TY - JOUR ID - 45605 TI - میزان آگاهی و عملکرد پرسنل خدماتی بیمارستان های ایرانشهر در مورد بیماری هپاتیت ب درسال1389 JO - سلامت جامعه JA - CHJ LA - fa SN - AU - محمدی نیا, ندا AU - رضائی, محمدعلی AU - شریفی, حسن AU - سالاریان, سمیه AU - عباس زاده, صدیقه AD - Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 4 IS - 1 SP - 43 EP - 50 KW - آگاهی KW - عملکرد KW - هپاتیت B KW - پرسنل خدماتی KW - ایرانشهر DO - N2 -   خلاصه   زمینه وهدف: هپاتیت های ویروسی یکی از پنج عامل عفونی و مرگ زودرس انسان در سطح جهان می باشند و همه ساله حداقل یک میلیون نفر از جمعیت جهان در اثر ابتلا به این بیماری تلف می ‌ شوند. در این بین هپاتیت B ، یکی از متداول ترین انواع کلاسیک هپاتیت های ویروسی بوده و پژوهش حاضر با هدف تعیین آگاهی و عملکرد پرسنل خدماتی بیمارستان های ایرانشهر در مورد هپاتیت B انجام شده است.   مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی،‌ کلیه پرسنل خدماتی شاغل در بیمارستان های ایرانشهرکه جمعا"70 نفر می باشند به روش آسان مبتنی بر هدف انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ‌ ها، پرسشنامه پژوهشگر ساخته سه قسمتی بود شامل بخش اول 10 سوال دموگرافیک، بخش دوم 10سوال سنجش آگاهی و بخش سوم 10سوال بررسی عملکرد پرسنل خدماتی در رابطه با بیماری هپاتیت B که به روش مصاحبه توسط پژوهشگر تکمیل گردیده است و در نهایت نمرات سطح آگاهی به صورت (10-0 ضعیف،20-11 متوسط، 30-21خوب) و سطح عملکرد هم به طریق مشابه گزارش شده و اطلاعات بر اساس نرم افزار spss و با استفاده از آزمون های آماری کای دو، فیشر و من ویتنی تجزیه و تحلیل شد.   یافته ها: نتایج نشان داد در نمونه مورد بررسی، میزان آگاهی ضعیف صفر درصد، آگاهی متوسط9/22درصد و آگاهی خوب1/77درصد بوده و میانگین سطح آگاهی در نمونه های مورد مطالعه، 43/4 ± 87 /22 به دست آمد. بیشترین سوالی که پاسخ درست داده شده(7/45درصد)، این بوده که" هپاتیت از راه عطسه و سرفه منتقل نمی شود"و کمترین آگاهی در رابطه با این دو عبارت بوده " بهترین راه تشخیص بیماری آزمایش خون است " و " مهمترین راه پیشگیری هپاتیت B رعایت نکات بهداشت فردی است " که 3/94درصد پاسخ نادرست داده اند. در زمینه عملکرد نمونه مورد مطالعه، نحوه عملکرد ضعیف صفر درصد و عملکرد متوسط 9/32 درصد و عملکرد خوب1/67 درصد بوده و میانگین نمره عملکرد درگروه مورد مطالعه، 22/4 ± 22/22 به دست آمده است. سطح آگاهی و نحوه عملکرد پرسنل خدماتی تنها با بیمارستان محل خدمت رابطه معنی داری داشته است(05 P UR - https://chj.rums.ac.ir/article_45605.html L1 - https://chj.rums.ac.ir/article_45605_776c0c4fe4f43cee51e066f64a8fb8fb.pdf ER -