دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانسلامت جامعه2345-624815220210622Effectiveness of Attachment-based Therapy on Reducing Symptoms of Anxiety, Loneliness, and Self-Esteem in Orphaned Boy Childrenاثربخشی درمان مبتنی بر دلبستگی بر کاهش علائم اضطراب، احساس تنهایی و عزت نفس کودکان پسر بی سرپرست11113657810.22123/chj.2021.255715.1614FAمعصومه بخنودهدانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، تهران، ایران.0000-0001-7587-0607مهری قیاسی پیرزمانکارشناس ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران.0000-0002-2620-8606محمدصادق الهیاندانشجوی دکتری، گروه مشاوره، دانشگاه آزاداسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران.0000-0002-4030-6050Journal Article20201226<strong>Introduction:</strong> Multidimensional and complex nature of children`s behavioral problems requires assessment and application of modern treatments. Therefore, this study was conducted to determine the effectiveness of attachment-based therapy on reducing symptoms of anxiety, loneliness, and self-esteem in orphaned boy children.<br /><strong>Materials and Methods:</strong> This study was an educational trial with pre-test, post-test, and control groups. The statistical population included all orphaned boys living in institutional homes at Shahid Ghodoosi boarding center under the auspices of the Tehran Welfare Organization in 2019. By the available sampling method, 30 people were selected and divided into experimental (n=15) and control (n=15) groups. Then, they completed the Anxiety Inventory (Spence, 1999), the Loneliness Questionnaire (Asher et al, 1984), and the Self-Esteem Questionnaire (CoperSmith, 1976). In the experimental group, attachment-based therapy was conducted in 10 sessions, 1 per week for 1 hour. After the training, the groups were retested. Data were analyzed by t-test (independent and paired) and multivariate analysis of covariance.<br /><strong>Results:</strong> The results showed the mean scores of the total anxiety, separation anxiety, social anxiety, obsession, phobia, and panic attack in the experimental group in the post-test phase to be significantly different from the control group(p<0.05). There was a statistically significant difference between the mean score of loneliness and self-esteem of the subjects in the two groups in the post-test stage (p<0.05).<br /><strong>Conclusion:</strong> The study emphasizes the importance of attachment in orphaned children, potentially providing practical results for therapists to reduce the emotional-behavioral problems of orphaned children and adolescents.<strong>مقدمه: </strong>ماهیت پیچیده مشکلات عاطفی-رفتاری کودکان بیسرپرست بررسی و بکارگیری درمانهای جدید را ایجاب میکند. لذا این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر دلبستگی بر کاهش علائم اضطراب، احساس تنهایی و عزتنفس کودکان پسر بیسرپرست انجام شد.<br /><strong>مواد و </strong><strong>روش</strong><strong>ها: </strong>پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی پسران بیسرپرست ساکن مرکز شبانهروزی شهید قدوسی تحت پوشش سازمان بهزیستی تهران در سال 1398 بود. با نمونهگیری در دسترس، تعداد 30 نفر انتخاب و در گروههای آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند و پرسشنامههای اضطراب (اسپنس، 1999)، احساس تنهایی (آشر و همکاران، 1984) و عزتنفس (کوپراسمیت، 1976) را تکمیل کردند. در گروه آزمایش، درمان مبتنی بر دلبستگی در 10 جلسه (هفته<strong></strong>ای 1 جلسه، هر جلسه 1 ساعت) اجرا گردید. افراد گروه کنترل برنامه درمانی را دریافت نکردند. پس از پایان آموزش، از گروهها پسآزمون گرفته شد. دادهها با روشهای آزمون t مستقل و زوجی و تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. <br /><strong>یافته</strong><strong>ها:</strong> میانگین نمرات کل اضطراب، اضطراب جدایی، اضطراب اجتماعی، وسواس، فوبی و حمله هراس در گروه آزمایش در مرحله پسآزمون نسبت به گروه کنترل تفاوت معنیداری داشت (05/0>p). بین میانگین نمره احساس تنهایی و عزتنفس آزمودنیهای دو گروه نیز در مرحله پسآزمون تفاوت از نظر آماری معنیدار بود (05/0>p).<br /><strong>نتیجهگیری: </strong>نتایج این پژوهش تأکیدی بر اهمیت دلبستگی در کودکان بیسرپرست دارد که میتواند تلویحات کاربردی برای درمانگران جهت کاهش مشکلات عاطفی-رفتاری کودکان و نوجوانان بیسرپرست ارایه دهد.https://chj.rums.ac.ir/article_136578_79ea3fc8c856968c9962adf50c9fd79e.pdfدانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانسلامت جامعه2345-624815220210622The Effect of Brain-Centered Empowerment on the Executive Functions of Students with Mathematical Learning Disabilitiesاثربخشی توانمندسازی مغزمحور بر کارکردهای اجرایی دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی122013662210.22123/chj.2021.228201.1489FAمحمد ارشددانشجوی دکتری، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.0000-0001-7072-0626شهرام کاشفیدانشجوی دکتری، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.0000-0002-3228-7822Journal Article20200423<strong>Introduction:</strong> People with math learning disabilities have severe cognitive impairments that brain-centered empowerment can reduce. The present study is conducted to determine the effectiveness of brain-centered empowerment on executive functions in students with such learning disabilities.