2024-03-29T17:54:14Z
https://chj.rums.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=6086
سلامت جامعه
1395
10
4
اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی بر اضطراب و نگرانی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بیشفعالی-کمبود توجه
مسعود
صادقی
نسرین السادات
حسینی رمقانی
مقدمه: مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بیشفعالی-کمبود توجه، مشکلات مربوط به سلامت روان از جمله اضطراب و نگرانی بیشتری را تجربه میکنند. در این راستا هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی بر اضطراب و نگرانی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بیشفعالی-کمبود توجه بود. مواد و روش ها: طرح پژوهش به صورت نیمهتجربی و از نوع پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور 30 نفر از مادران دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی مبتلا به اختلال بیشفعالی-کمبود توجه بعد از نمونهگیری هدفمند به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. از فرم والد پرسشنامه Conners به همراه مصاحبه بالینی به عنوان ابزار غربالگری و از پرسشنامه اضطراب بک و نگرانی پنسیلوانیا، برای گردآوری دادهها در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. برنامه آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی، به مدت 8 جلسه 2 ساعته بر روی گروه مداخله اعمال گردید. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس یک متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی منجر به تفاوت معنیدار آماری بین مراحل پیش و پس از آزمون در نمره کلی اضطراب و نگرانی در گروه مداخله شد(001/0>p). به این صورت که در مرحله پسآزمون بعد از کنترل نمرات پیشآزمون، گروه مداخله نسبت به گروه کنترل اضطراب و نگرانی کمتری را گزارش نمودند. نتیجه گیری: با توجه به اثربخش بودن استفاده از برنامه فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی در کاهش علایم اضطراب و نگرانی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بیشفعالی-کمبود توجه، آموزش این برنامه در راستای کاهش فشار روانی این گروه از افراد جامعه پیشنهاد میشود.
اختلال بیشفعالی-کمبود توجه
فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی
اضطراب
نگرانی
2017
10
02
1
11
https://chj.rums.ac.ir/article_50702_e7ae9798dabfa0cf1a5b8287293a1461.pdf
سلامت جامعه
1395
10
4
تدابیر مدارس شهر رفسنجان برای مقابله با خطر بروز حوادث و بلایا در سال 1392
فاطمه
عبدلی
تابنده
صادقی
محمد
اسدپور
شایسته
اسماعیل زاده
مقدمه: تجارب اخیر در رابطه با حوادث و بلایای طبیعی، خشونت، عملکردهای تروریستی و تهدید پاندمیهایی نظیر آنفلوانزا ضرورت اتخاذ تدابیری برای آمادگی مدارس جهت مواجهه با بلایا، بحرانها و حوادث در مدرسه را نشان میدهد. این مطالعه با هدف تعیین تدابیر مدارس شهر رفسنجان برای مقابله با خطر بروز حوادث و بلایا انجام گرفت. مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی، تدابیر 153 مدرسه شهر رفسنجان در سال 1392، برای مقابله با خطر بروز حوادث و بلایا با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر ساخته شامل ویژگیهای مدارس، وجود امکانات و تجهیزات مدارس و تدابیر مدارس در مواجهه با حوادث و بلایا بررسی شد. پژوهشگران در مدارس حضور یافته و پرسشنامهها با کمک مدیران مدارس تکمیل گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری t مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: در این پژوهش 153 مدرسه مورد مطالعه قرار گرفتند. یافتهها نشان داد میانگین و انحراف معیار تجهیزات و امکانات موجود در مدارس 71/9±10/11 بود. آنالیز واریانس یک طرفه اختلاف آماری معنیداری بین مقطع تحصیلی و امتیاز به دست آمده از امکانات و تجهیزات موجود در مدارس نشان داد (034/0=p) بهطوری که میانگین تجهیزات در مدارس ابتدایی بالاتر بود. همچنین بین امتیاز به دست آمده از امکانات و تجهیزات موجود در مدارس و وجود مربی بهداشت در مدارس ارتباط معنیداری مشاهده گردید و نتایج نشان داد که میانگین تجهیزات در مدارسی که مربی بهداشت داشتند بالاتر بود (001/0=p). نتیجهگیری: با توجه به عدم دسترسی مدارس به تجهیزات و امکانات پیشرفته، نتایج مطالعه حاضر میتواند اطلاعات پایهای برای اتخاذ تدابیر و راهکارهای مناسب جهت تجهیز مدارس به وسایل مورد نیاز و آموزش پرسنل جهت مواجهه با حوادث و بلایا در اختیار مسئولین امر قرار دهد.
