دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانسلامت جامعه2345-624815420211222The Effect of Cognitive-Existential Therapy on Mental Pain and Self-Criticism in Women with Symptoms of Post-Traumatic Stress Disorderتأثیر شناخت درمانی هستینگر بر درد ذهنی و خود انتقادگری زنان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه11314408810.22123/chj.2022.271579.1669FAزهرا سلگیاستادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.0000-0001-5801-5449احمد قاضیکارشناس ارشد، گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایران.0000-0002-2337-2005Journal Article20210202<strong>Introduction:</strong> Post<strong>-</strong>traumatic stress disorder (PTSD) is an incapacitating chronic disorder. Traffic accidents are one of the most common causes of mental disorders associated with trauma. Therefore, this study aims to determine the effect of cognitive<strong>-</strong>existential therapy on mental pain and self<strong>-</strong>criticism in women with symptoms of PTSD.<br /><strong>Materials and Methods:</strong> The research was quasi<strong>-</strong>experimental, based on the pretest-posttest design with a control group. The statistical population included all women with symptoms of post<strong>-</strong>traumatic stress disorder due to road accidents admitted to the neurology clinic of Farabi Educational and Medical Center in Kermanshah in 2020. Using the availability sampling method, 30 people were selected and randomly divided (lottery method) into an experimental group (n=15) and a control group (n=15). They completed the mental pain questionnaire (Orbach et al, 2003), the self-criticism questionnaire (Zuroff and Thompson, 2004), and the Traumatic Stress Disorder Questionnaire (Reed and Norris, 1997). In the experimental group, cognitive<strong>-</strong>existential therapy was conducted in ten 1.5-hour sessions, 1 session per week, but the control group did not receive any medical intervention. At the end of the training, both groups underwent the post<strong>-</strong>test. The data were analyzed using multivariate analysis of covariance.<br /><strong>Results:</strong> The results showed that cognitive<strong>-</strong>existential therapy was effective in reducing the scores of total self<strong>-</strong>criticism (Eta=0.56, p=0.016, F=4.45) and the dimensions of internal and comparative self-criticism in the experimental group in the post<strong>-</strong>test. In addition, cognitive<strong>-</strong>existential therapy significantly reduced mental pain in the experimental group (Eta=0.63, p=0.001, F=13.33).<br /><strong>Conclusion:</strong> Cognitive<strong>-</strong>existential therapy seems to be a cost<strong>-</strong>effective, non<strong>-</strong>pharmacological and effective program that reduces mental pain and self<strong>-</strong>criticism in patients with post<strong>-</strong>traumatic stress disorder.<strong>مقدمه: </strong>اختلال استرس پس از سانحه یک اختلال مزمن ناتوانکننده است. حوادث جادهای از شایعترین علل ایجاد اختلالات مرتبط با استرس میباشد. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر شناخت درمانی هستینگر بر درد ذهنی و خودانتقادگری زنان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه انجام شد.<br /><strong>مواد و </strong><strong>روش</strong><strong>ها: </strong>پژوهش حاضر، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی زنان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه ناشی از سوانح جادهای مراجعهکننده به مرکز آموزشی-درمانی فارابی شهر کرمانشاه در سال 1399 بود. با نمونهگیری در دسترس، 30 نفر انتخاب و به شیوه تصادفی (قرعهکشی) در گروههای آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند و پرسشنامههای درد ذهنی (Orbach و همکاران، 2003)، خودانتقادگری (Zuroff و Thompson، 2004) و اختلال استرس پس از سانحه (Reed و Norris، 1997) را تکمیل کردند. در گروه آزمایش، شناخت درمانی هستینگر در 10 جلسه (هفته<strong></strong>ای 1 جلسه 5/1 ساعته) اجرا گردید. در گروه کنترل مداخلهای انجام نشد. پس از پایان درمان از گروهها پسآزمون گرفته شد. دادهها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد.<br /><strong>یافته</strong><strong>ها:</strong> شناخت درمانی هستینگر بر کاهش نمرات خودانتقادگری کل (45/4=F، 016/0=p و 56/0=Eta)، مؤلفههای خودانتقادگری درونی و مقایسهای گروه آزمایش در پسآزمون اثربخش بود. همچنین، باعث کاهش معنیدار درد ذهنی (33/13=F، 001/0=p و 63/0=Eta) در آزمودنیهای گروه آزمایش شد.