%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر ارتقای عملکرد زمان واکنش در ورزشکاران فوتبالیست %J سلامت جامعه %I دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجان %Z 2345-6248 %A افتاه حال, محسن %A موحدی, یزدان %A سپهوند, رضا %D 2017 %\ 06/22/2017 %V 11 %N 2 %P 1-9 %! اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر ارتقای عملکرد زمان واکنش در ورزشکاران فوتبالیست %K نوروفیدبک %K زمان واکنش %K دانشجویان %K فوتبالیست %R 10.22123/chj.2018.85310. %X خلاصه مقدمه: رسیدن به عملکرد بهینه به همراه بهبود زمان واکنش، از مهم­ترین اهداف دانشجویان و ورزشکاران است. در این راستا نوروفیدبک یکی از ابزارهای رایج در این زمینه می­باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر ارتقای عملکرد زمان واکنش انجام شد. مواد و روش ­ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی بود. تعداد 30 نفر از داوطلبین انتخاب شده و به دو گروه 15 نفره آزمایش و پلاسیبو تقسیم شدند. ابتدا آزمون زمان واکنش به عنوان پیش­آزمون در هر دو گروه به عمل آمد. گروه آزمایش 20 جلسه آموزش نوروفیدبک دریافت کردند و فیدبکی که دریافت می­کردند وابسته به عملکرد آنها بود، اما فیدبک گروه پلاسیبو وابسته به عملکرد نبود. بعد از پایان 20 جلسه مجددا آزمون­ زمان واکنش به عنوان پس­آزمون انجام شد. تحلیل داده ها به روش تحلیل کوواریانس چند متغیره انجام شده است. یافته­ ها: نتایج نشان داد آموزش نوروفیدبک باعث ارتقای عملکرد زمان واکنش می­شود و زمان واکنش ساده، تمیزی، انتخابی، دیداری و شنیداری در این افراد ارتقا یافته بود.  آزمودنی­هایی که فیدبک­های دریافتی وابسته به عملکرد آنها بود زمان واکنش بهتری داشتند، که این تفاوت از نظر آماری معنی­دار بود (01/0p<). نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج استفاده از نوروفیدبک برای مشاغل حساس نظامی و ورزشی توصیه می­گردد. همچنین با استفاده از نوروفیدبک می­توان امواج مغزی افراد را در حالت بهینه نگه داشت. %U https://chj.rums.ac.ir/article_60488_00edd6512232f19a3721f9685795d1ae.pdf