%0 Journal Article %T ارتباط هوش معنوی با موفقیت تحصیلی و انگیزه پیشرفت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی فسا در سال 1392 %J سلامت جامعه %I دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجان %Z 2345-6248 %A مولازاده, علیرضا %A غلامی, محمدسعید %A حمایلی مهربانی, حمیرا %A مرتضوی, احمدرضا %A دولتخواه, حمیدرضا %A درویشی, عبدالله %A قدسی, رقیه %D 2013 %\ 06/22/2013 %V 7 %N 2 %P 56-64 %! ارتباط هوش معنوی با موفقیت تحصیلی و انگیزه پیشرفت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی فسا در سال 1392 %K موفقیت تحصیلی %K انگیزه پیشرفت %K دانشجویان %K هوش معنوی %R %X   مقدمه: هوش معنوی به عنوان یکپارچه کننده ارزش­های درونی با محیط بیرونی، مشکلات معنایی و ارزشی ما را حل می­کند و ممکن است با انگیزه پیشرفت ارتباط داشته باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه هوش معنوی با موفقیت تحصیلی و انگیزه پیشرفت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی فسا انجام شد.   مواد و روش­ها: 285 نفر از دانشجویان علوم پزشکی فسا برای شرکت در یک مطالعه توصیفی- مقطعی به روش آسان انتخاب شدند. پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، هوش معنوی بدیع و انگیزه پیشرفت هرمنس تکمیل شد. معیار ورود، موفقیت تحصیلی نداشتن واحد افتاده و معدل نمرات بیش از 15 در نظر گرفته شد. محدوه امتیازات پرسشنامه هوش معنوی 210-42 و انگیزه پیشرفت 116-29 بود از آزمون­های مجذور کای ، t ، ANOVA و همبستگی پیرسون برای مقایسه گروه­ها استفاده شد.   یافته­ها: 83 درصد از دانشجویان جزء گروه موفق محسوب می­شدند و در مقایسه با گروهی که عدم موفقیت تحصیلی داشتند میانگین نمرات هوش معنوی آنان اندکی بیشتر بود ولی بین دو گروه تفاوت معنی­داری وجود نداشت. به ترتیب نمره هوش معنوی در گروه با موفقیت تحصیلی 8/16 ± 6/152 و در گروه با عدم موفقیت تحصیلی 2/18 ± 8/148 بود. معدل کل و معدل ترم گذشته با تفکر کلی- بعد اعتقادی و خودآگاهی ارتباط مثبت معنی­داری داشت(01/0> p ). ابعاد چهارگانه هوش معنوی با امتیازات انگیزه پیشرفت ارتباط نداشت.   نتیجه­گیری: موفقیت تحصیلی بر اساس معدل تحصیلی با ابعاد هوش معنوی ارتباط داشت اما امتیاز انگیزه پیشرفت با هوش معنوی ارتباط معنی­داری نداشت. %U https://chj.rums.ac.ir/article_45698_ed869ffdfa51b5482912f9442d4c37fe.pdf