TY - JOUR ID - 45720 TI - نقش استرس ادراک شده و سبک‌‌های مقابله در اختلالات خوردن دانش‌آموزان دبیرستانی شهر رشت در سال 1392 JO - سلامت جامعه JA - CHJ LA - fa SN - AU - اصغری, فرهاد AU - قاسمی جوبنه, رضا AU - یوسفی, نجف AU - سعادت, سجاد AU - رفیعی گزنی, فاطمه AD - Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 8 IS - 2 SP - 28 EP - 38 KW - اختلالات خوردن KW - استرس ادراک شده KW - سبک‌های مقابله KW - دانش‌آموز DO - N2 - خلاصه مقدمه: در دوران نوجوانی عوامل روانشناختی می‌توانند در بروز برخی مشکلات همچون اختلالات خوردن نقش داشته باشند. هدف تحقیق حاضر بررسی نقش استرس ادراک شده و سبک‌های مقابله در اختلالات خوردن دانش آموزان دبیرستانی شهر رشت در سال 1392 است. مواد و روش‌ها: این پژوهش از نوع همبستگی است .370 نفر از دانش‌آموزان دبیرستانی دختر و پسر شهر رشت در سال تحصیلی 1392- 1391 به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های استرس ادراک شده، سبک‌های مقابله و اختلالات تغذیه پاسخ دادند. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین استرس مثبت ادراک شده با اختلالات خوردن (بی‌اشتهایی روانی و پر اشتهایی روانی) رابطه منفی معنی‌دار، و بین استرس منفی ادراک شده با اختلالات خوردن رابطه مثبت معنی‌دار وجود دارد (01/0> p). همچنین بین سبک مقابله مسئله محور با اختلالات خوردن رابطه منفی معنی‌دار و بین سبک مقابله هیجان محور با اختلالات خوردن رابطه مثبت معنی‌دار وجود دارد (01/0> p). طبق نتایج تحلیل رگرسیون استرس منفی ادراک شده، سبک مقابله هیجان‌محور و سبک مقابله مسئله محور، توانسته است به طور معنی‌داری 15/0 از واریانس بی‌اشتهایی روانی و 18/0 درصد از واریانس پر اشتهایی روانی را پیش‌بینی کنند.  نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر نشانگر اهمیت نقش عوامل روانشناختی در بروز اختلالات خوردن است. بنابراین، می‌توان با برگزاری دوره‌های مبتنی بر کاهش استرس و آموزش سبک‌های مقابله‌ای کارآمد در مدارس، میزان سلامت روان را در نوجوانان ارتقاء داد و از مشکلات روانشناختی آنها کاست. UR - https://chj.rums.ac.ir/article_45720.html L1 - https://chj.rums.ac.ir/article_45720_cbc8bab04fe95a5910491449cfa603fa.pdf ER -