TY - JOUR ID - 45601 TI - دیدگاه دانشجویان کارآموزی عرصه در خصوص وضعیت آموزش بالینی و مشکلات موجود در آن در دانشکده پرستاری و بهداشت خوی، سال 88 JO - سلامت جامعه JA - CHJ LA - fa SN - AU - اکبربگلو, معصومه AU - بایرامی, رقیه AD - Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 4 IS - 1 SP - 13 EP - 19 KW - دانشجوی پرستاری- کارآموزی در عرصه- آموزش بالینی- مشکلات آموزش DO - N2 -   خلاصه   زمینه و هدف : آموزش بالینی بخش اساسی و مهم آموزش پرستاری است و وظیفه دانشکده­های پرستاری تربیت پرستارانی است که توان ارائه خدمات بالینی بر اساس پیشرفت­های علمی روز داشته باشند. با توجه به اهمیت نظران فراگیران در فرایند آموزش و شناسایی مشکلات موجود برای ارتقاء کیفیت خدمات پرستاری لذا در این مطالعه به بررسی دیدگاه دانشجویان در خصوص آموزش بالینی و مشکلات موجود در آن پرداخته شده است.   مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی و جامعه مورد پژوهش شامل دانشجویان پرستاری کارآموزی عرصه در دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه بوده است. حجم نمونه 30 نفر و نمونه گیری به روش سرشماری انجام شد ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه می­باشد که روایی آن از طریق روای محتوا و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ بررسی گردید .   یافته ها: نتایج نشان داد که دیدگاه دانشجویان در زمینه " ایجاد مهارت آموزش به بیمار" (6/66%) و " ایجاد مهارت در اجرای فرایند پرستاری در دانشجو" (2/55%) در حد ضعیف می باشد. و از مشکلات موجود در کارآموزی بالینی بیشترین مورد " پیروی از عادات نادرست " (7/56%)، "نداشتن زمینه های علمی مناسب در بخش" (6/46%) و "سرگردانی دانشجویان در غیاب مربی" (50%) می باشد.   نتیجه گیری: هدف دوره آموزش بالینی ارتقاء کیفیت خدمات پرستاری در جامعه می­باشد ولی وجود مشکلات متعدد مانع از دستیابی به این هدف می شود که باید مسئولین آموزش پرستاری در این زمینه به آنها توجه داشته باشند. UR - https://chj.rums.ac.ir/article_45601.html L1 - https://chj.rums.ac.ir/article_45601_49457e011e4fe41627cd3e6398384254.pdf ER -