<br /><strong>Materials and Methods:</strong> The present research project was quasi-experimental with two subjects. The statistical population was all students with learning disabilities in Tabriz in 2019. The training and control group each included 20 people with math learning disabilities. The sampling method was targeted. The research tools included a computer-based brain empowerment program, a continuous performance test, and a problem-solving test. First, attention and problem-solving tests were taken from all subjects as a pre-test. Then, 20 sessions of brain-centered empowerment intervention were performed for the experimental group, while no intervention was performed for the control group. These tests were carried out again as a post-test on the experimental and control groups. Data analysis was performed using multivariate analysis of covariance.<br /><strong>Results:</strong> Data analysis showed a significant difference between the mean of pre-test and post-test scores of the experimental and control groups (p<0.001). The F-test score for attention-deficit error, attention-response error, and problem solution was 5.72, 5.14, and 11.78, respectively; thus, brain-empowerment improved attention and problem-solving in people with math learning disabilities.<br /><strong>Conclusion:</strong> Given the positive effects of this method on the attention and problem solving of people with mathematical learning disabilities, this study showed that brain-centered empowerment could be an effective strategy to achieve optimal performance of executive functions in people with such disabilities.<strong>مقدمه:</strong> افراد با اختلال یادگیری ریاضی مشکلات شدیدی در زمینه کارکردهای اجرایی دارند. توانمندسازی مغزمحور میتواند بر کاهش این مشکلات تأثیر داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی توانمندسازی مغزمحور بر کارکردهای اجرایی دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی انجام شد.<br /><strong>مواد و روش ها:</strong> پژوهش حاضر به صورت نیمهآزمایشی با دو گروه آزمودنی بود. جامعه آماری، کلیه دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری شهر تبریز در سال 1398 بودند. روش نمونهگیری به صورت هدفمند بود. هر یک از گروههای آموزش و کنترل شامل 20 دانشآموز مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی بودند. ابتدا از کلیه آزمودنیها، آزمون توجه و حل مسئله گرفته شد (پیشآزمون). سپس 20 جلسه مداخله توانمندسازی مغزمحور برای گروه آزمایش اعمال شد. برای گروه کنترل مداخلهای صورت نگرفت. این آزمونها مجدداً به عنوان پسآزمون از گروه آزمایش و کنترل بعمل آمد. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره انجام شد.<br /><strong>یافته ها:</strong> بین میانگین نمرههای پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری وجود داشت (001/0>p). نمره آزمون F برای خطای حذف توجه، خطای پاسخ توجه و حل مسئله به ترتیب 72/5، 14/5 و 78/11 بود. توانمندسازی مغزمحور باعث بهبود توجه و حل مسئله در افراد مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی شد.<br /><strong>نتیجه گیری:</strong> با توجه به تأثیرات مثبت این روش بر توجه و حل مسئله افراد مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی، این مطالعه نشان داد که توانمندسازی مغزمحور میتواند به عنوان یک روش مؤثر برای دستیابی به عملکرد بهینه کارکردهای اجرایی در افرادی که اختلال یادگیری ریاضی دارند، استفاده شود.https://chj.rums.ac.ir/article_136622_79be8c368269cce15b2300c410149eba.pdfدانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانسلامت جامعه2345-624815220210622The Effectiveness of Glaser Reality Therapy on Couple Burnout and Marital Infidelity among Couples Admitted to Counseling Centersاثربخشی آموزش واقعیت درمانی گلاسر بر دلزدگی و خیانت زناشویی زوجین مراجعهکننده به مراکز مشاوره212813663310.22123/chj.2021.206062.1374FAفهیمه رضوانی عبدلآبادکارشناس ارشد، گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان، رفسنجان، ایران.0000-0002-1881-3136وحید منظری توکلیاستادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران. (نویسنده مسئول)0000-0001-7093-9476Journal Article20191204<strong>Introduction</strong><strong>:</strong> Couple burnout and marital infidelity indicate damage to a couple's emotional relationship. Reality therapy is a technique that can help couples in this regard emphasizing mental health. The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of Glaser reality therapy on couple burnout and marital infidelity of the couples admitted to counseling centers in Rafsanjan.
