دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانسلامت جامعه2345-624816120220321The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on AnxiousThoughts and Fear of Negative Evaluation of Depressed Womenاثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افکار اضطرابی و ترس از ارزیابی منفی زنان افسرده11115036310.22123/chj.2022.285792.1724FAنجمه خالقی کیادهیدانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.0000-0002-3834-5827عبدالله مفاخریاستادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.0000-0001-9437-1539محمد یمینیاستادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران.0000-0002-1961-5414Journal Article20210511<strong>Introduction</strong><strong>: </strong>Women with depression have major problems with psychological health. One of the intervention methods for reducing psychological issues is acceptance and commitment therapy. This study aimed to evaluate the effectiveness of acceptance and commitment-based therapy on anxious thoughts and fear of negative evaluation of depressed women.<br /><strong>Materials and Methods</strong><strong>:</strong> The present study was applied and quasi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group. Its statistical population consisted of depressed women referred to psychiatric clinics in Sari in 1398. The samples were 30 people from the mentioned community selected using the available sampling method. They were assigned to acceptance and commitment treatment (15 people) and control (15 people) groups by a simple random method to answer the Anxious Thought Questionnaire (Wells, 1994), Fear of Negative Evaluation Questionnaire (Watson & Friend, (1969), and Depression Inventory (Beck, 1961). The experimental group was trained for 10 sessions once a week for 60 minutes, and the control group did not receive any intervention. Data were analyzed using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (analysis of covariance) in SPSS-24 software.<br /><strong>Results:</strong> The results showed that commitment and acceptance therapy reduced negative, anxious thoughts and fear of evaluation (p<0.001). Eta squared showed the effect of this treatment on anxiety to be 0.38 and fear of negative to be 0.47.<br /><strong>Conclusion:</strong> Based on the findings, acceptance and commitment therapy is recommended as an effective and complementary psychological intervention in depressed women to reduce anxious thoughts and fear of negative evaluation.<strong>مقدمه:</strong> زنان مبتلا به افسردگی مشکلات عمدهای در زمینه سلامت روانشناختی دارند و یکی از روشهای مداخله برای کاهش مشکلات روانشناختی، روش درمان پذیرش و تعهد است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افکار اضطرابی و ترس از ارزیابی منفی زنان افسرده انجام شد.<br /><strong>مواد و روش ها:</strong> پژوهش حاضر از طرحهای کاربردی و شبهآزمایشی و نوع پیشآزمون-پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری را زنان افسرده مراجعهکننده به کلینیکهای درمانی روانپزشکی شهر ساری در سال 1398 تشکیل دادند. نمونههای پژوهش، 30 نفر بودند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب گردیدند و به شیوه تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گماشته شدند و به پرسشنامههای افکار اضطرابی Wells (1994)، ترس از ارزیابی منفیWatson وFreund (1969) و افسردگی Beck (1961) پاسخ دادند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه به صورت هفتگی و زمان 60 دقیقه ای تحت آموزش قرار گرفت. گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیهوتحلیل شدند.<br /><strong>یافته ها:</strong> درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر کاهش افکار اضطرابی منفی و کاهش ترس از ارزیابی اثر داشت (001/0>p). مجذور اتا، نشان میدهد که اثر این درمان بر کاهش اضطراب 38/0 و کاهش ترس از ارزیابی منفی 47/0 است.<br /><strong>نتیجه گیری:</strong> بر اساس یافتهها، استفاده از درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به عنوان یک مداخله روانشناختی مؤثر و مکمل در زنان افسرده به منظور کاهش افکار اضطرابی و ترس از ارزیابی منفی آنها توصیه میشود.https://chj.rums.ac.ir/article_150363_f5e14d5bf314b56f1db942fc557d1a3f.pdfدانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانسلامت جامعه2345-624816120220321Effectiveness of Compassion-Focused Therapy on Emotional Regulation Strategies, Dysfunctional Attitudes, and Resilience in Women with Major Depressionاثربخشی درمان مبتنی بر شفقت بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، نگرشهای ناکارآمد و تابآوری در زنان مبتلا به افسردگی اساسی شهر ساری در سال 1398122215036810.22123/chj.2022.244567.1566FAمعصومه صاحبیدانشجوی دکتری، گروه روانشناسی عمومی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.0000-0001-5786-7156رمضان حسن زادهاستاد، گروه روانشناسی عمومی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.0000-0002-4746-9362بهرام میرزائیاناستادیار، گروه روانشناسی عمومی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.0000-0002-1032-4389Journal Article20200819<strong>Introduction</strong>: Major depressive disorder is one of the most common psychological disorders that affect a person's performance, leading to several negative side effects. This study aimed to evaluate the effectiveness of compassion-focused therapy on emotional regulation strategies, dysfunctional attitudes, and resilience in women with major depression.
