%0 Journal Article %T مقایسه وضعیت روانی دانشجویان پزشکی و غیر پزشکی دانشگاههای دولتی شهر رفسنجان در سال 1390 %J سلامت جامعه %I دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجان %Z 2345-6248 %A شهابی نژاد, مریم %A صادقی, تابنده %A ریاحی, مرضیه %A کریم قاسمی, اسماعیل %A اسماعیل زاده, شایسته %D 2017 %\ 05/09/2017 %V 6 %N 3 %P 39-45 %! مقایسه وضعیت روانی دانشجویان پزشکی و غیر پزشکی دانشگاههای دولتی شهر رفسنجان در سال 1390 %K وضعیت روانی %K دانشجویان گروه علوم پزشکی %K دانشجویان غیر پزشکی %K رفسنجان %R %X   زمینه و هدف : دانشجویان به عنوان قشری از جامعه جوان، سازندگان فردای کشور هستند و سلامت روانی آنان اهمیت ویژه­ای دارد. لذا این مطالعه با هدف مقایسه وضعیت روانی دانشجویان گروه علوم پزشکی و غیرپزشکی انجام شد.   مواد و روش­ها: در این مطالعه توصیفی، کلیه دانشجویان سال اول و آخر کارشناسی و بالاتر دانشگاه­های علوم پزشکی و ولیعصر رفسنجان به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار جمع­آوری داده­ها، پرسشنامه استاندارد شده SCL-90-R و روش جمع­آوری آنها خود گزارش­دهی بود. پرسشنامه­ها توسط اساتید مشاور و یا محققین در اختیار نمونه­ها قرار گرفت و پس از پاسخگویی بلافاصله دریافت گردید. در نهایت تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از روش­های آمار توصیفی و تحلیلی از جمله توزیع فراوانی و آزمون آماری تی مستقل با استفاده از نرم افزار spss نسخه 13 صورت گرفت.   یافته­ها: بر اساس نتایج، بین میانگین ابعاد نه­گانه وضعیت سلامت روانی در دانشجویان گروه علوم پزشکی و غیرپزشکی، تفاوت آماری معنی داری وجود داشت (05/0> p ) و میانگین نمرات اختلال در هر 9 بعد، در دانشجویان گروه غیر پزشکی بالاتر از دانشجویان گروه علوم پزشکی بود.   نتیجه­گیری: با توجه به نتایج مشخص شد که وضعیت روانی دانشجویان به خصوص دانشجویان گروه غیر پزشکی مطلوب نمی­باشد. دانشجویان نیاز به حمایت بیشتری داشته، لازم است که وضعیت روانی آنان مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت نیاز، اقدامات لازم از قبیل مشاوره و یا درمان انجام پذیرد. %U https://chj.rums.ac.ir/article_45572_dbc39ca48b8a7d898b8924fbee9d71dd.pdf