TY - JOUR ID - 70887 TI - مقایسه اثربخشی درمان پذیرش و تعهد و رفتاردرمانی دیالکتیکال در افزایش بازداری رفتاری و کاهش فعال‌سازی رفتاری مردان سوءمصرف‌کننده مواد JO - سلامت جامعه JA - CHJ LA - fa SN - AU - امیریان, کامران AU - مامی, شهرام AU - احمدی, وحید AD - دانشجوی دکتری روان شناسی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران AD - استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ایلام، ایلام، ایران. Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 11 IS - شماره 3 و 4 SP - 86 EP - 95 KW - سوءمصرف مواد KW - درمان پذیرش و تعهد KW - رفتاردرمانی دیالکتیکال KW - بازداری رفتاری KW - فعالسازی رفتاری DO - 10.22123/chj.2018.125547.1116 N2 - مقدمه: امروزه درمان­های موج سوم در روان­درمانی به جای چالش با شناخت­ها، بر آگاهی و پذیرش از هیجان­ها، شناخت­ها و رفتارها تأکید دارند.هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان پذیرش و تعهد و رفتاردرمانی دیالکتیکال در بازداری رفتاری و فعال­سازی رفتاری مردان سوءمصرف­کننده مواد بود. مواد و روش­­ها: در این مطالعه از نوع نیمه­تجربی، جامعه آماری سوءمصرف­کنندگان مواد شهر کرمانشاه در سال 1396 بودند. 60  نفر به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی ساده در سه گروه بیست نفری (دو گروه آزمایش و یک گروه گواه) قرار گرفتند. گروه­های درمان پذیرش و تعهد و رفتاردرمانی دیالکتیکال هر کدام 10 و 12 جلسه تحت مداخله قرار گرفتند و گروه گواه مداخله­ای دریافت ننمود. ابزار گردآوری داده­ها مقیاس بازداری رفتاری و فعال­سازی رفتاری بود که در سه مرحله پیش­آزمون، پس­آزمون و پیگیری سه ماهه اجرا شد. داده­ها با روش­ تحلیل واریانس با اندازه­های تکراری تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: بین میانگین نمرات پیش­آزمون، پس­آزمون و پیگیری گروه­های آزمایش تفاوت معنی­داری وجود داشت (001/0p£). مقایسه گروه­های درمانی حاکی از آن بود که بین درمان پذیرش و تعهد و رفتاردرمانی دیالکتیکال در بازداری رفتاری و فعال­سازی رفتاری تفاوت معنی­داری وجود ندارد. نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر درمان پذیرش و تعهد و رفتاردرمانی دیالکتیکال در بازداری رفتاری و فعال­سازی رفتاری مردان سوءمصرف­کننده مواد، این درمان برای بازداری رفتاری و فعال­سازی رفتاری مردان سوءمصرف­کننده مواد توصیه می­شود. UR - https://chj.rums.ac.ir/article_70887.html L1 - https://chj.rums.ac.ir/article_70887_bca02d55ccfdb3dfdf865d5e4f719d45.pdf ER -