TY - JOUR ID - 45741 TI - رابطه بین سطح تحصیلات و اشتغال مادر با خودکارآمدی دانش‌آموزان پایه ششم مدارس شهر تهران در سال 1393 JO - سلامت جامعه JA - CHJ LA - fa SN - AU - محمودپور, عبدالباسط AU - ولدخانی, مریم AU - اوضاعی, نسرین AU - آسایش, محمدحسن AD - دانشگاه علامه طباطبایی.تهران.ایران AD - دانشگاه علامه طباطبایی.تهران.ایران. Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 9 IS - 1 SP - 1 EP - 9 KW - اشتغال مادر KW - تحصیلات مادر KW - خودکارآمدی KW - دانش آموزان DO - N2 - مقدمه: امروزه بیش از پیش، شاهد افزایش سطح تحصیلات و اشتغال بانوان می­باشیم. مادرانی که نقش اولیه و مهمی را در تربیت و شکل­گیری شخصیت فرزندان خود ایفا می­نمایند. هدف از این پژوهش، بررسی رابطه سطح تحصیلات و اشتغال مادر با خودکارآمدی دانش­آموزان پایه ششم شهر تهران بود. مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی جامعه پژوهش، کلیه دانش­آموزان پایه ششم مدارس دولتی واقع در نیمه جنوبی شهر تهران بودند. نمونه­گیری بر روی440 دانش­آموز، به روش تصادفی خوشه­ای انجام شد. با استفاده از پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران، اطلاعات جمع­آوری گردید. اطلاعات با استفاده از آزمون­ آماری تحلیل واریانس دو راهه، تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: سطح تحصیلات مادر بر خودکارآمدی فرزند، تأثیر داشته و تفاوت معنی­داری در خودکارآمدی دانش­آموزان دارای مادران با سطح تحصیلات متفاوت، وجود دارد (05/0> p). اما شاغل یا خانه­دار بودن مادر، عامل تعیین­کننده­ای‌ در خود کارآمدی به شمار نمی­رود. نتیجه‌گیری: عدم تأثیر شاغل یا خانه­دار بودن مادر بر خودکارآمدی می­تواند مربوط به عوامل مرتبط دیگری نظیر: وضعیت اقتصادی خانواده و درآمد شغلی، نوع شغل، میزان ساعات کاری، سختی شغل، علاقه و تمایل به آن شغل، سمت و درجه شغلی بستگی دارد. شایسته است برای افزایش آگاهی والدین از روش­های تربیتی مؤثر بر خودکارآمدی، کوشش بعمل آید. UR - https://chj.rums.ac.ir/article_45741.html L1 - https://chj.rums.ac.ir/article_45741_c04edd4f447694cf6878bbd6f4536879.pdf ER -