حوادث
بلایا
مدرسه
رفسنجان
2017
12
22
12
18
https://chj.rums.ac.ir/article_50705_e15ee80b7bf8180cbdd336cea3f22c16.pdf
سلامت جامعه
1395
10
4
مقایسه آمادگی حرکتی در دختران نوجوان با وزن طبیعی و نابهنجار شهر کاشان در سال 1394
فرناز
ترابی
فهیمه
عمارتی
محمدرضا
اسد
اعظم
رمضان خانی
مقدمه: سازگاری بهتر با محیط نیاز به تعادل آمادگی حرکتی و ترکیب بدنی در افراد دارد. پژوهش حاضر، با هدف مقایسه آمادگی حرکتی در دختران نوجوان با وزن طبیعی و نابهنجار شهر کاشان در سال 1394 صورت گرفت. مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی، 150 نفر از دانشآموزان دختر 15-12 ساله شهر کاشان که از طریق نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند، مورد مطالعه قرار گرفتند. شاخص توده بدنی بالاتر از صدک 85 استاندارد مرکز کنترل بیماریها به عنوان اضافه وزن و چاقی، بین صدک 85-5 به عنوان وزن طبیعی و کمتر از صدک 5 به عنوان لاغر شناخته شد. آزمونهای آمادگی جسمانی شامل چابکی، سرعت، تعادل، زمان پاسخ و توان از افراد گرفته شد. روشهای آماری مورد استفاده در این پژوهش، آزمون تحلیل واریانس چند متغیری به همراه آزمون تعقیبی Scheffe بود. یافتهها: میانگین زمان آزمون تعادل در گروههای لاغر، طبیعی و اضافه وزن/چاق به ترتیب 54/5±43/9، 65/5±17/10 و 22/2±20/22 ثانیه؛ میانگین آزمون توان 39/5±37/27، 78/6±75/26 و77/4±24/24 سانتیمتر؛ میانگین زمان سرعت50/0±19/6، 45/0±26/6 و 74/0±67/6 ثانیه؛ میانگین زمان آزمون چابکی 39/2 ±23/14، 82/2 ±53/14 و 88/2 ±08/16 ثانیه و میانگین زمان پاسخ 27/0±15/2،30/0±27/2 و 28/0±32/2 ثانیه بود. بین گروههای لاغر و نرمال با گروه چاق و دارای اضافه وزن، در خرده مقیاسهای تعادل (005/0p=)، توان (038/0p=)، سرعت (015/0p=) و چابکی (006/0p=) تفاوت معنیداری وجود داشت. نتیجهگیری: به نظر میرسد که مقدار شاخص توده بدنی با آمادگی حرکتی دختران ارتباط دارد، به طوری که دانشآموزانی که شاخص توده بدنی بالاتری دارند، از نظر آمادگی حرکتی، ضعیفتر از سایر دانشآموزان هستند.
