TY - JOUR ID - 124873 TI - تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی باور بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری‌کننده از بیماری‌های قلبی و عروقی JO - سلامت جامعه JA - CHJ LA - fa SN - AU - کهنوجی, زهرا AU - میرزائی, طیبه AU - اسد پور, محمد AU - سبزواری, سکینه AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزش جامع‌نگر در نظام سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران. AD - دانشیار، گروه پرستاری داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت سالمندی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران. AD - استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران. AD - دانشیار، گروه پرستاری داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی رازی، مرکز تحقیقات پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 14 IS - 4 SP - 1 EP - 12 KW - آموزش KW - رفتار KW - بیماری‌های قلبی – عروقی DO - 10.22123/chj.2021.220985.1449 N2 - مقدمه: نظر به اهمیت آموزش به منظور ارتقای رفتارهای پیشگیری­کننده از بیماری‌های قلبی- عروقی، این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی باور بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری­کننده از بیماری‌های قلبی -عروقی در بهورزان شهرستان رفسنجان انجام شد. مواد و روش ­ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است. این مطالعه در سال 1398 بر روی 79 نفر از بهورزان شهرستان رفسنجان که به صورت هدفمند انتخاب و به طور تصادفی ساده در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند، انجام شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه‌های مشخصات دموگرافیک و الگوی باور بهداشتی بود. پرسشنامه‌ها در دو نوبت قبل و بعد از انجام مداخله تکمیل شدند. بعد از انجام پیش‌آزمون، مداخله آموزشی طی چهار جلسۀ 45 دقیقه‌ای برای گروه مداخله انجام شد. گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های تی مستقل، تی زوجی، دقیق فیشر و مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ ها: نتایج نشان داد که میانگین نمره آگاهی (004/0>p)، حساسیت درک شده (001/0>p)، شدت درک شده (002/0>p)، منافع درک شده (001/0>p)، خود کارآمدی درک شده (001/0>p) و رفتارهای پیشگیری­کننده از بیماری‌های قلبی- عروقی (001/0p=) در گروه مداخله پس از انجام مداخله نسبت به گروه کنترل به طور معنی­داری افزایش یافته است. نتیجه ­گیری: بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه، آموزش بر پایه الگوی اعتقاد بهداشتی می‌تواند در جهت ارتقای رفتار پیشگیری­کننده از بیماری‌های قلبی- عروقی مفید و مؤثر واقع شود. UR - https://chj.rums.ac.ir/article_124873.html L1 - https://chj.rums.ac.ir/article_124873_1d706a8b9bb30261a22c14ae18da3d89.pdf ER -