<strong>Materials and Methods</strong><strong>:</strong> The present study was a quasi-experimental, pretest, posttest with a control group. The statistical population of this study included 200 couples admitted to family counseling centers in Rafsanjan from September 23, 2018, to March 20, 2019. Using the convenience sampling method, 40 people were selected and randomly divided into two groups. The experimental group participated in eight ninety-minute sessions of Glaser Reality Therapy training but the experimental group was not exposed to any intervention. Mark and Atley (2006) and Pain (1996) Marital Infidelity Questionnaires were administered before and after training. Data were analyzed using the analysis of covariance.
<strong>Results: </strong>The results showed that Glacier reality therapy training reduced marital disgust and marital infidelity (p<0.05).
<strong>Conclusion:</strong> Reality education intervention affects cognitive, social, behavioral, emotional, and sexual aspects and causes intimacy in couples' relationships.<strong>مقدمه</strong><strong>:</strong> دلزدگی و خیانت زناشویی، بیانگر آسیب در روابط عاطفی زوجین است. واقعیت درمانی از تکنیکهایی است که میتواند در این زمینه به زوجین کمک کند و بر سلامت روان تأکید دارد. این تحقیق با هدف تعیین اثربخشی واقعیت درمانی گلاسر بر دلزدگی زناشویی و خیانت زناشویی زوجین مراجعهکننده به مراکز مشاوره شهر رفسنجان انجام شد.
<strong>مواد و روش ها:</strong> پژوهش حاضر شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، زوجین مراجعهکننده به مراکز مشاوره خانواده شهر رفسنجان در نیمه دوم سال 1397 بودند. با روش نمونهگیری در دسترس، 40 نفر انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. گروه آزمایشی در 8 جلسه 90 دقیقهای، آموزش واقعیت درمانی گلاسر شرکت کردند. در گروه کنترل مداخلهای صورت نگرفت. پرسشنامههای خیانت زناشویی مارک و اتلی، و دلزدگی زناشویی پاینز، قبل و بعد از اجرای مداخله توسط شرکتکنندگان تکمیل شد. دادهها توسط آزمون کوواریانس تحلیل گردیدند.
<strong>یافته ها:</strong> میانگین و انحراف معیار نمرات پیشآزمون متغیر خیانت زناشویی در گروه آزمایش 07/11± 35/139 و در گروه کنترل 31/12±22/140، در پسآزمون برای گروه آزمایش 19/10±26/120 و برای گروه کنترل 39/10± 93/138 بود. میانگین و انحراف معیار نمرات پیشآزمون متغیر دلزدگی زناشویی در گروه آزمایش 74/7±15/90 و در گروه کنترل 63/7±04/91، در پسآزمون برای گروه آزمایش 43/8± 64/73 و برای گروه کنترل 51/7±91/89 بود. میانگین نمره دلزدگی زناشویی و خیانت زناشویی پس از مداخله بین دو گروه تفاوت معنیدار داشت (005/0p<).