<br /><strong>نتیجهگیری: </strong>به نظر میرسد شناخت درمانی هستینگر یک برنامه غیردارویی مقرون به صرفه و مؤثر برای کاهش درد ذهنی و خودانتقادگری در مبتلایان به اختلال استرس پس از سانحه است. https://chj.rums.ac.ir/article_144088_327afafd49afc08fb6ec20adf1d83d72.pdfدانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانسلامت جامعه2345-624815420211222The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Couple Therapy on Love Schemes and Marital Satisfaction of Married Womenاثربخشی زوجدرمانی شناختی-رفتاری بر طرحوارههای عشق و رضایت زناشویی زنان متأهل142414410410.22123/chj.2022.263692.1638FAمهناز شاه مرادیدانشجوی دکتری، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.0000-0003-3269-891Xمژگان نیکناماستادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.0000-0001-7198-0972رضا خاکپوراستادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.0000-0003-0128-3156Journal Article20201225<strong>Introduction:</strong> Marital relations play an important role in the mental health of spouses and family strength. Cognitive-behavioral couple therapy (CBCT) can be effective in improving marital satisfaction by modifying cognitive and behavioral patterns. This study aimed to investigate the effectiveness of CBCT on love schemes and marital satisfaction of married women.<br /><strong>Materials and Methods:</strong> The present research is a quasi-experimental study with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of the study consists of all married women aged 25-40 years who were admitted to counseling centers in Tehran in 2018. Availability sampling was used to select 40 married women admitted to Psychological Services and Counseling Center in Tehran for marital problems. They were randomly assigned to an experimental group and a control group. The experimental group underwent ten 2-hour sessions of CBCT but the control group did not receive any intervention. The ENRICH Marital Satisfaction Questionnaire and the Love Scheme Scale were used to collect the data which were then analyzed using multivariate analysis of covariance and SPSS software version 16.<br /><strong>Results:</strong> Data analysis showed that there was a significant difference in the studied groups in the post-test stage in love schemes and marital satisfaction (F=1.71, Wilkes lambda=0.017, p<0.001). Thus, CBCT could significantly change the scores of love schemes and marital satisfaction in the experimental group.<br /><strong>Conclusion:</strong> Based on the results of this study, cognitive-behavioral couple therapy can be effective in improving the love schemes and marital satisfaction of married women. Therefore, this intervention can be used to improve and strengthen the couple's relationship.<strong>مقدمه:</strong> ارتباطات زناشویی نقش مهمی در سلامت روانی همسران و استحکام خانواده دارند. زوجدرمانی شناختی-رفتاری با اصلاح الگوهای شناختی و رفتاری میتواند در بهبود رضایت زناشویی مؤثر باشد.<strong> </strong>این پژوهش، با هدف تعیین اثربخشی زوجدرمانی شناختی-رفتاری بر طرحوارههای عشق و رضایت زناشویی زنان متأهل انجام شد.<br /><strong>مواد و روش ها: </strong>این تحقیق نیمهتجربی و از نوع پیشآزمون _ پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش را کلیه زنان متأهل 40-25 سال مراجعهکننده به مراکز مشاوره شهر تهران در سال 1397 تشکیل میدادند. برای نمونهگیری، 40 نفر از زنان متأهل که برای مشکلات زناشویی مراجعه کرده بودند، به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی ساده در گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند،وه آزمایش تحت 10 جلسه 2 ساعته زوجدرمانی شناختی-رفتاری قرار گرفتند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. جمعآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ و مقیاس طرحواره عشق بود. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند.<br /><strong>یافته ها: </strong>نتایج نشان داد در گروههای مورد مطالعه در مرحله پسآزمون از نظر طرحوارههای عشق و رضایت زناشویی تفاوت معنیداری وجود دارد؛ به طوری که زوجدرمانی شناختی-رفتاری توانسته است موجب افزایش معنیدار نمرات طرحواره عشق ایمن و رضایت زناشویی در گروه آزمایش شود (001/0>p).