rahimi90@yahoo.com
1
زهرا اسداللهی
2
مربی، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران.
مربی، گروه آمار، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان ، ایران.
مقدمه: سلامت معنوی نقش مهمی در کاهش اختلالات روحی و روانی دارد و امروزه مورد توجه بسیاری از روانشناسان دینی قرار گرفته است. مطالعه حاضر با هدف بررسی سلامت معنوی و بروز افکار خودکشی در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان صورت گرفت. مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی، جامعه پژوهش شامل314 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1393 بود که به صورت سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه سلامت معنوی پولتزین و الیسون و بروز افکار خودکشی بک بود. دادهها با استفاده از آزمونهای t-test، دو نمونهای و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد که سلامت معنوی در حد متوسط و افکار خودکشی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی به ترتیب در حد متوسط و کم بود و میان سلامت معنوی و میزان بروز افکار خودکشی همبستگی منفی یافت شد (0001/0>p). همچنین متغیرهای جنسیت، وضعیت تأهل، سابقهی مصرف دارو و مقطع تحصیلی بر نمرهی سلامت معنوی تأثیرگذار بودند (05/0≥p). دانشجویانی که سابقهی مصرف دارو و اضطراب داشتند از افکار خودکشی بالاتری برخوردار بودند و این اختلافات از لحاظ آماری معنیدار بود (05/0>p). نتیجهگیری: با توجه اینکه سلامت معنوی منجر به کاهش بروز افکار خودکشی میشود. این نتایج اهمیت پرداختن به موضوع معنویت در بین دانشجویان پرستاری و مامایی را نشان میدهد و لازم است برای ارتقای سطح معنویت دانشجویان برنامه ریزیهای لازم صورت گیرد.
Introduction: Spiritual health has an important role in reducing mental disorders. The present study was carried out in order to investigate the association between spiritual well-being and the outbreak of suicidal ideation in the students at the faculty of nursing and midwifery in Rafsanjan University of Medical Sciences. Material and Methods: In this cross-sectional study, the population consisted of 314 students at the faculty of nursing and midwifery in Rafsanjan University of Medical Sciences in 2015, who were selected by census method. Data were gathered using the palutzian & Ellison questionnaire of spiritual well-being and Beck questionnaire. The obtained data were then analyzed using the SPSS-version 20 and parametric statistical tests. Results: Results showed that Spiritual health condition was in the average range and the suicidal thoughts were at moderate to low levels in the nursing and midwifery students respectively. There was a negative correlation between Spiritual health and suicidal thoughts. Conclusion: Considering the fact that spiritual health decreases suicidal thoughts, the issue of spirituality in nursing and midwifery students is of considerable importance. Therefore, promoting the spirituality of the nursing and midwifery students should be planned along with the educational goals.
https://chj.rums.ac.ir/article_45793_6b2bf94921dde4c303997dacbfdd0b80.pdf
سلامت معنوی
افکار خودکشی
دانشجویان
Spiritual Health
Suicidal thoughts
Students
per
دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجان
سلامت جامعه
2345-6248
2017-05-09
10
3
36
44
45794
آگاهی، نگرش و عملکرد متصدیان آرایشگاههای زنانه شهر گرگان نسبت به بیماریهای عفونی در سال 1393
Assessing the Adequacy of Knowledge, Attitude and Practice of of the Female Hairdressers Working in the Gorgan Beauty Salons Towrads Infectious Diseases
مهدی صادقی
mahdikargar1@gmail.com
1
عبدالرحمن چرکزی
2
علی ظفرزاده
3
پری سیما برقعی
4
سحر گارزگر
5
سلیمه داودی نیا
6
استادیار، گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات بهداشت محیط، دانشگاه علوم پزشکی گلستان،گرگان، ایران.
استادیار، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گلستان،گرگان ، ایران.
- استادیار، گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات بهداشت محیط، دانشگاه علوم پزشکی گلستان،گرگان، ایران.