<strong>نتیجه گیری:</strong> براساس نتایج، میتوان از واقعیتدرمانی گلاسر در کاهش دلزدگی و خیانت زناشویی زوجین دارای مشکلات ارتباطی بهره برد.https://chj.rums.ac.ir/article_136633_c18cb1ed4bb73e748d52febcbeadacb7.pdfدانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانسلامت جامعه2345-624815220210622Evaluation of the Effectiveness of Mindfulness-based Stress-reduction Training Program on Decreasing Depression and Anxiety Symptoms in Patients with Non-alcoholic Fatty liverبررسی اثربخشی برنامه آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر کاهش علائم افسردگی و اضطراب بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی293913680210.22123/chj.2021.218124.1434FAمهدیه رحمانیاناستادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.0000-0002-6745-1426احمد علی پوراستاد، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.0000-0002-0208-969Xشکوفه مختاریکارشناس ارشد، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.0000-0002-1198-1823Journal Article20200201<strong>Introduction</strong>: Depression and anxiety are highly prevalent in patients with non-alcoholic fatty liver disease, reducing mental health and leading to dysfunction in various dimensions. Due to the significant role of psychological factors in the process of treatment and recovery of patients, this study was conducted to determine the effectiveness of the mindfulness-based stress-reduction training program on decreasing depression and anxiety symptoms in patients with non-alcoholic fatty liver.<br /><strong>Materials and Methods:</strong> This randomized clinical trial study was performed in 2018 on 30 patients with non-alcoholic fatty liver disease referred to Ghadir specialized clinic in Aligudarz city. Subjects were randomly divided into two experimental and control groups (15 people in each). Mindfulness-Based Stress-Reduction (MBSR) training was conducted for the experimental group during 8 weekly sessions (each lasting 45 to 90 minutes). The control group did not receive any intervention. The data collection tool was Depression, Anxiety, and Stress Scale (DASS). Data were analyzed using two-way repeated-measures ANOVA by SPSS software version 24.<br /><strong>Results</strong>: The results of two-way repeated-measures ANOVA showed a significant difference between the mean scores of the experimental and control groups in depression (p<0.001, F = 74.125 and η = 0.726) and anxiety (p<0.001, F = 015/158 and η = 0.849). Thus, the score of depression and anxiety of people with fatty liver in the experimental group after mindfulness training significantly decreased compared to the control group.<br /><strong>Conclusion</strong>: According to the obtained results, the mindfulness-based stress-reduction training program is recommended as an effective and complementary psychological intervention in patients with the non-alcoholic fatty liver to promote their mental health.<strong>مقدمه:</strong> افسردگی و اضطراب در بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی شیوع بالایی دارد که باعث کاهش سلامت روانی و اختلال عملکرد آنها میشود. با توجه به نقش قابلتوجه عوامل روانشناختی در فرآیند درمان و بهبود بیماران، این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامه آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر کاهش علائم افسردگی و اضطراب بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی انجام شد. <br /><strong>مواد و روشها:</strong> این کارآزمایی بالینی تصادفی شده در سال 1397 بر روی 30 نفر از بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی مراجعهکننده به کلینیک تخصصی غدیر شهرستان الیگودرز انجام شد. افراد به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس طی 8 جلسه هفتگی (هر جلسه به مدت 45 تا 90 دقیقه) برای گروه آزمایش به اجرا در آمد. گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. ابزار گردآوری دادهها مقیاس ارزیابی افسردگی، اضطراب و استرس بود. دادهها توسط آنالیز واریانس دو طرفه با اندازهگیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند.<br /><strong>یافتهها:</strong> تفاوت معنیداری بین میانگین نمرات دو گروه آزمایش و کنترل در نمره افسردگی (001/0>p، 125/74 F= و 726/0=η ) و اضطراب (001/0>p، 015/158 F= و 849/0=η ) مشاهده شد. نمره افسردگی و اضطراب در گروه آزمایش پس از آموزش ذهنآگاهی نسبت به گروه کنترل کاهش معنیدار یافت.