2024-03-29T05:20:12Z
https://chj.rums.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=5387
سلامت جامعه
1394
9
4
نقش حمایت اجتماعی در جهتگیری و امید به زندگی افراد سالم و بیماران مبتلا به HIV
محمود
شیرازی
نورعلی
اصغری
عباس
گنجعلی
محمدعلی
فردین
مقدمه: حمایت اجتماعی از مؤلفههای مهم در زندگی بیماران مبتلا به HIV است. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش حمایت اجتماعی در جهتگیری و امید به زندگی در افراد سالم و بیماران مبتلا به HIV شهرستان زابل بود. مواد و روشها: روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه مبتلایان به بیماری HIV و افراد عادی شهرستان زابل تشکیل میدادند. نمونه آماری این پژوهش مشتمل بر 190 نفر (40 نفر بیمار HIV ) و (150 نفر افراد سالم) بود. بهمنظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه حمایت اجتماعی شربون و استوارت، امید به زندگی حلاجیان و جهتگیری زندگی کارور و همکاران استفاده گردید. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که رابطه مثبت و معنیداری بین حمایت اجتماعی با امید به زندگی (33/0=r) و جهتگیری در زندگی (31/0=r) بیماران مبتلا بهHIV وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون همزمان نشان داد که حمایت اجتماعی به تنهایی 10% از واریانس امید به زندگی و 9% از واریانس جهتگیری در زندگی را در بیماران مبتلا به HIV پیشبینی میکند که در افراد سالم حمایت اجتماعی تنها 3% از واریانس امید به زندگی و 5% از واریانس جهتگیری در زندگی را پیشبینی میکند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، بیماران مبتلا بهHIV در زمینه ارتقاء امید به زندگی و جهتگیری در زندگی، نسبت به افراد سالم نیاز به حمایت اجتماعی بیشتری دارند.
حمایت اجتماعی
جهتگیری زندگی
امید
بیماران HIV
2017
05
09
1
8
https://chj.rums.ac.ir/article_45765_21128e0c595bdeb113d2c9fb34ba9dbd.pdf
سلامت جامعه
1394
9
4
ارتباط حساسیت اخلاقی با کیفیت زندگی کاری در پرستاران بیمارستانهای شهر تبریز در سال 1393
جواد ،
محمدی
امیر
عزیزی
سید مسعود
دهقان منشادی
مقدمه: کیفیت زندگی کاری، مفهومی مهم در چگونگی ایفای نقش مراقبتی پرستاران به شمار میرود. حساسیت اخلاقی نیز به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار بر تصمیمگیریهای شغلی پرستاران محسوب میگردد. هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط حساسیت اخلاقی با کیفیت زندگی کاری در پرستاران بیمارستانهای شهر تبریز بود. مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی بود که به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل کلیه پرستاران زن شاغل در بیمارستانهای شهر تبریز در سال 1393 بودند و با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 186 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامه حساسیت اخلاقی کیم و کیفیت زندگی کاری بروکس و آندرسون استفاده شد. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: براساس یافتهها، همبستگی مثبت میان حساسیت اخلاقی با کیفیت زندگی کاری - خانگی (342r= ,p=001/0p=)، کیفیت زمینه کاری (364r= ,p=001/0p=) و کیفیت دنیای کاری (378r= ,p=001/0p=) به دست آمد، اما میان کیفیت برنامه کاری با حساسیت اخلاقی ارتباطی یافت نشد (190,r= 196/0p=). نتیجهگیری: با توجه به ارتباط حساسیت اخلاقی با کیفیت زندگی کاری در پرستاران، به نظر میرسد، میتوان با ارتقای سطح آگاهی اخلاقی پرستاران از طریق آموزش و تشویق رفتارهای اخلافی، شاهد افزایش کیفیت زندگی کاری در آنان بود.