آمادگی حرکتی
شاخص توده بدنی
چاقی
اضافه وزن
نوجوان
کاشان
2017
10
03
19
28
https://chj.rums.ac.ir/article_50719_3c8b6bd38011efbbc7c5a75afa7fb4db.pdf
سلامت جامعه
1395
10
4
تبیین مفهوم محیط و جامعه در پرستاری بر مبنای منابع اسلامی
اکرم السادات
سادات حسینی
فاطمه
الحانی
عبدالحسین
خسروپناه
عبدالکریم
بهجت پور
مقدمه: برای ارائه خدمات مؤثر به جامعه باید مفاهیم حرفهای را در دامنه اعتقادی و فرهنگی همان جامعه تعریف کرد. از آنجا که محیط و جامعه از مفاهیم مهم در پرستاری به شمار میروند که مفهوم یابی آنان در راستای ارتقاء سلامت جامعه بسیار مهم است. لذا در این مطالعه مفهوم محیط و جامعه بر مبنای متون اسلامی تعریف میگردد. مواد و روش ها: این مطالعه با شیوه اقتباس مفهوم در تعریف مفهوم واکر و اوانت (2005) در سال 94-1393 انجام شد. در نهایت پس از مطالعه متون اسلامی و تفاسیر شیعی، مفهوم از تئوری آیتالله جوادی آملی و استاد شهید مرتضی مطهری اقتباس گردید و منطبق با پرستاری و مشخصههای آن بازتعریف شد. یافتهها: در اسلام دو جزء محیط طبیعی و اجتماعی وجود دارد که دائماً انسان با آنان در تعامل است بهعلاوه، این دو بر یکدیگر هم اثر دارند. محیط طبیعی بر اساس خلیفهالله بودن انسان در زمین وظیفه دارد در خدمت انسان باشد. اصلاح یا فساد محیط طبیعی بر انسان مؤثر است ولی تعیینکننده نهایی خود انسان است. انسان و محیط اجتماعی هر کدام هویتی مستقل دارند. انسان نیاز به زندگی اجتماعی دارد و اجتماع نیز از افراد تشکیل شده، این دو ضمن اثرگذاری برهم، برطرفکننده مسئولیت انسان برای ارتقا خود نیستند. نتیجهگیری: از آنجا که در تعریف اسلامی انسان علیرغم اثرپذیری از محیط مطیع آن نیست، این تفاوت معنایی ایجاد شده سبب میشود عملکرد پرستاران در سلامت جامعه تنها برگرفته از رخدادهای زندگی انسان و بر اساس تجربیات او نباشد. به علت این تفاوت مهم اسلام با الگوهای سلامت جامعه متداول، نیاز به طراحی برنامههای سلامت جامعه بر مبنای مفهوم اسلامی احساس میشود.
اسلام
سلامت
جامعه
محیط
پرستاری
2017
10
03
29
37
https://chj.rums.ac.ir/article_50720_69fd5bd1f380ead1f410689e50eee8af.pdf
سلامت جامعه
1395
10
4
رابطه شیوههای فرزندپروری با بلوغ اجتماعی و سبکهای مقابلهای دختران نوجوان شهر اصفهان سال 1394
مژگان
ظهیری
نازنین
هنرپروران
مقدمه: نوجوانی در چرخه رشد افراد، دورهای بحرانی محسوب میشود که عوامل متعددی میتوانند بر آن تأثیر گذاشته و مسیر رشدی نوجوان را دچار تغییر مثبت و یا منفی نماید. بر همین اساس هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه شیوههای فرزندپروری با بلوغ اجتماعی و سبکهای مقابلهای دختران نوجوان بود. مواد و روش ها: در این پژوهش توصیفی، جامعه آماری شامل کلیه دختران نوجوان ۱4-۱1 ساله شهر اصفهان که در سال تحصیلی ۱۳۹۳-۱۳۹۴مشغول به تحصیل بودند، بود. جهت انتخاب حجم نمونه ۲۵۰ نفری، از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای استفاده شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای شیوههای فرزندپروری، مقیاس سبکهای مقابلهای و پرسشنامه بلوغ اجتماعی بود. دادههای حاصل از پژوهش با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که راهبرد مسئله مدار با مشارکت والدین (۰/۲۳r=) و ضعف در نظارت (۰/۳۸-r=)، راهبرد هیجانمدار با عدم ثبات در برخورد (۰/۲۹r=)، راهبرد گریز- اجتناب با ضعف در نظارت (۰/۳۷r=)، کفایت شخصی با فرزندپروری مثبت (۰/۳۳r=)، کفایت میان فردی با مشارکت والدین (۰/۲۵r=) و با فرزندپروری مثبت (۰/۳۶r=)، مقیاس کفایت اجتماعی با مشارکت والدین (۰/۴۱r=) و فرزندپروری مثبت (۰/۳۰r=) دارای رابطه معنیدار میباشد (۰/۰۰۱p<). نتیجه گیری: بر اساس یافتههای حاصل از پژوهش که نشان از رابطه بین شیوههای فرزندپروری با بلوغ اجتماعی و سبکهای مقابلهای دختران نوجوان داشت، چنانچه والدین تحت آموزشهای فرزندپروری نوین قرار گرفته و با اصول علمی و اساسی فرزندپروری آشنا شوند، بر بلوغ اجتماعی و سبکهای مقابلهای دختران نوجوان تأثیرگذار خواهد بود.
