%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش تکنیک‌های بازتوانی ذهنی بر عملکرد عصب روان‌شناختی کودکان پسر مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی %J سلامت جامعه %I دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجان %Z 2345-6248 %A رفیعی, الهام %A بزرگ زاده, محدثه السادات %A اسمعیل درجانی, رقیه %A سنگانی, علیرضا %D 2020 %\ 06/21/2020 %V 14 %N 2 %P 1-8 %! اثربخشی آموزش تکنیک‌های بازتوانی ذهنی بر عملکرد عصب روان‌شناختی کودکان پسر مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی %K بازتوانی ذهنی %K عملکرد عصب‌شناختی %K اختلال نقص توجه و بیش فعالی %R 10.22123/chj.2020.231433.1508 %X مقدمه: اختلال نقص توجه و بیش فعالی، باعث نقص در عملکرد روان‌شناختی می­شود. هدف مطالعه حاضر، تعیین اثربخشی آموزش تکنیک­های بازتوانی ذهنی بر عملکرد عصب روان­شناختی کودکان پسر مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی می­باشد. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه­تجربی با پیش‌آزمون/پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی 9-7 ساله در سال 1398 بود که به کلینیک مشاوره آموزش و پرورش ناحیه 1 شهر گرگان مراجعه کرده بودند. تعداد 30 کودک به روش در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند و سپس به ‌طور تصادفی به دو گروه 15 نفره آزمون و کنترل تقسیم شدند. از آزمون علائم مرضی کودکان فرم والدین و کارت­های ویسکانسین استفاده شد. در گروه آزمون برنامه مداخله 8 جلسه 1‌ ساعته هفته­ای انجام شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیره تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار نمره گروه آزمون در پیش‌آزمون و پس‌آزمون 58/2±84/22 و 69/3±45/29 و گروه کنترل در پیش‌آزمون و پس‌آزمون 77/2±71/22 و 41/2±94/22 بود. آموزش تکنیک­های بازتوانی ذهنی بر عملکرد عصب روان­شناختی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی تأثیر داشت (001/0≥p). نتیجه‌گیری: با توجه به اثربخشی آموزش تکنیک­های بازتوانی ذهنی بر عملکرد عصب روان­شناختی، این روش می­تواند به عنوان یک روش درمانی کارآمد توسط درمان­گران جهت بهبود عملکرد عصب روان­شناختی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی استفاده شود. %U https://chj.rums.ac.ir/article_111106_e7554d429950093f0f84784619f18629.pdf