<br /><strong>نتیجه گیری: </strong>بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه، زوجدرمانی شناختی-رفتاری میتواند بر افزایش طرحواره عشق ایمن و رضایت زناشویی زنان متأهل مؤثر واقع شود. این مداخله را میتوان در جهت بهبود و تحکیم روابط زوجین استفاده نمود.https://chj.rums.ac.ir/article_144104_2fb3795d32233e7cc94e9934790041ac.pdfدانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانسلامت جامعه2345-624815420211222The Effect of Six Weeks of Endurance Training on Syntaphilin Protein Expression in Spinal Cord Tissue of Rats with Experimental Diabetic Neuropathyتأثیر شش هفته تمرین استقامتی بر بیان پروتئین سینتافیلین در بافت نخاع موشهای صحرایی مبتلا به نوروپاتی دیابتی تجربی253614341210.22123/chj.2022.282939.1716FAامین کوششدانشجوی دکتری، گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشگاه تهران، پردیس بین المللی کیش، ایران.0000-0002-3134-1495محمدرضا کردیدانشیار، گروه فیزیولوژی ورزش، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0002-7999-4292حمید رجبیاستاد، گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.0000-0002-3276-1598عبدالرضا کاظمیدانشیار، گروه علوم ورزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ولیعصر (عج)، رفسنجان، ایران.0000-0003-1082-6335Journal Article20210614<strong>Introduction: </strong>Neuropathy is a common complication of diabetes mellitus. Syntaphillin is involved in the anchoring of mitochondria to microtubules. The present study aimed to investigate the effect of six weeks of endurance training on Syntaphillin expression in spinal cord tissue of rats with experimental diabetic neuropathy.
<strong>Materials and Methods: </strong>40 rats were randomly divided into four groups, diabetes control (DC), diabetes training (DT), healthy control (HC), and healthy training (HT). Induction of diabetes was performed by intraperitoneal injection of the Streptozotocin solution (45 mg/kg). Endurance training was performed for six weeks. Tail-Flick and Von Frey tests were used to measure thermal hyperalgesia and mechanical allodynia. The expression of Syntaphillin was evaluated by immunohistochemistry. The data were analyzed using two-way ANOVA.
<strong>Results:</strong> Teal-flick and von-Frey tests showed that pain threshold was significantly reduced in diabetic groups compared to non-diabetic groups (p<0.05). After STZ injection, blood glucose in diabetic groups increased significantly compared to non-diabetic groups (p<0.05). At the end of the study, the weight of diabetic groups decreased significantly compared to non-diabetic groups (p<0.05). In addition, there was a significant difference in the expression of Syntaphilin between HT, DC, and DT groups with HC group (p=0.001), between HT and DT groups with DC group (p=0.001) and between HT group and DT group (p=0.002).
<strong>Conclusion: </strong>Endurance training improves neuropathic pain responses and increases the Syntaphilin expression in the spinal cord of diabetic rats. These findings can be considered as a treatment for the complications of diabetic neuropathy.<strong>مقدمه:</strong> نوروپاتی از عوارض شایع دیابت شیرین است. پروتئین سینتافیلین (Syntaphilin) در فرآیند لنگرکردن (Anchoring) میتوکندری با میکروتوبولها نقش دارد.<strong> </strong>هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر شش هفته تمرین استقامتی بر بیان پروتئین سینتافیلین در بافت نخاع موشهای صحرایی مبتلا به نوروپاتی دیابتی تجربی بود.
<strong>مواد و روشها: </strong>40 سر موش صحرایی به صورت تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند (دیابتی کنترل (DC)- دیابتی تمرین (DT)- کنترل سالم (HC)- تمرین سالم (HT)). القای دیابت با تزریق درون صفاقی محلول استرپتوزوسین (Streptozotocin) (45 میلیگرم/کیلوگرم) انجام شد. تمرین استقامتی به مدت شش هفته اجرا شد. آزمونهای Tail-Flick و Von Frey برای سنجش پردردی حرارتی و آلوداینیای مکانیکی استفاده گردید. بررسی بیان سینتافیلین با روش ایمونوهیستوشیمی صورت گرفت. دادهها توسط آنالیز واریانس دو راهه تجزیه و تحلیل شدند.
<strong>یافته ها:</strong> آزمونهای Tail-Flick و Von Frey کاهش معنیداری در آستانه حس درد در گروههای دیابتی نسبت به غیردیابتی نشان دادند. پس از تزریق STZ، قندخون در گروههای دیابتی نسبت به غیردیابتی به صورت معنیداری افزایش یافت (05/0p<). در پایان پژوهش، وزن گروههای دیابتی نسبت به غیردیابتی کاهش معنیداری داشت (05/0p<). همچنین تفاوت معنیداری در بیان سینتافیلین بین گروههای HT، DC و DT با گروه HC (001/0p=)، بین گروههای HT و DT با گروه DC (001/0p=) و بین گروه HT با گروه DT (002/0p=) وجود داشت.
