TY - JOUR ID - 63565 TI - تأثیر آموزش ایفای نقش بر عملکرد دانش‌آموزان دختر و معلمان در مواجهه با آسپیراسیون جسم خارجی JO - سلامت جامعه JA - CHJ LA - fa SN - AU - خیرمند, فاطمه AU - عبد یزدان, زهرا AU - معروفی, مریم AU - کاظمی, مجید AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران . AD - استاد، گروه آموزشی کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت‌های دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. AD - مربی، گروه آموزشی کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. AD - دانشیار، گروه آموزشی داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران. Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 11 IS - 2 SP - 68 EP - 75 KW - ایفای نقش KW - دانش ­آموزان KW - معلم KW - آسپیراسیون جسم خارجی DO - 10.22123/chj.2018.114932.1082 N2 - مقدمه: آسپیراسیون جسم خارجی یکی از فوریت‌های پزشکی محسوب می­شود. افزایش سطح آگاهی افراد و به خصوص دانش­آموزان می‌تواند در پیشگیری و کاهش خفگی ناشی از آن مؤثر باشد. لذا این مطالعه‌ با هدف تعیین تأثیر آموزش ایفای نقش بر عملکرد دانش­آموزان و معلمان آنان مواجهه با آسپیراسیون جسم خارجی انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی است که جامعه پژوهش آن شامل کلیه دانش‌آموزان متوسطه دوره اول و معلمان آنان بود. 28 دانش‌آموز و 28 معلم همان مدرسه به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. مداخله آموزشی به‌صورت ایفای نقش در قالب سه جلسه آموزشی برگزار گردید.. عملکرد نمونه‌ها قبل، بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله توسط چک­‌لیست 20 سوالی در زمینه اجرای مراحل مانور هیملیخ ارزیابی شد و با استفاده از آزمون­های تی مستقل، تی زوج و آنالیز واریانس با اندازه‌های تکراری مورد بررسی قرار گرفت . یافته ­ها: نتایج نشان داد که آموزش از طریق ایفای نقش باعث افزایش نمره عملکرد معلمان و دانش­آموزان بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله شد. آزمون آنالیز واریانس با تکرار مشاهدات قبلی نشان داد که میانگین نمره عملکرد دانش‌آموزان و معلمان بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله به‌طور معنی­داری بیشتر از قبل از مداخله بود (001/0p<). نتیجه­ گیری: روش آموزش ایفای نقش توانست مهارت‌ها و عملکرد دانش‌آموزان و معلمین آن‌ها را در مورد آسپیراسیون جسم خارجی نسبت به قبل از آموزش به نحو چشمگیری بالا ببرد. پیشنهاد می‌گردد با برگزاری کلاس‌ها و کارگاه­های آموزش مداوم به دانش­آموزان و معلمان، و تشویق آن‌ها به بازپخش این آموزش‌ها آگاهی کلیه اقشار جامعه افزایش داده شود. UR - https://chj.rums.ac.ir/article_63565.html L1 - https://chj.rums.ac.ir/article_63565_ca3c1c078fb142e30acf604607a14376.pdf ER -