TY - JOUR ID - 45568 TI - آیا انتخاب نوع رسانه( چاپی و الکترونیکی) جهت مطالعه توسط دانشجویان با سبک یادگیری ترجیحی ادراکی آنان رابطه دارد؟ JO - سلامت جامعه JA - CHJ LA - fa SN - AU - نگاهبان, طیبه AU - انصاری, علی AD - دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 6 IS - 3 SP - 9 EP - 16 KW - سبک یادگیری ترجیحی KW - ترجیح محیط یادگیری KW - رسانه چاپی و الکترونیکی KW - دانشجویان DO - N2 -   زمینه و هدف: پیشرفت سریع فن­آوری اطلاعات و ارتباطات و کاربرد وسیع آن در تمامی ابعاد زندگی، جامعه امروز را با تغییراتی بی­سابقه مواجه کرده است. انتخاب محیط مطالعه (چاپی یا الکترونیکی) توسط فراگیران می­تواند تحت تأثیر سبک یادگیری آنان تغییر کند. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین سبک یادگیری ترجیحی ادراکی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان و ترجیح محیط مطالعه (دیجیتالی یا چاپی) توسط آنان طراحی شده است.   مواد و روش­ها: این مطالعه توصیفی مقطعی، در نیمسال اول سال تحصیلی1390-1389 در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام گرفت. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان این دانشگاه و نمونه پژوهش 360 نفر تعیین گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه دو قسمتی بود. قسمت اول شامل مشخصات جمعیت­شناختی و تعیین محیط ترجیحی دانشجویان برای مطالعه و قسمت دوم پرسشنامه استاندارد Perceptual Learning-Style Preference Questionnaire بود که جهت تعیین سبک یادگیری آزمودنی ها مورد استفاده قرار گرفت. اطلاعات به دست آمده توسط نرم­افزار SPSS نسخه 16 و آزمون­های توصیفی، کای دو و فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.   یافته­ها: نتایج این مطالعه نشان­دهنده تمایل بیشتر دانشجویان به محیط­های چاپی نسبت به محیط­های الکترونیکی است (50% در مقابل 3/23%). بیشترین فراوانی ترجیح قوی سبک­های یادگیری در بین دانشجویان مربوط به سبک یادگیری حرکتی (1/83%) و شنیداری (7/74%) و کمترین فراوانی مربوط به سبک یادگیری انفرادی (9/36) می­باشد. نتایج نشان داد سبک­های یادگیری دانشجویان بر حسب سن، جنس و رشته تحصیلی تفاوت آماری معنی­داری ندارد. از بین سبک­های یادگیری ترجیحی ادراکی دانشجویان، بین سبک یادگیری ترجیحی گروهی و نوع رسانه انتخابی برای مطالعه ارتباط آماری معنی­داری وجود داشت (004/0 p= و 4 df= ).   نتیجه­گیری: با توجه به نتایج به دست آمده بهتر است معلمان به جای تمرکز بر سبک­های یادگیری به انواع فعالیت­های یادگیری و ترکیب آنها با هم توجه داشته باشند این کار می­تواند باعث گسترش تجربه سبک­های مختلف یادگیری توسط فراگیران و ارتقاء یادگیری آنها شود.   UR - https://chj.rums.ac.ir/article_45568.html L1 - https://chj.rums.ac.ir/article_45568_673dd7942ede83a27d9677f93972f997.pdf ER -