%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجانی بر علائم ترس از ارزیابی مثبت نوجوانان پسر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی %J سلامت جامعه %I دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجان %Z 2345-6248 %A قاسم پور, عبداله %A فلاح, علیرضا %D 2017 %\ 05/09/2017 %V 8 %N 4 %P 59-67 %! اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجانی بر علائم ترس از ارزیابی مثبت نوجوانان پسر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی %K آموزش راهبردهای تنظیم هیجانی %K اختلال اضطراب اجتماعی %K ترس از ارزیابی مثبت %R %X مقدمه: اختلال اضطراب اجتماعی از جمله اختلال­های اضطرابی است که در آن اضطراب در برخی موقعیت­های معین و یا در برابر اشیای خاصی (خارج از وجود بیمار) بروز می­کند که اغلب خطرناک نیستند. در نتیجه، فرد از این موقعیت­ها و اشیا به‌طور جدی اجتناب نموده، یا با اضطراب شدید آن‌ها را تحمل می­کند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجانی بر علائم ترس از ارزیابی مثبت در نوجوانان پسر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بود. مواد و روش­ ها: روش پژوهش آزمایشی، با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون بود. نمونه­ای به حجم 20 نفر (بر اساس پیشینه پژوهشی) از نوجوانان مبتلا به اضطراب اجتماعی از بین دانش­آموزان پسر سال اول دبیرستان دوره دوم شهر آمل به‌صورت نمونه‌گیری خوشه­ای چندمرحله ­ای انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (10 نفر) و کنترل (10 نفر) جایگزین شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق مصاحبه بالینی، مقیاس اضطراب اجتماعی نوجوانان و کودکان Liebowitz و ترس از ارزیابی مثبت Weeks و همکاران جمع‌آوری شد. گروه آزمایش تحت 7 جلسه درمان تنظیم هیجانی قرار گرفتند و گروه کنترل مداخله­ای دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 و تحلیل کوواریانس تک متغیره استفاده شد.  یافته­ ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه پس از اعمال آموزش راهبردهای تنظیم هیجان در علائم ترس از ارزیابی مثبت در نوجوانان مبتلا به اضطراب اجتماعی تفاوت معنی‌داری وجود دارد (012/0>p). نتیجه ­گیری: آموزش مهارت‌های تنظیم هیجانی می­تواند باعث کاهش ترس از ارزیابی مثبت دانش آموزان پسر مبتلا به هراس اجتماعی شود. %U https://chj.rums.ac.ir/article_45739_a146b2c422fefba5b0b82fe8b114bc54.pdf