<strong>Materials and Methods</strong>: This study was semi-experimental. The statistical population included people with major depression referred to counseling and psychological services centers in Sari. They were selected by purposeful sampling and were randomly assigned to the experimental group (15 people) and the control group (15 people). Eight sessions of compassion-focused therapy were performed for the experimental group, and no intervention was performed for the control group. Data collection tools included the Emotional Regulation Strategies questionnaire (CERQ), Dysfunctional Attitude Scale (DAS), and Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC). Data were analyzed using a mixed analysis of variance with repeated measures.
<strong>Results</strong>: The results showed that compassion-based therapy has a significant effect on increasing adaptive emotional regulation strategies and resilience and reducing dysfunctional attitudes in women with major depression (p<001).
<strong>Conclusion</strong>: According to the results, emotional regulation strategies, dysfunctional attitudes, and resilience can be corrected in women with major depression through compassion-focused therapy.<strong>مقدمه:</strong> اختلال افسردگی اساسی از رایجترین اختلالات روانشناختی است که با متأثر ساختن عملکرد فرد، عوارض منفی متعددی را به دنبال دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، نگرشهای ناکارآمد و تابآوری در زنان مبتلا به افسردگی اساسی انجام شد.
<strong>مواد و روش ها:</strong> اﻳﻦ مطالعه از ﻧﻮع نیمهتجربی است. جامعه آماری شامل زنان مبتلا به افسردگی اساسی مراجعهکننده به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی شهر ساری در سال 1398 بود که بر اساس معیارهای ورود، تعداد 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) قرار گرفتند.<strong> </strong>8 جلسه آموزش درمان مبتنی بر شفقت توسط پژوهشگر آموزشدیده برای گروه آزمایش برگزار گردید. برای گروه کنترل مداخلهای انجام نشد. دادهها توسط پرسشنامههای راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، مقیاس نگرشهای ناکارآمد و پرسشنامه تابآوری جمعآوری و با استفاده از تحلیل واریانس آمیخته همراه با اندازهگیری مکرر تحلیل شدند.
<strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر شفقت در افزایش<strong> </strong>راهبردهای تنظیم هیجان سازگارانه و تابآوری و کاهش نگرشهای ناکارآمد در زنان مبتلا به افسردگی اساسی اثربخشی معنیدار دارد (001/0p<).
<strong>نتیجه گیری: </strong>طبق نتایج حاصل از این مطالعه،<strong> </strong>راهبردهای تنظیم هیجان، نگرشهای ناکارآمد و تابآوری در افراد مبتلا به افسردگی اساسی از طریق درمان مبتنی بر شفقت قابل اصلاح است.https://chj.rums.ac.ir/article_150368_fa338b063c81c9bc20a78ef54740d3b2.pdfدانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانسلامت جامعه2345-624816120220321Effectiveness of Cognitive Emotion Regulation Training on Psychological Well-being & Cognitive Emotion Regulation of Addicted Men in Isfahan Cityاثربخشی آموزش تنظیم شناختی هیجان بر بهزیستی روانشناختی و تنظیم شناختی هیجان مردان معتاد شهر اصفهان233315031010.22123/chj.2022.277960.1700FAحمید ابوطالبیکارشناس ارشد، گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.0000-0001-6275-2361نفیسه یزدچیکارشناس ارشد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.0000-0001-6034-7338هادی اسمخانی اکبری نژادمدرس، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی نبی اکرم (ص)، تبریز، ایران.0000-0001-5997-1790Journal Article20210319<strong>Introduction:</strong> In the successful treatment of addicted people, in addition to drug therapy, serious attention should be paid to psychological interventions. This study aimed to determine the effectiveness of cognitive emotion regulation training (CERT) on psychological well-being and cognitive emotion regulation of addicted men in Isfahan city.<br /><strong>Materials and Methods</strong><strong>:</strong> This study was semi-experimental with a pre-test and post-test control group design. The population of this study consisted of all men addicted to narcotics in Isfahan referred to addiction treatment clinics in the first six months of 2019-2020 for methadone maintenance treatment. In total, 60 men were selected by the available sampling method and were randomly divided into two groups. Members of the experimental group received their group-specific training in 8 sessions of 1.5 hours; however, the control group received their routine training.