<strong>نتیجه گیری:</strong> تمرین استقامتی موجب بهبود پاسخهای درد نوروپاتیک و افزایش بیان سینتافیلین در نخاع موشهای مبتلا به نوروپاتی دیابتی شد. این یافتهها میتواند به عنوان یک شیوه درمانی برای عوارض نوروپاتی دیابتی استفاده شود.https://chj.rums.ac.ir/article_143412_51b0bc1ed4484370184d260e9657a657.pdfدانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانسلامت جامعه2345-624815420211222The Effectiveness of Teaching Feldman Integrated Approach on Emotional Intimacy and Sexual Function of Middle-Aged Womenاثربخشی آموزش رویکرد یکپارچه فلدمن بر صمیمیت هیجانی و عملکرد جنسی زنانِ میانسال374514432710.22123/chj.2022.270301.1662FAمریم دشتی رحمت آبادیدانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مشاوره خانواده، دانشگاه غیرانتفاعی حکمت رضوی، مشهد، ایران.0000-0002-7415-2934مریم صنعتیدانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مشاوره خانواده، دانشگاه غیرانتفاعی حکمت رضوی، مشهد، ایران.0000-0002-1680-8552Journal Article20210126<strong>Introduction:</strong> Sexual issues constitute an important component of women’s health and well-being, affecting the quantity and quality of marital relationships. Therefore, this study was conducted to determine the effectiveness of teaching Feldman integrated approach on emotional intimacy and sexual function of middle-aged women.<br /><strong>Materials and Methods:</strong> This study was an educational trial with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population included all women admitted to Artiman Counseling and Psychological Services Center in Mashhad in 2020. Using the availability sampling method, 30 people were selected and divided into an experimental group (n=15) and a control group (n=15). All the subjects completed the Emotional Intimacy Questionnaire (Schaefer and Olson, 1981) and the Sexual Function Questionnaire (Rosen et al., 2000). In the experimental group, Feldman integrated approach was performed in 8 sessions (1 session per week, each session lasting 90 minutes). After the training, both groups underwent the post-test. The data were analyzed using descriptive statistics and multivariate analysis of covariance.<br /><strong>Results:</strong> The results showed that teaching the integrated approach improved sexual function (F=7.58, p<0.011 & Eta=0.57) and increased emotional intimacy (F=39.42, p<0.001 & Eta=0.60) in women in the experimental group as compared to the control group.<br /><strong>Conclusion:</strong> According to the results, it is necessary to plan to use integrated approach training to increase emotional intimacy and improve the sexual function of middle-aged women.<strong>مقدمه: </strong>بخش مهمی از سلامت و بهزیستی زنان مسائل جنسی است که میتواند بر کمیت و کیفیت روابط زناشویی تأثیرگذار باشد<strong>. </strong>این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش رویکرد یکپارچه بر صمیمیت هیجانی و عملکرد جنسی زنانِ میانسال انجام شد.<br /><strong>مواد و </strong><strong>روش</strong><strong>ها: </strong>پژوهش از نوع کارآزمایی آموزشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری، تمامی زنان مراجعهکننده به مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی آرتیمان شهر مشهد در سال 1399 بودند. با روش نمونهگیری در دسترس، تعداد 30 نفر انتخاب و در گروههای آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند و پرسشنامههای صمیمیت هیجانی (Olson و Schaefer، 1981) و عملکرد جنسی (Rosen و همکاران، 2000) را تکمیل کردند. در گروه آزمایش، رویکرد یکپارچه Feldman در 8 جلسه (هفته<strong></strong>ای 1 جلسه به مدت 90 دقیقه) اجرا گردید. پس از پایان آموزش از گروهها پسآزمون گرفته شد. دادهها با روشهای آمار توصیفی و آنالیز کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد. <br /><strong>یافته</strong><strong>ها:</strong> نتایج نشان داد که آموزش رویکرد یکپارچه باعث بهبود عملکرد جنسی (58/7=F، 011/0> p و 57/0=Eta) و افزایش صمیمیت هیجانی (42/39=F، 001/0>p و 60/0=Eta) در زنان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد.<br /><strong>نتیجهگیری: </strong>با توجه به نتایج، برنامه ریزی برای استفاده از روش آموزش رویکرد یکپارچه به منظور افزایش صمیمت هیجانی و بهبود عملکرد جنسی زنان میانسال ضروری است.https://chj.rums.ac.ir/article_144327_39b730206b5d8afe96d7985f3b5e70b1.pdfدانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانسلامت جامعه2345-624815420211222The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on Health-Related Quality of Life in Infertile Womenاثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت زندگی زنان نابارور465714432810.22123/chj.2022.265268.1645FAشیوا کوهی کمالیدانشجوی دکتری، گروه روانشناسی سلامت، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران .0000-0001-8753-2015حمید پورشریفیدانشیار، گروه روانشناسی سلامت، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.0000-0003-3864-9924شیدا سوداگراستادیار، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.0000-0002-7935-4789حسن عشایریاستاد، گروه گفتار درمانی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.0000-0002-9828-3891Journal Article20201231<strong>Introduction:</strong> Infertility is one of the major health problems causing many psychological problems and poor quality of life in couples. Due to the need for effective interventions to reduce these problems, the present study was conducted to investigate the effectiveness of acceptance and commitment therapy on the health-related quality of life in infertile women.
<strong>Materials and Methods:</strong> The present study was a quasi-experimental study with a pretest-posttest design and follow-up with a control group. The study population included all infertile women admitted to infertility centers in Isfahan in 2019-2020. 40 women were selected using the availability sampling method and then randomly assigned to an experimental group and a control group. The experimental group underwent 9 sessions of 120-minute commitment and acceptance treatment. Health-related quality of life questionnaire (SF-36) was used to collect data. Data analysis was performed using SPSS-26 software and Mixed Design.
<strong>Results:</strong> The results of statistical analysis showed that with pre-test control, there was a significant difference between the mean scores of quality of life components in infertile women in the experimental and control groups (p<0.05). Acceptance and commitment therapy improved the quality of life in infertile women in the experimental group.
<strong>Conclusion:</strong> Accordingly, acceptance and commitment therapy can improve the quality of life of infertile women, and using this intervention can be effective in reducing psychological damage caused by infertility.<strong>مقدمه:</strong> ناباروری از مشکلات عمده حوزه سلامت است و میتواند باعث مشکلات روانشناختی و افت کیفیت زندگی شود.<strong> </strong>با توجه به ضرورت دسترسی به مداخلات مؤثر برای کاهش این مشکلات، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت زندگی وابسته به سلامت زنان نابارور انجام شد.
<strong>مواد و روش ها: </strong>پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با پیشآزمون – پسآزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل کلیه زنان نابارور مراجعه کننده به مراکز ناباروری در شهر اصفهان در سال 1399-1398 بود که تعداد 40 نفر از آنان با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب، و به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. برای گروه آزمایش 9 جلسه 120 دقیقهای درمان تعهد و پذیرش اجرا شد. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه کیفیت زندگی مرتبط با سلامت (SF-36) استفاده شد. دادهها با استفاده از طرح تحلیل آمیخته<em> </em>تحلیل شدند.
<strong>یافته ها: </strong>نتایج نشان داد که با کنترل پیشآزمون، میانگین نمرات پسآزمون و پیگیری مؤلفههای کیفیت زندگی در زنان نابارور گروههای آزمایش افزایش یافتهاند و این افزایش معنیدار بود (05/0>p).
<strong>نتیجه گیری: </strong>بر اساس نتایج،<strong> </strong>درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد موجب بهبود کیفیت زندگی در زنان نابارور شد و بکارگیری این مداخله میتواند در کاهش آسیبهای روانی ناشی از ناباروری مؤثر باشد.https://chj.rums.ac.ir/article_144328_393dc7741af5d1fc394807d246fccf45.pdfدانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانسلامت جامعه2345-624815420211222Comparing the Effectiveness of Integrated Meta-Diagnostic Therapy and Hope Therapy on Coronavirus Anxiety and Self-Care Behavior in Patients with Type 2 Diabetesمقایسه اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه و امید درمانی بر اضطراب کرونا و رفتار خودمراقبتی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2586914443510.22123/chj.2022.294700.1746FAزهرا درگاهیکارشناس ارشد، گروه روانشناسی بالینی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.0000-0002-6782-9388سحر صفرزادهاستادیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.0000-0002-6571-1829Journal Article20210712<strong>Introduction</strong>: Diabetes is considered a major health threat, and one of the central issues relevant to this disease is the need for various psychological and physical strategies to boost patient self-care. Therefore, this study aimed to compare the effectiveness of integrated meta-diagnostic therapy and hope therapy on coronavirus anxiety and self-care behavior in patients with type2 diabetes.