حساسیت اخلاقی
کیفیت زندگی کاری
پرستاران
2017
05
09
9
17
https://chj.rums.ac.ir/article_45766_f1ea5c2f9f5f4ecef8157e42cd130736.pdf
سلامت جامعه
1394
9
4
تأثیرفعالیتهای آمادگی جسمانی بر ارتقاء سلامت عمومی دانشآموزان مقطع ابتدایی شهرخرمآباد
رحیم
میرنصوری
طیبه
طاهرپوری
مجید
محمدی
گیتی
احمدی
مقدمه: تلاش برای بالا بردن سطح سلامت دانشآموزان و کمک به تحقق اهداف نظام آموزش و پرورش ضروری است. لذا هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تاثیر فعالیت های آمادگی جسمانی بر ارتقاء سلامت عمومی دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر خرم آباد بود. مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی، تعداد 100 نفر دانش آموز مقطع ابتدایی از طریق نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب، و پس از تکمیل پرسشنامه جمعیت شناختی و سلامت عمومی گلدبرگ (1972)، به طور تصادفی به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. سپس گروه مداخله، به مدت 12 هفته تمرینات آمادگی جسمانی را انجام دادند. پس از اتمام برنامه تمرینی، مجدداً پرسشنامه سلامت عمومی، توسط نمونه ها تکمیل و گردآوری شد. داده های بدست آمده توسط آزمون های t زوجی و مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: فعالیت های آمادگی جسمانی باعث ارتقاء سلامت عمومی دانش آموزان در مؤلفه های نشانه های جسمانی (003/0p=)، اضطراب و اختلال خواب (009/0p=)، اختلال درکارکرد اجتماعی (001/0p=) و افسردگی (001/0p=) شد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، میتوان از فعالیتهای آمادگی جسمانی به عنوان مداخلها ی سومند در جهت ارتقای سلامت عمومی دانش آموزان استفاده کرد، لذا مدارس که نقش مهمی در امر آموزش دانش آموزان دارند می توانند با بهره گیری از این تمرینات به کودکان در جهت رسیدن به این مهم کمک کنند.
آمادگی جسمانی
تمرین
دانش آموزان
سلامت عمومی
2017
05
09
18
27
https://chj.rums.ac.ir/article_45767_848034ad8ebe36413e20462771f1ca3f.pdf
سلامت جامعه
1394
9
4
حمایت اجتماعی ادراک شده و سرسختی روانشناختی در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروز و همتایان عادی
حسن
بافنده
یزدان
موحدی
فضل ا...
قاسمی کلی
علی
رحیمی
مقدمه: مولتیپل اسکلروز یکی از بیماریهای شایع سیستم خود ایمنی میباشد. میزان شیوع مولتیپل اسکلروز در جمعیت کلی جهان یک درصد است.. پژوهش حاضر با هدف مقایسه حمایت اجتماعی ادراک شده و سرسختی روانشناختی در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروز و همتایان عادی آنها انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی بود. جامعه پژوهش حاضر کلیه بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروز مراجعه کننده به بیمارستان رازی و امام رضا (ع) شهر تبریز بودند. تعداد 35 بیمار مبتلا به مولتیپل اسکلروز و 35 فرد عادی به پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده Zemet و سرسختی روانشناختی Kobasa پاسخ دادند. تحلیل دادهها با روشهای آماری توصیفی و تحلیل واریانس چندمتغیره انجام شد. یافته ها: بین نمرات بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروز و همتایان عادی در مقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده و سرسختی روانشناختی تفاوت معنیداری وجود داشت، به گونه ای که بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروز از حمایت اجتماعی و سرسختی روانشناختی پایین تری برخوردار بودند. نتیجه گیری: خانواده و اجتماع نقش حیاتی در روند این بیماری بر عهده دارند و این بیماران میتوانند با اکتساب و تقویت سرسختی روانشناختی، سلامت روان خود را بهبود بخشند. همچنین، نتیجه این مطالعه نشان داد که باید از لحاظ اجتماعی این بیماران مورد حمایت قرار بگیرند.