شیوه های فرزندپروری
بلوغ اجتماعی
سبک های مقابله ای
دختران نوجوان
2017
10
04
38
46
https://chj.rums.ac.ir/article_50761_3972a89714cfa064441cc929f608bbbd.pdf
سلامت جامعه
1395
10
4
اثربخشی بهزیستی درمانی بر نشانگان اضطراب، استرس و افسردگی در مردان تحت درمان اجتماع مدار
بیژن
پیرنیا
ستاره
منصور
الهه
نجفی
رضا
ریحانی
مقدمه: مداخلات روانشناختی نقش مهمی در پیشگیری و درمان اعتیاد ایفا مینمایند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان بهزیستی بر اضطراب، استرس و افسردگیدر مردان تحت درمان اجتماع مدار در برهه زمانی شهریور ماه لغایت بهمن ماه 1395 صورت پذیرفت. مواد و روشها: در یک مطالعه تجربی، از میان مصرفکنندگان متآمفتامین تحت درمان در مرکز اجتماعمدار وردیچ، 30 بیمار مرد به صورت داوطلبانه انتخاب شدند و پس از انجام غربالگری بر اساس شاخصهای اضطراب، استرس و افسردگی در نهایت 24 بیمار در قالب دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 12 نفر) تحت بررسی قرار گرفتند. درمان بهزیستی طی 12 جلسه و به صورت جلسات یک ساعته هفتگی به گروه آزمایش ارائه شد. همچنین دو بار در هفته تست ادرار با آستانه مفروض سیصد نانوگرم در میلیلیتر به منظور احراز اطمینان از پایبندی به پرهیز از مصرف به عمل آمد. دادهها توسط آزمونهای مجذور کای و t مستقل مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: تحلیل یافتهها نشان داد که درمان بهزیستی بر شاخص اضطراب اثربخشی معنیداری داشته است (51/2±84/20) در گروه آزمایش در برابر (13/2±32/24) در گروه کنترل، 01/0>p)، گرچه درمان مذکور بر دو شاخص استرس و افسردگی اثربخشی معنیداری نشان نداد (05/0<p). نتیجه گیری: یافتههای این مطالعه میتواند چشمانداز امیدوارکنندهای از اثربخشی درمانهای مثبتگرا بر شاخصهایروانشناختی مصرفکنندگان مواد را ترسیم نماید.
