%0 Journal Article %T عوامل ترغیب کننده شرکت در نماز جماعت از دیدگاه دانشجویان و کارکنان دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی در سال 1389 %J سلامت جامعه %I دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجان %Z 2345-6248 %A انصاری, علی %A وزیری نژاد, رضا %A رفیعی, غلامرضا %A دیانی, شمس الدین %A نگاهبان, طیبه %D 2017 %\ 05/09/2017 %V 6 %N 1 %P 15-23 %! عوامل ترغیب کننده شرکت در نماز جماعت از دیدگاه دانشجویان و کارکنان دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی در سال 1389 %K نماز جماعت %K عوامل ترغیب­کننده %K دانشجویان %K کارکنان %K دانشکده پرستاری %R %X   خلاصه   زمینه و هدف: نتایج مطالعات نشان می‌دهد که نماز جماعت دارای کارکردهای متعدد فردی، اجتماعی، سیاسی، روان شناختی و... است. در این پژوهش سعی شد عوامل ترغیب­کننده شرکت در نماز جماعت در بین دانشجویان و کارکنان بررسی گردد تا ضمن کسب اطلاعات لازم و مشخص شدن عوامل ترغیب­کننده شرکت در نماز جماعت، نسبت به افزایش این عوامل و رونق­بخشی بیشتر به این فریضه الهی، گام برداریم.   مواد و روش­ها: در این مطالعه توصیفی، جمعیت مورد بررسی شامل کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل و کارکنان دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی در سال 1389 و نمونه پژوهش شامل 252 نفر دانشجو و کارمند بود که به صورت نمونه­گیری در دسترس انتخاب گردید. ابزار جمع­آوری داده­ها، دو پرسشنامه در خصوص اطلاعات دموگرافیک و عوامل ترغیب­کننده شرکت در نماز جماعت بود که روایی و پایایی آن مورد تأیید می­باشد. داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه 16 و آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.   یافته­ها: از 252 نفر شرکت­کننده در این طرح، 216 نفر دانشجو و 36 نفر کارمند بودند. از بین دانشجویان، 2/78% و از بین کارکنان، 4/69% مؤنث بودند. اغلب دانشجویان و کارکنان دانشکده، به مرتب برگزار شدن نماز جماعت، در دسترس بودن وضوخانه و سرویس بهداشتی مناسب و تمیز، پخش اذان به موقع از بلندگو، رعایت بهداشت نمازخانه، رعایت بهداشت نمازگزاران و ... اشاره نموده بودند.   نتیجه­گیری: با توجه به نتایج به دست آمده از این پژوهش، دانشکده ها باید در خصوص بهبود فضای فیزیکی و بهداشتی و افزایش امکانات نمازخانه­های خود اقدام جدی به عمل آورده و تلاش نمایند تا ضمن هماهنگی بیشتر با امامان جماعت، نماز به طور مرتب برگزار گردد و زمان­هایی که امام جماعت حضور ندارد، از فرد مناسبی به عنوان جایگزین استفاده نمایند. %U https://chj.rums.ac.ir/article_45577_52ca549830f3ec814b00018732586c05.pdf