%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر هیجان‌های تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه شهرستان مشهد %J سلامت جامعه %I دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجان %Z 2345-6248 %A کشاورز, آزیتا %A یوسفی, فریده %D 2021 %\ 11/17/2021 %V 15 %N 3 %P 11-21 %! اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر هیجان‌های تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه شهرستان مشهد %K آموزش مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد %K هیجان‌های تحصیلی %K دانش‌آموزان دختر %R 10.22123/chj.2021.249159.1583 %X مقدمه: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در بهبود مؤلفه‌های هیجانی و افزایش کیفیت زندگی دانش­آموزان تأثیر مثبت دارد. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر هیجان‌های تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه بود.مواد و روش‌ها: این تحقیق از نوع نیمه­تجربی همراه با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و گروه کنترل می­باشد. جامعه آماری را دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه دوم مدارس ناحیه 4 شهر مشهد در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل دادند. از شیوه نمونه­گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای استفاده شد و دو کلاس (40 نفر) به طور تصادفی به گروه­های آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برای گروه آزمایش هشت جلسه 90 دقیقه‌ای آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد اجرا شد. جمع‌آوری داده‌ها به وسیله پرسش­نامه هیجان‌های تحصیلی پکران، و تجزیه ­و تحلیل داده‌ها توسط آزمون­های کوواریانس چندمتغیره، t مستقل و مجذور کای انجام شد.یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار نمره پیش‎آزمون (پس‌آزمون) گروه آزمایش در مؤلفه‌های خشم در کلاس 04/6 ± 03/19 (18/6 ± 31/17)، اضطراب در کلاس 98/8 ± 04/33 (80/10 ± 12/31)، شرم در کلاس 52/7 ± 77/27 (81/8 ± 68/24)، ناامیدی در کلاس 76/7 ± 53/20 (04/8 ± 96/18) و خستگی در کلاس 90/9 ± 86/28 (07/9 ± 69/25) بود. در گروه کنترل تغییر محسوسی مشاهده نشد. آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر هیجان‌های تحصیلی دانش‌آموزان تأثیر معنی­داری داشت (001/0>p).نتیجه‌گیری: با توجه به اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد و کاهش هیجان‌های منفی تحصیلی به ­عنوان یک روش آموزشی کارآمد جهت بهبود هیجانات تحصیلی، می‌توان از آن در کاهش هیجان­های تحصیلی دانش‌آموزان استفاده کرد. %U https://chj.rums.ac.ir/article_140238_96ad3f00638e039cbff7366983807711.pdf