<br /><strong>Results: </strong>Mean and standard deviation of psychological well-being and cognitive emotion regulation of the experimental group in the pre-test were 49.77±7.59 and 78.67±6.09, respectively. Also, the mean and standard deviation of psychological well-being and cognitive emotion regulation of the control group were 49.43±7.21 and 79.07±6.00 respectively. According to the results, in the post-test, the psychological well-being score was 84.23±7.61, and the cognitive emotion regulation of the experiment was 86.07±6.10 compared to the control group (49.27±6.90 (F=357.263) and 78.87±6.11 (F=387.054), respectively) (p<0.001).<br /><strong>Conclusion:</strong> The results showed that CERT is effective in the psychological well-being and cognitive emotion regulation of addicted people. Therefore, it can be used to increase their psychological well-being and cognitive emotion regulation.<br /><br /><br /><br /> <br /><br /><br /><br /> <strong>مقدمه</strong>: در درمان موفقیتآمیز افراد معتاد، باید علاوه بر دارودرمانی، به مداخلات روانشناختی نیز توجه جدی داشت. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش تنظیم شناختی هیجان بر بهزیستی روانشناختی و تنظیم شناختی هیجان مردان معتاد شهر اصفهان بود.<br /><strong>مواد و روشها</strong>: روش پژوهش، نیمه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی مردان وابسته به مواد مخدر شهر اصفهان که در شش ماه نخست سال 1399 برای درمان نگهدارنده با متادون به کلینیکهای درمان اعتیاد این شهر مراجعه کرده بودند، تشکیل دادند. پس از رعایت ملاکهای ورود و خروج به پژوهش، 60 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه مساوی قرار گرفتند. گروه آزمایش، آموزش مختص گروه خود را در 8 جلسه 5/1 ساعته دریافت نمودند؛ ولی گروه کنترل آموزشهای روتین خود را دریافت کردند. جهت بررسی فرضیه از تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد.<br /><strong>یافتهها</strong>: میانگین و انحراف معیار نمره متغیرهای بهزیستی روانشناختی و تنظیم شناختی هیجان گروه آزمایش در پیشآزمون به ترتیب 59/7±77/49 و 09/6±67/78؛ و در گروه کنترل به ترتیب 21/7±43/49 و 00/6±07/79 بود. در پسآزمون، نمره بهزیستی روانشناختی و تنظیم شناختی هیجان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل افزایش معنیداری داشت (001/0>p).<br /><strong>نتیجهگیری</strong>: نتایج نشان داد آموزش تنظیم شناختی هیجان بر بهزیستی روانشناختی و تنظیم شناختی هیجان مردان معتاد اثربخش است، از اینرو، جهت افزایش بهزیستی روانشناختی و تنظیم شناختی هیجان مردان معتاد قابل استفاده است.<strong> </strong>https://chj.rums.ac.ir/article_150310_5bbe7985096f753effc513c5c79ac55f.pdfدانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانسلامت جامعه2345-624816120220321The Effectiveness of Mindfulness Training on Lifestyle Promoting Health and Ego Strength of Pregnant Womenاثربخشی ذهنآگاهی بر سبک زندگی و قدرت ایگوی زنان باردار344115053010.22123/chj.2022.244418.1563FAفاطمه هودرشادانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0002-8472-0675مژگان سپاه منصوردانشیار، گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0002-0575-4018Journal Article20200906<strong>Introduction:</strong> Pregnant women are vulnerable to various types of stress, thus being more exposed to psychological and physical problems than others. Accordingly, educational and psychological interventions for this period are essential for this group of people in society. Therefore, this study aims to determine the effectiveness of mindfulness training on a lifestyle that promotes health and ego strength in pregnant women.
<strong>Materials and Methods:</strong> The present research is a quasi-experimental study with a pretest-posttest design. Its statistical population includes all pregnant women, from 25 to 35 years old, in Tehran from the fall of 2019 to the spring of 2020. The sample size in the experimental methods is equal to 15 people for each group. Therefore, 15 people in the experimental group and 15 in the control group are considered. The sampling method is available due to the nature of the research samples. The data collection tools are as follows: a) Walker Health Lifestyle Questionnaire (2003) and b) Igo Power Psychological Questionnaire (PIES). The data of this study are analyzed using an analysis of covariance.