کارشناس بهداشت محیط، مرکز بهداشت شهرستان گرگان، گرگان ، ایران.
دانشجوی کارشناسی مهندسی بهداشت محیط، عضو کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.
دانشجوی کارشناسی مهندسی بهداشت محیط، عضو کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.
خلاصه مقدمه: سالنهای زیبایی از جمله مکانهایی است که توجه به بهداشت و بهسازی آن در ارتقاء سطح سلامت جامعه و کنترل بیماری تأثیرگذار میباشد. هدف از انجام این مطالعه تعیین آگاهی، نگرش و عملکرد آرایشگاههای زنانه شهر گرگان در خصوص بیماریهای عفونی منتقله از طریق آرایشگری بود. مواد و روشها: مطالعه از نوع مقطعی با رویکرد توصیفی تحلیلی بوده و به صورت سرشماری از تمام آرایشگاههای زنانه شهر گرگان (150 آرایشگاه) در سال 1393 انجام شد. جهت گردآوری اطلاعات از از پرسشنامه استاندارد مطالعه Honarvar و همکاران استفاده گردید. دادهها توسط شاخصهای پراکندگی مرکزی و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتههای مطالعه نشان داد که درصد آگاهی، نگرش و عملکرد متصدیان آرایشگاه در خصوص بیماریها و گندزدایی به ترتیب 3/83، 16/84 و 7/95 درصد بوده است. بین متغیرهای آگاهی با نگرش، آگاهی با عملکرد، نگرش با عملکرد همبستگی مثبت و معنیداری مشاهده شد (01/0>p). 7/84 و 7/88 درصد از آرایشگران به ترتیب، آرایشگاه را محل مناسبی جهت تاتو و برداشتن ضایعات پوستی دانستهاند. نتیجهگیری: در این مطالعه میزان آگاهی و نگرش و عملکرد آرایشگران نسبت به بیماریهای عفونی در حد متوسط به بالاست. وجود دورههای آموزشی گواهینامه بهداشت عمومی و اجباری بودن گذراندن این دورهها توسط تمامی صنوف از طرف مراکز بهداشت و همچنین وجود آموزشگاه اصناف و واگذاری آن به بخش خصوصی باعث افزایش سطح آگاهی، نگرش و عملکرد متصدیان آرایشگاهها و سالنهای زیبایی نسبت به بیماریهای عفونیشده است.
Introduction: Observing the hygieninc and sanitary rules by beauty salons’ staff has a key roles in the promotion of general health.The aim of this study was to assess the adequacy of knowledge, attitude and practice of the female staff working in the Gorgan female beauty salons towards infectious diseases . Materials and Methods: The study was a cross-sectional and descriptive-analytic approach, consisting of all female beauty salons in Gorgan (150 salons). The gathering data tool was a standard questionnaire designed by Honarvar and colleagues.. The collected data were then analyzed using central distribution index, frequency distribution and Pearson correlation analysis. Results: The findings of the study showed that the rate of the knowledge, attitude and practice of the hairdressers about infectious diseases and disinfection process were 83.3, 84.16 and 95.7 percent respectively. Significant and positive correlations were observed between the values of knowledge and attitude, knowledge and practice, ,and attitude and practice (p<0.01). Beauty salons were found to be convenient places by the hairdressers for tattooing (%84.7) and removal of small skin lesionsc(%88.7). Conclusion: The findings of the present study showed that the rate of knowledge, attitude and practice of the hairdressers about the infectious diseases was higher than the moderate level.. It seems that taking adequate mandatory and certificate-based training courses may promote the levels of these parameters among beauty salons’ staff.
