TY - JOUR ID - 76686 TI - تأثیر آموزش فلسفه به کودکان بر رفتار اجتماعی دانش آموزان پسر پایه های پنجم و ششم ابتدایی شهر سرچشمه JO - سلامت جامعه JA - CHJ LA - fa SN - AU - حسینی امین, حسین AU - کهنوجی, مرضیه AU - ایران نژاد پاریزی, سید جواد AD - استادیار، گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه ولی عصر(عج)، رفسنجان، ایران AD - استادیار، گروه عمومی، دانشگاه ولی عصر(عج)، رفسنجان، ایران AD - کارشناس ارشد برنامه‌ریزی و کنترل پروژه امور تحقیق و توسعه مس منطقه کرمان، رفسنجان، ایران. Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 12 IS - 1 SP - 41 EP - 48 KW - آموزش KW - فلسفه KW - رفتار اجتماعی KW - دانش­آموزان DO - 10.22123/chj.2018.114149.1080 N2 - مقدمه: یکی از هدف­های عمده نظام آموزش و پرورش ایجاد رفتارهای سازگارانه در کودکان است. از جمله راهکارهای پیشنهادی برای تنظیم رفتار، آموزش فلسفه به کودکان می‌باشد. در این راستا، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش فلسفه بر رفتار اجتماعی دانش­آموزان پسر پایه‌های پنجم و ششم ابتدایی شهر سرچشمه بوده است. مواد و روش ­ها: طرح پژوهشی به‌صورت نیمه تجربی و از نوع پیش‌آزمون –پس‌آزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور، 40 نفر از دانش­آموزان پسر پایه‌های پنجم و ششم ابتدایی شهر سرچشمه بعد از نمونه‌گیری به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند .از پرسشنامه رفتار اجتماعی Warden و همکاران  Child Social Behavior Scale(CSBS)به عنوان ابزار غربالگری و گردآوری داده‌ها در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد. برنامه آموزش فلسفه به کودکان به مدت 10جلسه 2ساعته بر روی گروه مداخله اعمال گردید .داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس (ANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج نشان داد آموزش فلسفه به کودکان منجر به تفاوت معنی‌دار آماری بین مراحل پیش و پس‌آزمون در نمره کلی رفتار اجتماعی در گروه مداخله شد (001/0>p) به این صورت که در مرحله پس‌آزمون، گروه مداخله نسبت به گروه کنترل رفتار اجتماعی بهتری را گزارش نمودند. نتیجه‌گیری: با توجه به اثربخش بودن استفاده از برنامه آموزش فلسفه به کودکان در بهبود رفتار اجتماعی دانش­آموزان پایه‌های پنجم و ششم ابتدایی، آموزش این برنامه در راستای بهبود رفتار اجتماعی پیشنهاد می‌شود. UR - https://chj.rums.ac.ir/article_76686.html L1 - https://chj.rums.ac.ir/article_76686_b982d89fd1040230623fe11c4a62362e.pdf ER -