%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنی بر نظریه تیموتی کمپبل-کامرفورد بر خودپنداره تحصیلی و هیجانات تحصیلی دانش آموزان دختر دارای مشکلات رفتاری %J سلامت جامعه %I دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجان %Z 2345-6248 %A باغبان پور آذری, رویا %A لیوارجانی, شعله %A حسینی نسب, سیدداود %D 2022 %\ 03/21/2022 %V 16 %N 1 %P 65-75 %! اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنی بر نظریه تیموتی کمپبل-کامرفورد بر خودپنداره تحصیلی و هیجانات تحصیلی دانش آموزان دختر دارای مشکلات رفتاری %K آموزش %K مهارت‍های اجتماعی %K تیموتی کمپبل-کامرفورد %K خودپنداره تحصیلی %K هیجانات تحصیلی %K مشکلات رفتاری %R 10.22123/chj.2022.256301.1616 %X مقدمه: دانش آموزان دارای مشکلات رفتاری، به دلیل خودپنداره تحصیلی ضعیف، اغلب قضاوت بسیار منفی نسبت به توانایی ها و ارزش های خود دارند و هیجانات تحصیلی منفی را تجربه می کنند. این امر لزوم ارائه آموزش های روان‌شناختی به این افراد را ضروری می‌سازد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی مبتنی بر نظریهTimothy Campbell-Comorford بر خودپنداره تحصیلی و هیجانات تحصیلی دانش آموزان دختر دارای مشکلات رفتاری انجام شد.مواد و روش‌ها: جامعه آماری این پژوهش آزمایشی دربرگیرنده کلیه دانش آموزان دختر دوره ششم ابتدایی شهر تبریز در سال تحصیلی 1399-1398 بود. تعداد 30 دانش‍آموز مطابق با نمره برش در مقیاس درﺟﻪﺑﻨﺪی مشکلات رفتاری Conners-فرم معلم و والدین، دارای مشکلات رفتاری تشخیص داده شدند و با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله‍ای انتخاب و به صورت تصادفی ساده در گروه های آزمایش و گواه (15 نفر در هر گروه) جایگزین شدند. گروه ها پرسش­نامه های خودپنداره تحصیلیYu  و Wang (2005) و هیجانات تحصیلی Pekrun و همکاران (2002) را تکمیل کردند. پس از اتمام 14 جلسه آموزش مهارت های اجتماعی مبتنی بر نظریه Timothy Campbell-Comorford (هفته‌ای دو جلسه) در گروه آزمایش، ابزارهای مذکور توسط گروه ها تکمیل شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس چند‍متغیره تحلیل شدند.یافته‍ها: آموزش مهارت‍های اجتماعی مبتنی بر نظریه Timothy Campbell-Comorford موجب افزایش معنی­دار خودپنداره تحصیلی (047/0=p) گردید؛ گرچه این آموزش باعث کاهش هیجانات تحصیلی دانش آموزان دارای مشکلات رفتاری شد، ولی اختلاف بین دو گروه معنی دار نبود.    نتیجه ‍گیری: با توجه به تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی مبتنی بر نظریه Timothy Campbell-Comorford بر افزایش خودپنداره تحصیلی استفاده از این رویکرد آموزشی توصیه می‌شود. %U https://chj.rums.ac.ir/article_150599_21cbd70a1ee5c12e31551014cd2e15f1.pdf