https://chj.rums.ac.ir/article_45794_1706de9741f76086bfb28ce7e6289042.pdf
آگاهی
نگرش
عملکرد
سالنهای زیبایی
بیماریهای عفونی
Knowledge
Attitude
Practice
Beauty salons
Infectious Diseases
per
دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجان
سلامت جامعه
2345-6248
2017-05-09
10
3
45
52
45795
اثربخشی درمان توانبخشی عصب- روانشناختی بر عملکرد توجه مستمر در دانشآموزان با اختلال ریاضی شهر تبریز
The Effectiveness of Neuropsychological Rehabilitation Treatment on the Continuous Attention Function of Students with Dyscalculia
منصور بیرامی
yazdan.movahedi@gmail.com
1
محمدعلی نظری
2
تورج هاشمی
tourajhassimi@yahoo.com
3
یزدان موحدی
dr.movahedi67@gmail.com
4
استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
دانشیار، گروه روانشناسی، آزمایشگاه علوم اعصاب شناختی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
دانشجوی دکترای تخصصی علوم اعصاب شناختی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
خلاصه مقدمه: اختلال در ریاضیات عبارت است از ناتوانی در انجام مهارتهای مربوط به حساب با توجه به ظرفیت هوشی و سطح آموزشی که از کسی انتظار میرود. پژوهش حاضر نیز با هدف تعیین اثربخشی درمان توانبخشی عصب- روانشناختی بر عملکرد توجه مستمر در دانشآموزان با اختلال ریاضی انجام شد. مواد و روش ها: طرح پژوهش حاضر به صورت نیمه آزمایشی با دو گروه آزمودنی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شهر تبریز در سال 1395 بود، و نمونه مورد نظر از مناطق پنجگانه اختلالات یادگیری انتخاب شدند. روش نمونهگیری به صورت تصادفی ساده بود. بدین صورت که یک گروه 10 نفره شامل افراد مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی و 10 نفر نیز شامل گروه گواه بود. یعنی افرادی که مبتلا به ناتوانی یادگیری هستند اما مداخلهای برای آنها صورت نگرفت. تعداد جلسات درمانی 20 جلسه بود و هر جلسه 45 دقیقه به طول میانجامید. ابزار پژوهش شامل برنامه کامپیوتری توانبخشی عصب- روانشناختی Sound Smart و آزمون عملکرد پیوسته بود. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره انجام شد. یافته ها: بین میانگین نمرههای پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری وجود داشت (001/0>p)، به نحوی که توانبخشی عصب- روانشناختی باعث بهبود توجه مستمر در دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی گردید. نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد توانبخشی عصب- روانشناختی میتواند به عنوان یک روش اثربخش در افرادی که اختلال یادگیری ریاضی دارند مورد استفاده قرار بگیرد.
Introduction: Dyscalculia is the disability to perform the skills related to calculation in consideration to intellectual capacity and educational level that is expected from a normal person. The current study was aimed to determine the effectiveness of neuropsychological rehabilitation treatment on the continuous attention function of students with dyscalculia. Materials and Methods: The design of the present study was semi-experimental with two groups of 10 students from Tabriz city in 2016. The sampling method was simple randomization, in which a group of 10 students with mathematical learning disorder were chosen from five regions of the city with learning disorders and 10 students as a control group who had learning disability but without any therapeutic interventions. The case group received twenty therapeutic sessions of 45-minute. The study instrument contained of computer program of neuropsychological rehabilitation (sound smart) and continuous function test. The data analysis was done using the multivariable covariance analysis. Results: There were significant differences between the mean scores of the pretest and posttest of the experimental and control groups (p<0/001), so that the neuropsychological rehabilitation led to promotion of continuous attention in students with mathematical learning disorders. Discussion: This study indicated that neuropsychological rehabilitation can be used as an effective method for people with mathematical learning disorders.
https://chj.rums.ac.ir/article_45795_eaf1c368c85cc60b58c336c6b80be0cf.pdf
توانبخشی عصب- روانشناختی
توجه مستمر
شناخت
اختلال یادگیری ریاضی
دانش آموزان
Neuropsychological rehabilitation
Continuous attention
cognition
Mathematical learning disorder
Students
per
دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجان
سلامت جامعه
2345-6248
2017-05-09
10
3
53
61
45796
مقایسه هوش معنوی و ویژگیهای شخصیتی (5 عامل بزرگ) مردان معتاد و غیرمعتاد استان ایلام
Comparison between the Personality Characteristics (five major factors) and Spiritual Intelligence among Addicted and Non-addicted Males of Ilam province, 2014
طاهره محرابیان
t.mehrabian@yahoo.com
1
فرازمند کلانتری
2
محمود خالقی
3
میلاد مرادی
4
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
دکتری تخصصی روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.
دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق جزا، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران.
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.
مقدمه: امروزه اعتیاد (وابستگی به مواد و مسمومیت ناشی از آن) به عنوان مسئلهای روانی، اجتماعی و تاریخی، یکی از مشکلات عدیده جهان معاصر است که جوامع بشری را تهدید به سقوط میکند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه هوش معنوی و ویژگیهای شخصیتی (5 عامل بزرگ) در مردان معتاد و غیرمعتاد استان ایلام در سال 1393 انجام شد. مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه مقطعی و از نوع علی ـ مقایسهای است. در این پژوهش 80 نفر از معتادان مرد مراجعهکننده به مراکز ترک اعتیاد استان ایلام که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند با 80 نفر از افراد سالم که از نظر جنس، سن، تحصیلات و وضعیت تأهل همتاسازی شده بودند، مقایسه شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه شخصیتی نئو و مقیاس هوش معنوی کینگ جمعآوری و با استفاده از روشهای آماری تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که ویژگیهای شخصیتی و هوش معنوی در افراد معتاد و غیر معتاد با هم متفاوت است، به طوریکه افراد معتاد در بعد روانرنجوری (17/37) نمرات بالاتری دارند (010/0p<)، اما در ابعاد برونگرایی، توافقپذیری، وجدانیبودن و هوش معنوی نمرات پایینتری (010/0p<) کسب کردند. در بعد تجربهگرایی بین دو گروه تفاوت معنیداری یافت نشد. نتیجه گیری: ویژگی های شخصیتی و هوش معنوی میتوانند از جمله عوامل مؤثر در سوءمصرف مواد مخدر باشند. پیشنهاد می شود که این متغیرها در فرآیند درمان افراد وابسته به مواد مخدر مورد توجه قرار گیرند.
Introduction: Today, addiction to illegal drugs and also their toxicities and their detrimental psychological, and social outcomes, are among the life-threatening health problems throughout the world. This study was aimed to compare the personality traits (five great factors) and spiritual intelligence in addicted and non-addicted males in Ilam province in 2014. Material and Methods: In this cross-sectional and causal-comparative study, 80 drug- addicted males referring to addiction treatment centers in Ilam were compared with 80 healthy individuals who were matched in terms of gender, age, educations and marital status. Data were collected using the NEO Personality characteristics and spiritual intelligence Scale of King and were analyzed using MANOVA. Results: The results showed that there was a significant difference between personality characteristics and spiritual intelligence in addicted and non-addicted males. While the addicted individuals had higher scores (37.17) in neuroticism dimension (p<0.010), their scores for the parameters of extraversion, agreeableness, conscientiousness and spiritual intelligence were lower (p<0.010). No significant differences were found between the two groups for the parameter of empiricist. Conclusion: Based on these findings, we can conclude that personality characteristics and spiritual intelligence can be an influential factor in drug abuse therefore, it is suggested that these variables be considered for treatment of drug-dependent persons.
https://chj.rums.ac.ir/article_45796_8b80d1519275e90637edb6afa31d2f16.pdf
ویژگی های شخصیتی
هوش معنوی
مردان معتاد و غیرمعتاد
ایلام
personality characteristics
Spiritual intelligence
Addicted and non-addicted males
Ilam
per
دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجان
سلامت جامعه
2345-6248
2017-05-09
10
3
62
70
45797
اثربخشی طرحواره درمانی بر اضطراب و افسردگی زنان مراجعهکننده به متخصص توانبخشی در سال 1394
The Effectiveness of Schema Therapy on Depression and Anxiety among Women Referring to Rehabilitation Specialist 2015
نرگس زمانی
1
محمدرضا خدابخش
2
سعید زمانی
3
فریبا کیانی
fariba.kiani64@yahoo.com
4
حامد خستو هشجین
5
دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی سلامت، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، همدان، ایران.
دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور، نیشابور، ایران.
کارشناسی روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، همدان، ایران.
دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بروجن، بروجن، ایران
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد لاهیجان، لاهیجان، ایران
مقدمه: اختلالات افسردگی و اضطرابی از شایعترین اختلالات روانپزشکی در جمعیت عمومی هستند که به صورت بحرانی افزایش یافتهاند. لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر اضطراب و افسردگی زنان مراجعهکننده به متخصص توانبخشی بود. مواد و روشها: پژوهش حاضر، یک مطالعه نیمه تجربی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل و جامعه آماری شامل بیماران زن مراجعهکننده به متخصص توانبخشی همدان بود. نمونهها شامل 36 نفر بودند که از این تعداد 18 بیمار در گروه آزمایش و 18 بیمار در گروه کنترل قرار گرفتند. نمونهها به روش نمونهگیری تصادفی مبتنی بر ملاک ورود انتخاب شدند. ارزیابی روانی شامل مصاحبه بالینی بر طبق DSM-5، پرسشنامه اضطراب و افسردگی بک بود. طرحواره درمانی طی 8 جلسه (هفتهای 2 جلسه) 2 ساعته در مورد گروه آزمایش انجام شد. پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری 1ماهه بعد از دوره آموزش در مورد هر دو گروه انجام شد و دادهها به کمک آمارههای توصیفی و آزمون تحلیل واریانس آمیخته تحلیل شدند. یافته ها: نتایج به دست آمده حاکی از تأثیر طرحواره درمانی بر کاهش اضطراب و افسردگی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بود (01/0p<). یافتهها نشان دادند که شاخصهای اضطراب و افسردگی پس از مداخله درمانی به شیوه طرحواره درمانی در دوره پیگیری به طور معنیداری کاهش یافتند (01/0p<). نتیجهگیری: برنامه طرحواره درمانی میتواند جزء برنامههای مداخلاتی در سطوح گروههای بیماران اختلالات خلقی در مراکز مشاوره و بیمارستانهای عمومی قرار گیرد و سلامت روان بیماران مبتلا به اختلالات جسمی را ارتقاء دهد.
Introduction: Anxiety-and depression-related disorders are among the most prevalent psychological disorders and increasingly concern in the general population. Hence the aim of this study was to investigate the impact of remedial schema on anxiety and depression among clients referring to rehabilitation specialist. Materials and Methods: The current research method is semi-experimental of pre- and post-test type with the control group and statistical community including all female patients referred to rehabilitation specialist. Eighty patients in trial group and 18 patients in control group were selected using entrance criterion through random sampling. Psychiatric evaluation included the clinical interview in accordance with DSM-5, scale of Beck anxiety survey (1988), and second edition of Beck depression survey (2000). Remedial schema was prepared during eight sessions of two-hour (two sessions every week) and no training was applied to the control group. For each of the two groups, pre- and post-test scores, and one-month follow up after training were obtained. The data were analyzed using description statistics and a mixed-design analysis of variance model Results: The obtained results indicated that the schema therapy had a significant anxiety- and depression-relief effects in the trial group compared to the control group (p<0.01). Similar effects were also observed in the follow-up period (p<0.01). Conclusion: According to the findings of the present study, , schema therapy can promote mental health status in patients suffering from physical disorders and may be a part of interventional programs for patients with mood disorders in consulting centers and general hospitals.
https://chj.rums.ac.ir/article_45797_b785507171c021581cd514d0a6d4b72a.pdf
طرحوارهدرمانی
سلامت روان
اختلالات خلقی
اضطراب
افسردگی
Schema therapy
Psychiatric health
disorders
Anxiety
depression