%0 Journal Article %T پیش‌بینی افسردگی بر اساس هوش معنوی و هوش هیجانی در دانشجویان دانشگاه ایلام در سال 1395 %J سلامت جامعه %I دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجان %Z 2345-6248 %A مرعشی, سید علی %A میرزایی, فاطمه %A ویسی, فاطمه %A محرابیان, طاهره %A بساک, محمد %D 2018 %\ 06/22/2018 %V 12 %N 2 %P 38-46 %! پیش‌بینی افسردگی بر اساس هوش معنوی و هوش هیجانی در دانشجویان دانشگاه ایلام در سال 1395 %K افسردگی %K هوش معنوی %K هوش هیجانی %K دانشجویان %K ایلام %R 10.22123/chj.2018.119876.1102 %X مقدمه: افسردگی از مشکلات شایع در بین جوانان است که می­تواند سلامت روانی آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. هوش معنوی و هیجانی با تقویت روابط فردی و معنویات می‌توانند باعث بهبود وضعیت سلامتی شوند. پژوهش حاضر با هدف پیش­بینی میزان افسردگی دانشجویان بر اساس ابعاد هوش معنوی و هوش هیجانی آن‌ها در سال 1395 انجام شد. مواد و روش ­ها: در این پژوهش که از نوع توصیفی است، 368 نفر از دانشجویان دانشگاه ایلام به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند. از 3 پرسشنامه افسردگی، هوش معنوی و هوش هیجانی به عنوان ابزار جمع­آوری داده­ها استفاده شد. داده­ها با استفاده از ضریب همبستگی Pearson و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین هوش معنوی (36/0r= -) و هوش هیجانی (35/0r= -) با افسردگی رابطه منفی و معنی­دار وجود دارد (001/0>p). ضرایب تحلیل رگرسیون برای ترکیب خطی متغیرهای هوش معنوی و هوش هیجانی با افسردگی در سطح کمتر از 001/0 معنی‌دار بود. نتایج نشان داد که گسترش حالت هشیاری (38/0ß= -) بیشترین اهمیت را در تبیین واریانس افسردگی داشته‌ است (19% R2=) (001/0 >p). نتیجه­ گیری: به نظر می­رسد هوش معنوی و هوش هیجانی با افسردگی دانشجویان در ارتباط است. بنابراین توصیه می­شود درمانگران و مشاوران جهت درمان و کاهش افسردگی افراد، توجه به این مؤلفه­ها را در دستور کار خود قرار دهند. %U https://chj.rums.ac.ir/article_80591_345704642ffab14511b9ada90c765bfd.pdf