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> استفاده از برنامه آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس به عنوان یک مداخله روانشناختی مؤثر و مکمل در بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی به منظور ارتقای سلامت روان آنها پیشنهاد میگردد. https://chj.rums.ac.ir/article_136802_5615965f3a1a9ef99d9940fc9645304b.pdfدانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانسلامت جامعه2345-624815220210622The Effectiveness of Compassion-based Couple Therapy on Increasing Segregation and Reducing Marital Conflictsاثربخشی زوجدرمانی متمرکز بر شفقت بر افزایش تمایزیافتگی و کاهش تعارضات زناشویی زوجین404913703110.22123/chj.2021.237512.1528FAبهناز لطفیدانشجوی دکترا، گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بجنورد، بجنورد، ایران .0000-0002-7893-7886محمود جاجرمیاستادیار، گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بجنورد، بجنورد، ایران.0000-0001-7126-161Xمحمد محمدی پوردانشیار، گروه روانشناسی، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران.0000000223547124Journal Article20200713<strong>Introduction:</strong> In marital conflicts, couples show violent and hostile behaviors towards each other. Couple therapy is one of the techniques that can help couples in this regard. The aim of this study was to determine the effectiveness of compassion-focused couple therapy on increasing differentiation and reducing marital conflict.<br /><strong>Materials and Methods</strong><strong>:</strong> The present study was a quasi-experimental type of pretest, posttest and follow-up with a control group. The statistical population of this study included all couples who were admitted to counseling centers in Kerman in 2009. Using the available sampling method, 24 couples were selected and randomly divided into two groups. The experimental group received compassion-focused couple therapy training in 8 sessions of 60 minutes per week, but no intervention was performed on the control group. Skowron (1998) self-differentiation questionnaires and Sanaei Zaker (2008) marital conflict questionnaires were administered before and after the intervention. Data analysis was performed using analysis of variance.<br /><strong>Results:</strong> The results showed that compassion-focused couple therapy had a significant effect on increasing differentiation (F=7612/114, p<0.001) and reducing marital conflicts in couples (F=275/44, p<0.001).<br /><strong>Conclusion:</strong> According to the results of the present study and research background, compassion-focused couple therapy can be suggested as an effective way to increase differentiation and reduce marital conflict between couples with communication problems.<strong>مقدمه: </strong>زوجین، در تعارض زناشویی با یکدیگر رفتارهای خشونتآمیز و خصمانه دارند. زوج درمانی از تکنیکهایی است که میتواند در این زمینه به زوجین کمک کند. هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی زوج درمانی متمرکز بر شفقت بر افزایش تمایزیافتگی و کاهش تعارضات زناشویی زوجین بود.<br /><strong>مواد و روش ها:</strong> پژوهش حاضر، شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری، کلیه زوجین مراجعهکننده به مراکز مشاوره شهر کرمان در سال ۱۳۹8 بودند. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 24 زوج انتخاب و به طور تصادفی ساده در دو گروه مساوی قرار گرفتند. گروه آزمایشی در 8 جلسه 60 دقیقهای (یک جلسه در هفته)، آموزش زوج درمانی متمرکز بر شفقت دریافت کردند ولی در مورد گروه کنترل مداخلهای صورت نگرفت. پرسشنامههای تمایزیافتگی خود Skowron و Friedlander (1998) و تعارض زناشویی Sanayi (1387) قبل و بعد از اجرای مداخله اجرا شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل واریانس انجام شد.<br /><strong>یافته ها:</strong> زوج درمانی متمرکز بر شفقت موجب افزایش معنیدار تمایزیافتگی خود (001/0p<، 114/7612=F) و کاهش معنیدار تعارضات زناشویی زوجین (001/0p<، 44/275=F) گردید.<br /><strong>نتیجه گیری:</strong> بنابر نتایج پژوهش حاضر و پیشینه پژوهشی، میتوان زوج درمانی متمرکز بر شفقت را به عنوان روشی کارآمد در افزایش تمایزیافتگی و کاهش تعارض زناشویی زوجین دارای مشکلات ارتباطی پیشنهاد نمود.https://chj.rums.ac.ir/article_137031_70c3c28107f20bfb2677b7da403e86ca.pdfدانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانسلامت جامعه2345-624815220210622The Effectiveness of Functional Analytical Therapy on Object Relations and Coping with Stressful Situations in Patients with Borderline Personality Disorderتأثیر رواندرمانی تحلیلی کارکردی بر روابط موضوعی و مقابله با شرایط پرفشار در بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی505813712810.22123/chj.2021.270512.1664FAماندانا سیروسدانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.0000-0003-0845-6339بهرام میرزاییاناستادیار، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.0000-0002-1032-4389رمضان حسن زادهاستاد، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.0000-0002-4746-9362Journal Article20210127<strong>Introduction</strong>: Functional analytical therapy is a new method in the treatment of psychological disorders. Therefore, the aim of this study was to determine the effectiveness of functional analytical therapy on object relations and coping with stressful situations in patients with borderline personality disorder.