بهزیستی درمانی
اضطراب
درمان اجتماعمدار
اعتیاد
2016
12
21
47
56
https://chj.rums.ac.ir/article_50762_515212c55b329213abec6ec7af0c9c2b.pdf
سلامت جامعه
1395
10
4
بررسی تاثیر 8 هفته تمرین ترکیبی بر سطوح استراحتی لاکتوفرین سرم زنان سالمند غیرفعال
ابراهیم
بنی طالبی
مقدمه: عملکرد سیستم ایمنی بدن با افزایش سن کاهش مییابد. بهبود عملکرد ایمنی از طریق فعالیت ورزشی بسیار اهمیت دارد. لذا هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر 8 هفته تمرین ترکیبی بر غلظت لاکتوفرین افراد سالمند غیرفعال است. مواد و روش ها: در این تحقیق نیمه تجربی، تعداد 21 نفر از زنان سالمند سالم غیرفعال با دامنه سنی 65-60 سال انتخاب و به طور تصادفی ساده در دو گروه تمرین ترکیبی 12 نفر و کنترل 9 نفر تقسیم شدند. برنامه تمرینی به مدت 8 هفته و 3 روز در هفته انجام شد. برنامه تمرین استقامتی شامل کار بر روی دوچرخه ثابت با شدت 88-60 درصد حداکثر ضربان قلب و برنامه تمرین قدرتی شامل تمرینهای منتخب بالاتنه و پایین تنه (با شدت 75-40 درصد حداکثر تکرار بیشینه (1RM)، 12-8 تکرار) بود. 24 ساعت قبل و 48 ساعت پس از اتمام دوره تمرینی، خونگیری به منظور ارزیابی غلظت سرمی لاکتوفرین به روش الایزا انجام شد. از آزمون تی وابسته جهت تغییرات درون گروهی و از آزمون تی مستقل جهت بررسی اختلاف بین دو گروه استفاده شد. یافته ها: میزان لاکتوفرین به طور معنیداری در گروه تجربی کاهش یافت (012/0>p). همچنین 8 هفته تمرین ترکیبی منجر به کاهش وزن، BMI و درصد چربی بدن گردید (05/0>p). نتیجه گیری: 8 هفته تمرین ترکیبی، ترشح لاکتوفرین را در زنان سالمند کاهش میدهد و این کاهش ممکن است فرد را در معرض خطر بیشتر عفونت و بیماری قرار دهد.
لاکتوفرین
تمرین ترکیبی
زنان سالمند
2017
10
04
57
65
https://chj.rums.ac.ir/article_50763_3d647854454433b3d37adad6027932a1.pdf
سلامت جامعه
1395
10
4
مطالعه اثر غلظتهای مختلف عصاره زعفران بر الگوی بیانی برخی از ژنهای کنترل کننده مسیر خود بازآفرینی(Self-Renewal) سلول در رده سلول سرطانیAGS (آدنوکارسینومای معده)
وجیهه
اکبرپور
فهمیده
بگرضایی
مهدی
محمودی
محمدرضا
حاجی زاده
محمود
شیخ فتح الهی
محمدرضا
میرزایی
مقدمه: استفاده از ترکیبات گیاهی بهعنوان سرکوبکننده سرطان، امروزه اهمیت زیادی پیدا کرده است. هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر غلظتهای مختلف عصاره زعفران (Crocus sativus) بر بیان ژنهای OCT4، KLF، SOX2 ، NANOG و Nucleostemin در رده سلولی AGS (Gastric Adenocarcinoma) بود. مواد و روش ها: رده سلول سرطانی آدنوکارسینوم معده (AGS) از بانک سلولی انستیتو پاستور ایران تهیه و در محیط کشت RPMI 1640 کشت داده شد. پس از چند پاساژ، اطمینان از صحت سلولها، سلولها در دو گروه تست و کنترل با شرایط یکسان کشت شدند. پس از رسیدن تراکم سلولی به 70-60 درصد، گروه آزمایش در معرض غلظتهای 20، 40 و 100 میکروگرم در میلیلیتر عصاره زعفران قرار گرفته و پس از گذشت بازههای زمانی 24، 48 و 72 ساعت، سلولها جدا شده، پس از تخلیص Total RNA و سنتز cDNA، میزان بیان ژنهای مورد نظر و میزان تغییرات بیانی این ژنها در دو گروه تست و کنترل تعیین گردید. یافته ها: نتایج نشان داد عصاره زعفران باعث کاهش بیان ژنهای OCT4،KLF4 ، SOX2، NANOG و Nucleostemin میشود. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که عصاره زعفران میتواند به عنوان یک عامل مهارکننده تقسیمات سلولی، در پیشگیری از سرطان که بهواسطه تقسیمات کنترل نشده سلولی ایجاد میشود، مورد توجه قرار گیرد. همچنین این مطالعه میتواند بستری برای مطالعات گستردهتر در خصوص تأثیر ضد سرطانی این ترکیب گیاهی باشد.
زعفران
رده سلول سرطانی
آدنوکارسینومای معده (AGS )
2016
12
21
66
75
https://chj.rums.ac.ir/article_53917_0abc8307b510251b1d00f3bd1781fe11.pdf