<strong>Materials and Methods:</strong> The present research is a quasi-experimental study based on the pretest-posttest design with a control group. The statistical sample was comprised of 45 members of Ahvaz Diabetes Association in 2020. They were selected using the purposive sampling method and randomly assigned to two experimental groups and a control group (each including 15 people). They completed Alipour et al.'s (2020) Coronavirus Anxiety Scale and the Toobert et al.'s (2000) Self-Care Behavior questionnaire as the pretest and the posttest. Integrated meta-diagnostic therapy was conducted in 12 sessions, once a week, and for 60 minutes, and Hope therapy, in 8 sessions, once a week and for 60 minutes. The data were analyzed using Multivariate and Univariate Analysis of Covariance.
<strong>Results</strong>: Both therapies had a significant effect on reducing coronavirus anxiety and increasing self-care behavior (p<0.001). Hope therapy was more effective in increasing self-care behavior, but there was no significant difference between these two therapies regarding self-care behavior (p<0.001).
<strong>Conclusion</strong>: Overall, the findings provide empirical support for both therapies in reducing coronavirus anxiety and improving self-care behavior. Moreover, the knowledge of psychotherapists in the field of safety and health of these approaches can be helpful.<strong>مقدمه: </strong>دیابت یکی از تهدیدکنندههای اصلی سلامت است و نیاز به راهکارهای مختلف روانشناختی و جسمانی در افزایش مراقبت از افراد مبتلا، از اساسیترین مباحث این بیماری است. هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه و امید درمانی بر اضطراب کرونا و رفتار خودمراقبتی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بود.
<strong>مواد و روش </strong><strong></strong><strong>ها:</strong> تحقیق حاضر از نوع نیمهآزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و همراه با گروه گواه است. نمونه آماری تحقیق، 45 نفر از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 عضو انجمن دیابت شهر اهواز در سال 1399 بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. گروههای آزمایش و گواه، مقیاس اضطراب کرونا Alipour<strong> </strong>و همکاران (2020) و پرسشنامه خودمراقبتی Toobert و همکاران (2000) را در پیشآزمون و پسآزمون تکمیل کردند. درمان فراتشخیصی یکپارچه طی 12 جلسه و امید درمانی طی 8 جلسه (1 جلسه در هفته،60 دقیقه) در گروههای آزمایش اجرا شد. دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیره و تک متغیره تحلیل شدند.
<strong>یافته </strong><strong>ها:</strong> هر دو درمان بر کاهش اضطراب کرونا و افزایش رفتار خودمراقبتی تأثیر معنی داری داشتند (001/0>p). امید درمانی نسبت به درمان فراتشخیصی یکپارچه در افزایش رفتار خودمراقبتی تأثیر بیشتری داشت ولی در رفتار خودمراقبتی تفاوت بین اثربخشی دو روش معنیدار نبود.
<strong>نتیجه </strong><strong></strong><strong>گیری:</strong> یافته های تحقیق حاضر حمایتی تجربی برای دو روش درمانی در جهت کاهش اضطراب کرونا و بهبود رفتار خودمراقبتی بود. آگاهی رواندرمانگران حوزه سلامت و بهداشت از این رویکردها میتواند کمک کننده باشد.https://chj.rums.ac.ir/article_144435_6be49cef907c2164478e30ccc2beb0ee.pdfدانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانسلامت جامعه2345-624815420211222The Effect of Emotion-Focused Processing Strategies Training on Perceived Stress and Aggression of Male Students with Conduct Disorderتأثیر آموزش راهبردهای پردازش هیجانمدار بر استرس ادراک شده و پرخاشگری دانش-آموزان پسر دارای اختلال سلوک707814443810.22123/chj.2022.235056.1523FAحکمت کرمپوردانشجوی دکتری، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، زاهدان، ایران.0000000273586378محمود. شیرازیدانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، سیستان و بلوچستان، ایران.0000000343371314غلامرضا ثناگوی محرراستادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، زاهدان، ایران.0000000169918328Journal Article20200619<strong>Introduction:</strong> In childhood, psychological factors contribute to the development of some problems such as behavioral disorders. This study aimed to determine the effect of teaching emotion-based processing strategies on perceived stress and aggression of male students with conduct disorder in Zahedan in 2019.
