%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش شوخ‏ طبعی مبتنی بر مدل مک‏گی بر مؤلفه‏ های اضطراب و کارکرد خانواده در زنان متأهل مراجعه‏ کننده به خانه‏ های سلامت شهر تهران %J سلامت جامعه %I دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجان %Z 2345-6248 %A عباسی, سمانه %A عبدی, منصور %A حیدری, حسن %D 2019 %\ 12/22/2019 %V 13 %N 4 %P 12-20 %! اثربخشی آموزش شوخ‏ طبعی مبتنی بر مدل مک‏گی بر مؤلفه‏ های اضطراب و کارکرد خانواده در زنان متأهل مراجعه‏ کننده به خانه‏ های سلامت شهر تهران %K شوخ‏ طبعی %K اضطراب %K کارکرد خانواده %K زنان متأهل %R 10.22123/chj.2020.201261.1358 %X مقدمه: احتمال ابتلا به اضطراب در زنان بیش از مردان است و کارکرد خانواده به ‏شدت تحت تأثیر آن قرار می‏گیرد. آموزش حس شوخ‏طبعی برای موارد آموزشی و کلنیکی کاربرد داشته و به اثبات رسیده است، اما استفاده از آن برای بهبود کارکرد خانواده در زنان مورد غفلت بوده است. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش حس شوخ‏طبعی مبتنی بر مدل مک‏گی بر اضطراب و کارکرد خانواده در زنان متأهل انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع کارآزمایی آموزشی با پیش­آزمون، پس­آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی زنان متأهل مراجعه‏کننده به خانه‏های سلامت شهر تهران طی سال 1398 بود. با روش تصادفی ساده تعداد 50 نفر انتخاب و در گروه­های مداخله (25 نفر) و کنترل (25 نفر) قرار گرفتند و مقیاس کارکرد خانواده (بلوم، 1985) و مقیاس اضطراب (کتل، 1973) را تکمیل کردند. در گروه مداخله، آموزش حس شوخ‏طبعی در 8 جلسه به­صورت هفته­ای 1 جلسه و هر جلسه به‌مدت 1 ساعت اجرا گردید و پس از آن، پس­آزمون گرفته شد. داده­ها با روش‏های آزمون‏های t مستقل و زوجی و تحلیل کواریانس چندمتغیری تحلیل شد.  یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش حس شوخ‏طبعی مبتنی بر مدل مک‏گی بر کاهش اضطراب کل و مؤلفه‏های آن شامل اضطراب مرضی و اضطراب پنهان آزمودنی‏های گروه مداخله تأثیر مثبت و معنی­داری داشته است (05/0>p). همچنین، آموزش حس شوخ‏طبعی موجب افزایش میانگین نمرات کارکرد خانواده در آزمودنی‏های گروه مداخله در مرحله پس‏آزمون شد (05/0>p). نتیجه‌گیری: آموزش حس شوخ‏طبعی بر کاهش اضطراب و بهبود کارکرد خانواده زنان متأهل مؤثر است. لذا در نظر گرفتن آموزش حس شوخ‏طبعی در برنامه‏ریزی‏های پیشگیری از مشکلات سلامت روان و بهبود کارکرد خانواده ضروری به‏ نظر می‏رسد. %U https://chj.rums.ac.ir/article_103404_9b0b9ee0fe0ba3712dec4d4c393ba45f.pdf