<br /><strong>Materials and Methods</strong>: The method of the present study was quasi-experimental pre-test-post-test with experimental and control groups with a quarterly follow-up phase. The statistical population of the study included all women referred to Asal Psychiatric Disorders Treatment Center in Karaj in 2020. 24 patients with moderate disease level were selected by simple random sampling and were replaced in two groups of 12 according to the lottery. The functional analytical therapy package of Tsai et al. was performed on the experimental group in 10 sessions of 45 minutes, but no intervention was performed on the control group. Pre-test and post-test were obtained using the Bell et al.'s Object Relations Questionnaire and the Endler and Parker's coping with stressful situations Questionnaire. Data were analyzed using mixed covariance analysis.<br /><strong>Results</strong>: The results showed that functional analytical therapy had an effect of 92% on the improvement of object relations (F = 78.34, p<0.001) and an effect of 82% on avoidant style (F =36.54, p<0.001), of the variable coping with stressful situations in patients with borderline personality disorder.<br /><strong>Conclusion</strong>: This study emphasizes the effect of functional analytical therapy on object relations and coping with stressful situations in patients, so it can provide therapists with practical implications for the treatment of people with borderline personality disorder.<strong>مقدمه:</strong> روان درمانی تحلیلی کارکردی یک روش نوین در درمان اختلالهای روانشناختی است، بنابراین، هدف این پژوهش تعیین اثربخشی رواندرمانی تحلیلی کارکردی بر روابط موضوعی و مقابله با شرایط پرفشار در بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی بود.<br /><strong>مواد و روش ها:</strong> روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل با یک مرحله پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی زنان مراجعهکننده به مرکز درمان اختلالات روانشناختی آسال شهر کرج در سال 1399 بود. تعداد 24 نفر با سطح بیماری متوسط به روش تصادفی ساده انتخاب و با توجه به قرعه در دو گروه 12 نفره جایگزین شدند. بسته رواندرمانی تحلیلی کارکردی Tsai و همکاران در 10 جلسه 45 دقیقهای بر روی گروه آزمایش اجرا شد. بر روی گروه کنترل مداخلهای انجام نگردید. پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از پرسشنامه روابط موضوعی Bell و همکاران و پرسشنامه مقابله با موقعیت فشارزا Endler and Parker انجام شد. دادهها با استفاده از آزمون کوواریانس آمیخته تحلیل شدند.<br /><strong>یافته ها:</strong> یافتهها نشان داد که رواندرمانی تحلیلی کارکردی تأثیر 92 درصدی بر بهبود روابط موضوعی (34/78F=، 001/0<strong>></strong>p) و تأثیر 82 درصدی بر سبک اجتنابی (54/36F=، 001/0<strong>></strong>p)، از متغیر مقابله با شرایط پرفشار در بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی دارند.<br /><strong>نتیجه گیری</strong><strong>:</strong> این پژوهش بر تأثیر رواندرمانی تحلیلی کارکردی بر روابط موضوعی و مقابله با شرایط پرفشار در بیماران تأکید دارد. بنابراین میتواند به درمانگران تلویحات کاربردی برای درمان افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی ارائه دهد.https://chj.rums.ac.ir/article_137128_bc59b1f3993a5a0989624ebd65a60bb6.pdfدانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانسلامت جامعه2345-624815220210622Effectiveness of Mindfulness-based Stress Reduction Training on Assertiveness & Academic Boredom of Female High School Studentsاثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر جرأتورزی و دلزدگی تحصیلی دانشآموزان دختر دوره متوسطه اول596813730810.22123/chj.2021.259434.1625FAماهک نقی زاده علمداریکارشناس ارشد، گروه روانشناسی تربیتی، موسسه آموزش عالی چرخ نیلوفری آذربایجان، تبریز، ایران.0000-0003-0321-9000هادی اسمخانی اکبری نژادمدرس، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی نبی اکرم (ص)، تبریز، ایران.0000-0001-5997-1790Journal Article20201127<strong>Introduction:</strong> Given that students are the future makers of the country, their educational and training problems should be considered in order to be improved by psychological interventions. Thus, this study aims to determine the effectiveness of mindfulness-based stress reduction training on assertiveness and academic boredom of female high school students.