<strong>Materials and Methods:</strong> The present study was a quasi-experimental study with pre-test and post-test design with a control group. The statistical population of this study included all children aged 7 to 8 years with behavioral disorders at Zahedan Correctional Center in 2018. The research sample included 30 people who were selected by simple random sampling method and were randomly divided into an experimental group (15 people) and a control groups (15 people). Questionnaires for collecting data from the sample group included Cohen's perceived stress scale (1983) scale, Comark and Marmelstein (1983), and Bass and Perry's aggression questionnaire (1992). Both groups underwent perceived stress test and aggression test. Then 8 sessions of emotion processing training (one session per week for two hours) were held for the experimental group. The control group did not receive any training. For statistical analysis of the data, covariance analysis was conducted using SPSS-23 software.
<strong>Results</strong>: Mean and standard deviation of perceived stress variable in the experimental group was 33.13 + 5.91 in the pre-test and 19.73 + 6.36 in the post-test, and in the control group it was 20.29 + 9.33 in the pre-test and 29.13 + 8.32 in the post-test. The mean and standard deviation of the aggression variable of the experimental group was 99.86 + 11.06 in the pre-test and 66.20 + 12.67 in the post-test, and in the control group, it was 99.13 + 11.86 in the pre-test and 97.73 + 11.54 in the post-test. The results also showed that teaching emotion-based processing strategies reduced cognitive stress and aggression (p<0.01).
<strong>Conclusion:</strong> Since the training of emotion processing strategies has reduced perceived stress and aggression in boys, this intervention is recommended to reduce children behavior disorders.<strong>مقدمه:</strong> عوامل روانشناختی میتوانند در بروز برخی مشکلات دوران کودکی همچون اختلالات سلوک نقش داشـته باشـند. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش راهبردهای پردازش هیجانمدار بر استرس ادراکشده و پرخاشگری دانشآموزان پسر دارای اختلال سلوک شهر زاهدان در سال تحصیلی 98-1397 انجام شد.
<strong>مواد و روش ها: </strong>روش<strong> </strong>پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. آزمودنیها، 30 نفر از کودکان پسر 7 تا 8 ساله دارای اختلال سلوک در کانون اصلاح و تربیت زاهدان بودند که به طور تصادفی در گروههای آزمون و کنترل (15 نفر در هر گروه) قرار گرفتند. ابزار جمعآوری اطلاعات مقیاس استرس ادارکشده Cohen و همکاران (1983) و پرسشنامه پرخاشگری Buss و Perry (1992) بود. ابتدا برای هر دو گروه، آزمون استرس ادراکشده و پرخاشگری انجام شد. سپس 8 جلسه (هفتهای یک جلسه دو ساعته) آموزش پردازش هیجانمدار برای گروه آزمون برگزار شد. گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. جهت تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد.
<strong>یافته ها: </strong>میانگین و انحراف معیار متغیر استرس ادراکشده گروه آزمون در پیشآزمون 91/5+13/33، در پسآزمون 36/6+73/19 و در گروه کنترل در پیشآزمون 33/9+29/20 و در پسآزمون 32/8+13/29 بود. میانگین و انحراف معیار متغیر پرخاشگری گروه آزمون در پیشآزمون 06/11+86/99، در پسآزمون 67/12+20/66 و در گروه کنترل در پیشآزمون 86/11+13/99 و در پسآزمون 54/11+73/97 بود. آموزش راهبردهای پردازش هیجانمدار موجب کاهش استرس ادراکشده و پرخاشگری شد (01/0>p).