حمایت اجتماعی ادراک شده
سرسختی روانشناختی
مولتیپل اسکلروز
همتایان عادی
2017
05
09
28
37
https://chj.rums.ac.ir/article_45768_b0979d8892607dcae88eceffa0e9098d.pdf
سلامت جامعه
1394
9
4
تبیین نیازهای مشاورهای زنان در مورد سرطان پستان: مطالعهای کیفی
صدیقه
پاک سرشت
فاطمه
رافت
سیده مرضیه
راهبی
مریم
قاسمی پور
مقدمه: در ایران مانند سایر کشورها میزان بروز سرطان پستان در حال افزایش میباشد و این بیماری معمولاً در مراحل پیشرفته تشخیص داده میشوند. این پژوهش با هدف تبیین نیازهای مشاورهای زنان در مورد سرطان پستان انجام شد. مواد و روشها: در این مطالعه از تحلیل محتوای کیفی و برای تبیین نیازهای مشاورهای زنان از بحث گروهی متمرکز با 56 نفر زن 77-17 سال در قالب 8 گروه متمرکز 8-6 نفره استفاده شد. مشارکتکنندگان از بین زنان مراجعهکننده به درمانگاه مراقبت دوران بارداری، زنان و تنظیم خانواده در مرکز آموزشی درمانی الزهراء (س) شهر رشت در سال 1391 به روش هدفمند انتخاب شدند. کلیه تعاملات کلامی مشارکتکنندگان با استفاده از دستگاه ضبط صدای دیجیتالی ضبط گردید و به همراه تعاملات غیرکلامی ثبت شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تحلیل دادهها به روش تحلیل محتوای قراردادی و بر اساس مراحل پیشنهادی گرانهایم و لاندمن انجام شد. یافتهها: میانگین و انحراف معیار بعضی شرکت کنندگان 8/12± 5/36 سال بود. تحلیل دادهها منجر به ظهور 3 درونمایه اصلی بهبود دانش و شناخت از بیماری (نیازهای آموزشی-اطلاعاتی)، توجه به باورها و پنداشتهای مرتبط با بیماری (نیازهای پنداشتی- اعتقادی)، ارتقای سلامت فردی (نیازهای مراقبتی) و 6 درونمایه فرعی شد. نتیجهگیری: بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه، طراحی و تدوین برنامههای آموزشی و مشاورهای مؤثر و کارآمد در جهت ارتقای دانش بهداشتی، اصلاح نگرش و برداشتهای غیرواقعی و نادرست زنان و نیز ترویج رفتار و عملکرد خود مراقبتی آنان در زمینه پیشگیری از سرطان پستان به عنوان شایعترین سرطان زنان، بیش از پیش احساس میگردد.
سرطان پستان
مشاوره
نیازهای خدمات سلامت
زن
مطالعه کیفی
2017
05
09
38
48
https://chj.rums.ac.ir/article_45769_6ac8ce1109f65c951b501c95c961c1b5.pdf
سلامت جامعه
1394
9
4
ویژگیهای همهگیر شناسی و بالینی باورهای وسواسی و اختلال وسواسی-اجباری در دانشآموزان 17-8 سالۀ شهر کرمانشاه، سال 1394
نسرین
حیدریزاده
بهروز
بهروز
مقدمه: اختلال وسواسی-اجباری (Obsessive-Compulsive Disorder) کودکان یک اختلال روانی-عصبی مزمن و ناتوانکننده است که با اختلال قابل توجهی در عملکرد روانی-اجتماعی همراه است. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای همهگیرشناسی و بالینی باورهای وسواسی و OCD در دانشآموزان 17-8 سالۀ شهرکرمانشاه بود. مواد و روشها: پژوهش از نوع مقطعی میباشد. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانشآموزان 17-8 سالۀ شهرکرمانشاه، سال 1394 در مقاطع ابتدایی و متوسطۀ اول بود. با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، 762 نفر انتخاب و پرسشنامههای متغیرهای جمعیتشناختی، باورهای وسواسی (OBQ-CV)، و اختلال وسواسی/ اجباری (OCI-CV) تکمیل گردیدند. دادهها با روشهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی، آزمون مجذور کای و رگرسیون لُجستیک تحلیل شد. یافتهها: میزان شیوع OCD همراه با OB در کل نمونه 80/16%، در دانشآموزان دورۀ متوسطۀ اول 19% و ابتدایی 50/14% بود. میزان شیوع در پسران بیشتر از دختران(041/0=p)، و در دورۀ متوسطۀ اول بیشتر از ابتدایی بود (036/0=p). همبستگی بین OB و OCD از نظر آماری معنیدار بود(05/0>p). بین زیرمقیاسهای OB، بیشبرآورد تهدید، شایعترین و اهمیت/کنترل فکر، کمترین شیوع اما بین زیرمقیاسهای OCD، افکار وسواسی، شایعترین و خنثیسازی، کمترین شیوع را داشت. بین همۀ عوامل جمعیتشناختی، بهجز نوع تولد رابطۀ معنیداری با شیوع OB و OCD وجود داشت(05/0>p). نتیجهگیری: شیوع OB و OCD در دانشآموزان شهرکرمانشاه در مقایسه با سایر پژوهشهای انجام گرفته در داخل و خارج از کشور قابل ملاحظه است (80/16%). با این وجود، لزوم سیاستگذاریهای سلامت روان در دانشآموزان برای کاهش بار آسیب در آینده و ارایۀ راهکارهای برون رفت از این مسئله به قوت خود باقی است.