<strong>Materials and Methods</strong><strong>:</strong> This study was semi-experimental with pre-test, post-test, and follow-up with the control group. The study population consisted of 895 female students of the first-grade secondary school in Jolfa city in the academic year of 2019-2020. In total, 30 people, according to the inclusion and exclusion criteria, were selected using the purposive sampling method and randomly divided into two groups. Both experimental groups received their treatment in 8 sessions of 1.5 hours; however, the control group did not receive any training. Measuring instruments were Gambrill and Richey's assertiveness and academic boredom questionnaire. The findings were analyzed using ANOVA with repeated measures.
<strong>Results</strong>:<strong> </strong>The mean variables of assertiveness and academic boredom of the experimental group in the pre-test were 118.80±12/61 and 67.13±10/98, respectively. Additionally, the mean variables of assertiveness and academic boredom in the control group were 119.20±11/85 and 70.80±13/71, respectively. The results showed that in the post-test, the assertiveness score of the experimental group (109.07±11/70) improved compared to the control group (119.13±11/88) (p<0.001); also, the academic boredom score of the experimental group (57.93±10/75), compared to the control (70/67±13/89), decreased (p<0.001). The results further showed that in the follow-up phase, the effect of mindfulness-based stress reduction training on assertiveness (109.53±11/85) and academic boredom (58.80±10/33) was lasting (p<0.001).
<strong>Conclusion</strong>: According to the obtained results, mindfulness-based stress reduction training can be used as an effective strategy to increase assertiveness and reduce academic boredom in students.
<strong>مقدمه</strong>: دانشآموزان آیندهسازان کشور هستند و باید با مداخلات متنوع، معضلات تحصیلی و آموزشی آنها را بهبود بخشید. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر جرأتورزی و دلزدگی تحصیلی دانشآموزان دختر دوره متوسطه اول میباشد.
<strong>مواد و روش ها</strong>: روش پژوهش، نیمهتجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان دختر دوره متوسطه اول مدارس شهرستان جلفا در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند (895 نفر). تعداد 30 نفر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. گروه آزمایش، در 8 جلسه 5/1 ساعته تحت آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی قرار گرفتند. گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. ابزارهای اندازهگیری، پرسشنامههای جرأتورزی گمبریل و ریچی، و دلزدگی تحصیلی بودند. تجزیه و تحلیل یافتهها توسط آزمون تحلیل واریانس آمیخته با اندازهگیری مکرر انجام گرفت.
<strong>یافتهها</strong>: میانگین و انحراف معیار متغیرهای جرأتورزی و دلزدگی تحصیلی گروه آزمایش در پیشآزمون به ترتیب 61/12±80/118 و 98/10±13/67؛ و در گروه کنترل 85/11±20/119 و 71/13±80/70 بود. در پسآزمون، نمره جرأتورزی گروه آزمایش (70/11±07/109) در مقایسه با گروه کنترل (88/11±13/119) بهبود یافت (001/0>p)، و نمره دلزدگی تحصیلی گروه آزمایش (75/10±93/57) نسبت به گروه کنترل (89/13±67/70) کمتر شد (001/0>p). در مرحله پیگیری، اثر آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر جرأتورزی و دلزدگی تحصیلی ماندگار بود (001/0>p).
<strong>نتیجهگیری</strong>: بر طبق نتایج میتوان گفت آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی میتواند به عنوان روشی مؤثر در افزایش جرأتورزی و کاهش دلزدگی تحصیلی دانشآموزان مورد استفاده قرار گیرد.<strong> </strong>https://chj.rums.ac.ir/article_137308_275e395b34bd9578039ef43b4a992793.pdfدانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانسلامت جامعه2345-624815220210622Comparison of the Effectiveness of Dialectical-Behavioral and Cognitive-Behavioral Therapy on Irrational Beliefs, Emotion Regulation, and Impulsive Behaviors of High School Female Studentsمقایسه اثربخشی رفتاردرمانی شناختی و رفتاردرمانی دیالکتیک بر رفتارهای تکانشی، تنظیم هیجان و باورهای غیرمنطقی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه698113741010.22123/chj.2021.214797.1415FAپگاه پروانهکارشناس ارشد، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، مازندران، ایران.0000-0003-2704-8058جواد خلعتبریدانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، مازندران، ایران.0000000237786487فریبا سعیدپوردانشجوی دکتری، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.0000-0003-0466-5694Journal Article20200106<strong>Introduction</strong>: Irrational beliefs, emotion regulation, and impulsive behaviors are variables that affect students' mental health. In this context, dialectical-behavioral and cognitive-behavioral therapy are effective approaches to reducing adolescent behavioral disorders. Thus, the present study aimed to compare the effectiveness of dialectical-behavioral and cognitive-behavioral therapy on irrational beliefs, emotion regulation, and impulsive behaviors of high school female students.
