%0 Journal Article %T تأثیر آموزش گروهی مهارت‌های زندگی بر سلامت عمومی و کیفیت زندگی پرستاران %J سلامت جامعه %I دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجان %Z 2345-6248 %A چنارانی, حسین %A خمری, مریم %A شیرکوند, ناصر %A عاشوری, جمال %D 2017 %\ 05/09/2017 %V 10 %N 3 %P 19-27 %! تأثیر آموزش گروهی مهارت‌های زندگی بر سلامت عمومی و کیفیت زندگی پرستاران %K آموزش %K مهارت‌های زندگی %K سلامت روانی %K کیفیت زندگی %K پرستاران %R %X خلاصه مقدمه: شغل پرستاری به دلیل استرس‌زا بودن موجب کاهش سلامت و کیفیت زندگی می‌شود. آموزش مهارت‌های زندگی به عنوان یک روش آموزشی می‌تواند سلامت عمومی و کیفیت زندگی پرستاران را ارتقاء دهد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش گروهی مهارت‌های زندگی بر سلامت عمومی و کیفیت زندگی پرستاران انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه تجربی با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون بود. جامعه آماری این پژوهش پرستاران بیمارستان‌های شهر ورامین در سال 1394 بودند. در مجموع30 پرستار با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. گروه آزمایش10 جلسه70 دقیقه‌ای به صورت گروهی با روش مهارت‌های زندگی آموزش دید. گروه‌ها پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) گلدبرگ و هیلیر و پرسشنامه کیفیت زندگی (LQQ) سازمان بهداشت جهانی را تکمیل کردند. داده‌ها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند.  یافته‌ها: بین گروه‌های آزمایش و گواه در سلامت عمومی و کیفیت زندگی تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر آموزش گروهی مهارت‌های زندگی به طور معنی­داری باعث افزایش سلامت عمومی (737/149=F) و کیفیت زندگی (415/129=F) پرستاران شد (001/0>p). نتیجه‌گیری: آموزش گروهی مهارت‌های زندگی می‌تواند در افزایش سلامت عمومی و کیفیت زندگی پرستاران اثربخش باشد. بنابراین، مشاوران و درمانگران در کنار سایر روش‌ها می‌توانند از روش مذکور برای افزایش سلامت عمومی و کیفیت زندگی استفاده کنند. %U https://chj.rums.ac.ir/article_45792_ad2aef1c455ea7e42b1feee5bc05af9a.pdf