باورهای وسواسی
اختلال وسواسی-اجباری
دانشآموزان
کرمانشاه
2017
05
09
49
61
https://chj.rums.ac.ir/article_45770_d73e1ebdb0dfc7d43ad3fe9c3c574939.pdf
سلامت جامعه
1394
9
4
اثربخشی آموزش هوش معنوی و مهارتهای زندگی بر هوش معنوی دانشجویان پرستاری مضطرب دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان
سیما
کریمی
محمدعلی
گودرزی
عبدالعزیز
افلاک سیر
مقدمه: نتایج تحقیقات قبلی نشان داده است که توجه به معنویت اثر مثبتی بر کاهش پریشانی هیجانی و علائم روان شناختی دارد. این تحقیق با هدف مقایسه اثربخشی آموزش هوش معنوی و مهارتهای زندگی بر هوش معنوی دانشجویان پرستاری سیرجان انجام گردیده است. مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه آزمایشی که در سال 1393 انجام شد 58 دانشجوی پرستاری که نمرات بالایی در مقیاس اضطراب داشتند به طور تصادفی در سه گروه قرار گرفتند شرکتکنندگان در گروه آزمایش یک و آزمایش دو به ترتیب به مدت ده جلسه یک ساعته تحت آموزش هوش معنوی و مهارتهای زندگی قرارگرفتند و شرکتکنندگان گروه شاهد آموزشی دریافت نکردند. میزان هوش معنوی هر سه گروه در آغاز و پایان جلسات آموزشی با استفاده از پرسشنامه هوش معنوی King مورد سنجش قرار گرفت. دادهها با تحلیل کوواریانس آزمون تعقیبی توکی تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش هوش معنوی و مهارتهای زندگی میتواند میزان هوش معنوی دانشجویان پرستاری را افزایش دهد. نتایج نشان داد نمرات هوش معنوی گروه آزمایش یک با گروه شاهد تفاوت معنیداری در سطح 001/0p< دارد، اما نمره پسآزمون گروه آزمایش یک و آزمایش دو با هم تفاوت معنیداری نداشت. نتیجه گیری: آموزش هوش معنوی و آموزش مهارتهای زندگی در افزایش هوش معنوی مؤثر میباشد.