<strong>نتیجه گیری:</strong> با توجه به اینکه آموزش راهبردهای پردازش هیجانمدار، استرس ادراکشده و پرخاشگری پسران را کاهش داده است، این مداخله به منظور کاهش اختلال سلوک کودکان توصیه میشود. https://chj.rums.ac.ir/article_144438_666d119cae1c8ce14eb02ff10ddefeeb.pdfدانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانسلامت جامعه2345-624815420211222The Effectiveness of Acceptance and Commitment-based Therapy on Aggression and Cognitive Flexibility of Female Students with Self-injurious Behavior in High School in Shirazاثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر پرخاشگری و انعطافپذیری شناختی دانشآموزان دختر با رفتار خودجرحی مقطع دبیرستان شهر شیراز798814444410.22123/chj.2022.294676.1745FAفاطمه کشتکاردانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.0000-0001-7883-7386قاسم نظیریاستادیار، گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.0000-0003-0096-5470مسعود محمدیاستادیار، گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.0000-0003-1014-1643نجمه فتحاستادیار، گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.0000-0001-7347-351XJournal Article20210711<strong>Introduction: </strong>Adolescence is a period in which the prevalence of self-harming and aggressive behaviors increases due to physical, psychological, and social changes. Acceptance and commitment therapy is an intervention that may work for these people. This study aims to investigate the effectiveness of acceptance and commitment-based therapy on aggression and cognitive flexibility of female students with self-injurious behavior in high school in Shiraz.
<strong>Materials and Methods: </strong>This was a quasi-experimental study with pre-test, post-test, follow-up, and control group. The statistical population of this study included all adolescent girls aged 14-18 years referred to the Education Counseling Clinic in Shiraz in the academic year 2020-2021. By purposive sampling method, 30 people were purposefully selected and divided into two groups of experimental (15 people) and control (15 people). The research instruments included the Aggression Questionnaire and the Cognitive Flexibility Questionnaire, which were completed by the participants in the pre-test, post-test, and two-month follow-up stages. In the experimental group, acceptance and commitment therapy was performed in 8 sessions of 90 minutes, while the control group did not receive treatment. Repeated measure ANOVA was used to analyze the data.
<strong>Results: </strong>The time effect source, group effect source, and time effect group and source interaction test results were significant in aggression and flexibility scores at the level of 0.001. In the experimental group, in the post-test stage, aggression scores decreased while flexibility increased compared to the pre-test.
<strong>Conclusion: </strong>According to the results, acceptance and commitment therapy effectively reduced aggression and increased flexibility in students with self-injurious behavior. Therefore, acceptance and commitment therapy can be used to minimize psychological damage in adolescents.<strong>مقدمه</strong>: نوجوانی دورهای است که به دلیل تحولات جسمانی و روانی و اجتماعی، شیوع رفتارهای خودجرحی و پرخاشگری در آن افزایش مییابد. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد مداخلهای است که ممکن است در این افراد مؤثر باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر پرخاشگری و انعطافپذیری شناختی دانشآموزان دختر با رفتار خودجرحی مقطع دبیرستان شهر شیراز انجام شد.
<strong>مواد و روشها:</strong> این تحقیق از نوع نیمهآزمایشی، با پیشآزمون، پسآزمون، پیگیری همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری، شامل کلیه دختران نوجوان 18-14 ساله بود که به کلینیک مشاوره آموزش و پرورش شهر شیراز در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ ارجاع داده شده بودند. با روش نمونهگیری هدفمند، ۳۰ نفر انتخاب شدند و در دو گروه مساوی آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش، پرسشنامههای پرخاشگری و انعطافپذیری شناختی بودند که در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دو ماهه تکمیل شدند. در گروه آزمایش، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد اجرا شد. گروه شاهد، درمانی دریافت. نکرد. از آزمون تحلیل واریانس مکرر برای آنالیز دادهها استفاده شد.
<strong>یافته ها:</strong> آزمون منبع اثر زمان، آزمون منبع اثر گروه و آزمون، منبع اثرهای تعامل زمان و گروه در نمرات پرخاشگری و انعطافپذیری معنیدار بود (001/0>p). در گروه آزمایش در مرحله پسآزمون نسبت به پیشآزمون، نمرات پرخاشگری کاهش و انعطافپذیری افزایش داشت.
<strong>نتیجه گیری:</strong> درمان پذیرش و تعهد در کاهش پرخاشگری و افزایش انعطافپذیری دانشآموزان دختر با رفتار خودجرحی مؤثر بود. بنابراین، در زمینه تلاش برای کاهش آسیبهای روانشناختی در دانشآموزان دختر میتوان از درمان پذیرش و تعهد استفاده برد.https://chj.rums.ac.ir/article_144444_309f16c98a010c8ea8bd2abd0a62b2b4.pdf