%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش شکوفایی بر اضطراب، استرس و افسردگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل در سال 1398 %J سلامت جامعه %I دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجان %Z 2345-6248 %A اصغری سلیمانی, معصومه %A خان محمدی, ارسلان %A عباسی اسفجیر, علی اصغر %A صادقی, جمال %D 2020 %\ 09/22/2020 %V 14 %N 3 %P 65-75 %! اثربخشی آموزش شکوفایی بر اضطراب، استرس و افسردگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل در سال 1398 %K شکوفایی %K اضطراب %K استرس %K افسردگی %K دانشجویان علوم پزشکی %R 10.22123/chj.2020.228674.1491 %X مقدمه: شکوفایی انسان یکی از موضوعات مهمی است که امروزه روانشناسی مثبت مدنظر قرار داده است. از این رو، بررسی شکوفایی و متغیرهای مرتبط با آن می‌تواند در کاهش اضطراب، استرس و افسردگی کمک‌کننده باشد. لذا هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش شکوفایی بر اضطراب، استرس و افسردگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل می‌باشد. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر، کاربردی و از نوع نیمه­تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل بودند. تعداد 38 نفر که نمره یک انحراف استاندارد پایین‌تر از میانگین در پرسشنامه شکوفایی بدست آوردند، به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب‌ و به دو گروه تقسیم شدند. شرکت­کنندگان قبل از اجرای مداخلات پرسشنامه‌های اضطراب، استرس و افسردگی را تکمیل کردند. سپس، گروه آزمایش تحت آموزش شکوفایی قرار گرفت. در نهایت هر دو گروه پس‌آزمون را انجام دادند. داده‌ها توسط آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد بین دو گروه در متغیرهای اضطراب (983/10=F و 002/0=p)، استرس (174/9=F و 005/0=p) و افسردگی (252/4=F و 047/0=p) پس از اجرای مداخله تفاوت معنی‌داری وجود دارد. بدین معنی که آموزش شکوفایی باعث کاهش اضطراب، استرس و افسردگی در گروه آزمایش شد (05/0>p). نتیجه‌گیری: می‌توان گفت استفاده از آموزش شکوفایی باعث کاهش استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان شده و از این رو می‌توان از این آموزش در جهت کاهش این متغیرها بهره برد. %U https://chj.rums.ac.ir/article_120416_e01879140ca39baa7d551d798f82510d.pdf