<strong>Materials and Methods: </strong>The statistical population of this quasi-experimental study included all high school female students in Ramsar city in the academic year of 2015-2016. Forty-five subjects were selected through random cluster sampling from female high schools and were randomly grouped into control and interventions (15 persons in each group). The groups completed emotion regulation, irrational beliefs, and impulsiveness questionnaires in the pre-test, post-test, and follow-up stages. The experimental groups received 8-sessions of 90-minutes dialectical-behavioral and cognitive-behavioral therapy, and the control group did not receive any intervention. Data were analyzed using Bonferroni post-hoc test and repeated measures analysis of variance.
<strong>Results</strong>: Compared to pre-test, post-test scores of impulsive behaviors (Md=4.33, p<0.001) and irrational beliefs (Md=3.66, p<0.001) in the cognitive-behavioral therapy group and post-test scores of impulsive behaviors (Md=8.40, p<0.001) and irrational beliefs (Md=13.93, p=0.001) in dialectical-behavioral therapy group significantly reduced. Also, post-test of emotion regulation of cognitive-behavioral therapy group (Md=-0.20, p<0.001) and dialectical-behavioral therapy (Md=-7.46, p<0.001) significantly increased compared to pre-test; these effects continued in the follow-up phase.
<strong>Conclusion</strong>: Dialectical-behavioral and cognitive-behavioral therapies can be used as effective treatments to improve emotion regulation and reduce irrational beliefs and impulsive behaviors in female students; there is no difference between them in this respect.<strong>مقدمه:</strong> رفتارهای تکانشی، تنظیم هیجان و باورهای غیرمنطقی از متغیرهای مؤثر بر سلامت روان دانشآموزان هستند. رفتاردرمانی شناختی و دیالکتیک، رویکردهایی کارآمد جهت کاهش اختلالات رفتاری نوجوانان میباشند. پژوهش حاضر، با هدف مقایسه اثربخشی رفتاردرمانی شناختی و رفتاردرمانی دیالکتیک بر رفتارهای تکانشی، تنظیم هیجان و باورهای غیرمنطقی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه انجام شد.
<strong>مواد و روش ها</strong>: جامعه آماری این پژوهش نیمهآزمایشی، کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان رامسر در سال تحصیلی 96-1395 بودند. تعداد 45 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به صورت تصادفی در گروههای مداخله و کنترل قرار گرفتند (15 نفر در هر گروه). گروهها، پرسشنامههای تکانشوری، باورهای غیرمنطقی و تنظیم هیجان را در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تکمیل کردند. گروههای آزمایشی 8 جلسه 90 دقیقهای رفتاردرمانی شناختی و دیالکتیک دریافت کردند و گروه کنترل، مداخلهای دریافت نکرد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی تحلیل شدند.
<strong>یافته ها:</strong> نمرات پسآزمون رفتارهای تکانشی و باورهای غیرمنطقی در گروههای رفتاردرمانی شناختی و رفتاردرمانی دیالکتیکی نسبت به پیشآزمون به طور معنیدار کاهش یافت (001/0p<). نمرات پسآزمون تنظیم هیجان گروه رفتاردرمانی شناختی و رفتاردرمانی دیالکتیکی نسبت به پیشآزمون افزایش معنیدار نشان داد (001/0p<) که این تأثیرات در مرحله پیگیری نیز تداوم داشت.
<strong>نتیجه </strong><strong></strong><strong>گیری:</strong> رفتاردرمانی شناختی و رفتاردرمانی دیالکتیکی میتوانند به عنوان درمانهای مؤثری برای کاهش رفتارهای تکانشی، باورهای غیرمنطقی و بهبود تنظیم هیجان در دانشآموزان دختر مورد استفاده قرار گیرند و تفاوتی بین آنها از این جهت وجود ندارد.https://chj.rums.ac.ir/article_137410_1835cee81d639dcd07cae2eaaf5cc4d1.pdf