آموزش
هوش معنوی
مهارتهای زندگی
2017
05
09
62
71
https://chj.rums.ac.ir/article_45771_0144c4b74b43cd7109192a111428893c.pdf
سلامت جامعه
1394
9
4
ارتباط بین ادراک طردشدگی با بینزاکتی در محیط کار در کارکنان درمانی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 1392
مهدی
کرمی
محمد
ضیاءالدینی
محمد
ناظر
ناهید
کرمی
مقدمه: بینزاکتی و احساس طردشدگی در محیط کار یکی از معضلات سازمانها است که شیوع فراوانی در بین کارکنان داشته و منجر به فساد اداری و کاهش شدید بهرهوری سازمانی و رضایت شغلی افراد میگردد. مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه بین ادراک طردشدگی با بینزاکتی در محیط کار کارکنان درمانی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کارکنان درمانی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بود. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 248 نفر از جامعه آماری به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب و به سؤالات پرسشنامههای ادراک طردشدگی و بینزاکتی در محیط کار پاسخ دادند. جهت بررسی فرضیههای تحقیق از آزمون کندال و اسپیرمن، و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که ضرایب همبستگی بین دو متغیر ادراک طردشدگی کارکنان درمانی با بینزاکتی آنها به ترتیب برابر 353/0 و 488/0 بود. یعنی بین ادراک طردشدگی کارکنان درمانی با بینزاکتی آنها رابطه معنیداری وجود داشت (000/0>p). علاوه بر این، طرد از سوی همکار و طرد با زبان محاوره (از مؤلفههای ادراک طردشدگی) بیشترین همبستگی را با مؤلفههای بینزاکتی و طرد از سوی سرپرست کمترین رابطه را با ادراک بینزاکتی داشت. نتیجه گیری: با توجه به رابطه مثبت بین ادراک طردشدگی و بینزاکتی در محیط کار، مدیران بیشترین تلاش را روی ایجاد جو صمیمیت و همدلی در بین کارکنان به کار ببندند تا با کاهش ادراک طردشدگی در کارکنان بینزاکتی و عواقب مترتب بر آن در محیط کار کاهش یابد.
ادراک طردشدگی
بینزاکتی در محیط کار
کارکنان درمانی
2017
05
09
72
80
https://chj.rums.ac.ir/article_45772_f1845c480fd4c92d3206d3e9a5a2a856.pdf
سلامت جامعه
1394
9
4
مقایسه راهبردهای یادگیری واژگان انگلیسی دانشجویان جدید الورود و دانشجویان سال آخر دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
زهرا
هاشمی
مریم
هادوی
زهرا
اسداللهی
مقدمه: راهبردهای یادگیری، رفتار و تکنیکهای خاصی هستند که زبانآموزان آگاهانه بکار میگیرند تا در یادگیری پیشرفت بیشتری داشته باشند. هدف از انجام این مطالعه مقایسه راهبردهای یادگیری واژگان انگلیسی دانشجویان سال اول و آخر دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بوده است. مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی، مقطعی کلیه دانشجویان سال آخر ورودی 1390 و همچنین دانشجویان ورودی جدید (1393) به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه گو و جانسون بود که 8 استراتژی یادگیری را بررسی میکند. دانشجویان با انتخاب یکی از گزینههای " هرگز، بندرت، گاهی اوقات، معمولاً، همیشه" استراتژیهای خود را در یادگیری زبان انگلیسی مشخص مینمودند. اطلاعات با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی و تحلیلی (تست دقیق فیشر، آزمون ANOVA یکطرفه، تی مستقل و مجذور کای) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: تعداد دانشجویان مورد بررسی 449 نفر بود که 5/52 درصد (236 نفر) از آنها را دانشجویان سال اول و 5/47 درصد (213 نفر) را دانشجویان سال اخر تشکیل میدادند. استراتژی حفظ کردن، بیشتر از سایر استراتژیها برای یادگیری زبان مورد استفاده قرار میگرفت. دانشجویان سال اول به طور معنیداری از استراتژیهای اجتماعی، توجه خاص، نت برداری، حفظ کردن، حدس زدن و استفاده از دیکشنری را بیشتر از دانشجویان سال آخر استفاده میکردند (05/0>p) .این اختلاف در مورد استراتژیهای استقلال و سبک یادگیری، معنیدار نبود. نتیجه گیری: استفاده بیشتر اساتید دروس زبان انگلیسی دانشگاه از تکنولوژیها و فناوریهای جدید آموزشی حین تدریس، آشناسازی دانشجویان با راهبردهای مختلف یادگیری زبان انگلیسی و تشویق دانشجویان به استفاده از استراتژیهای مختلف، تأثیر بسزایی در تسهیل یادگیری این زبان خواهد داشت.
راهبردهای یادگیری
زبان انگلیسی
واژگان
دانشجو
2017
05
09
81
89
https://chj.rums.ac.ir/article_45773_38d5c02769dba8c82174342d565b4609.pdf