<strong>Results</strong><strong>:</strong> Mindfulness training is effective in health-promoting lifestyle in the component of nutrition (F: 11.812), exercise (F: 8.961), health responsibility (F: 9.187), stress management (F: 9.187), interpersonal support (F: 10.976), and self-fulfillment (F: 11.707), ego power in the component of hope (F: 12.218), love (F: 11.98), loyalty (F: 9.219), care ( F: 9.202), and micro (F: 12.875).
<strong>Conclusion:</strong> Based on the findings, mindfulness training enhances the health and ego strength of pregnant women.<strong>مقدمه:</strong> زنان باردار مستعد آسیب پذیری از انواع تنش ها هستند و نسبت به دیگران، بیشتر در معرض مشکلات روانشناختی و جسمانی قرار دارند. از اینرو، مداخلات روانشناختی برای این گروه لازم است. هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر سبک زندگی ارتقادهنده سلامت و قدرت ایگو زنان باردار است.
<strong>مواد و روش ها:</strong> در این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون، جامعه آماری، مراجعهکنندگان به مرکر مشاوره و خدمات مامایی سلامت مادران شهر تهران از پاییز 98 تا بهار 99 بودند. نمونه گیری به روش در دسترس بود. نمونهها به صورت تصادفی در گروههای آزمایش (15 نفر) و کنترل (15نفر) جایگزین شدند. بعد از انجام پیشآزمون، آموزش ذهن آگاهی طی 8 جلسه بر روی گروه آزمایش انجام شد. در گروه کنترل مداخله ای صورت نگرفت. سپس، پس آزمون در هر دو گروه انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه سبک زندگی سلامت Walker (2003) و پرسشنامه روانشناختی قدرت ایگو بود. داده ها توسط آزمون کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند.
<strong>یافته ها:</strong> آموزش ذهن آگاهی بر سبک زندگی ارتقادهنده سلامت در مؤلفه های تغذیه (812/11=F)، ورزش (961/8=F)، مسئولیت پذیری در مورد سلامت (187/9=F)، مدیریت استرس (873/12=F)، حمایت بینفردی (976/10=F)، خودشکوفایی (707/11=F)؛ قدرت ایگو در مؤلفه های امید (218/12=F)، عشق (98/11=F)، وفاداری (219/9=F)، مراقبت (202/9=F) و خرد (875/12=F) تأثیر داشتند.
<strong>نتیجه گیری:</strong> آموزش ذهن آگاهی بر سبک زندگی ارتقادهنده سلامت و قدرت ایگو زنان باردار تأثیرگذار بود. تأثیر ذهن آگاهی بر سبک زندگی ارتقادهنده سلامت از طریق کنترل و اداره هیجانات، ابعاد جسمی و ذهنی و بر قدرت ایگو از طریق مکانیسم های تنظیم توجه، آگاهی بدن، تنظیم هیجان و تغییرات در دیدگاه فرد از خودش صورت گرفت.
<strong>واژه های کلیدی: </strong>آموزش ذهن آگاهی، سبک زندگی ارتقادهنده سلامت، قدرت ایگو، زنان باردارhttps://chj.rums.ac.ir/article_150530_f8abe5ec45d0b813ffc2af109a41ad6f.pdfدانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانسلامت جامعه2345-624816120220321Comparing the Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy and Compassion-Focused Therapy on Negative Automatic Thoughts and Feeling Loneliness in Divorced Womenمقایسه اثربخشی درمان پذیرش و تعهد با شفقت درمانی بر افکار خودآیند منفی و احساس تنهایی در زنان مطلقه425215056610.22123/chj.2022.275803.1694FAمهتاب اردشیرزادهدانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.0000-0003-3414-5112سعید بختیار پوراستادیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.0000-0002-3484-8435رضوان هماییاستادیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.0000-0002-2014-9641زهرا افتخار صعادیاستادیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.0000-0002-6744-8577Journal Article20210301<strong>Introduction:</strong> Divorced women face many health-related problems and require psychological intervention. Therefore, this study aimed to compare the effectiveness of acceptance and commitment therapy and compassion-focused therapy on negative automatic thoughts and feeling of loneliness in divorced women.
<strong>Materials and Methods:</strong> This study was quasi-experimental with pretest and posttest design with the control group. The research population included the divorced women admitted to counseling centers in Ahvaz in 2019, among whom 60 subjects were selected by purposive sampling method and randomly assigned to three equal groups. Each experimental group was treated using acceptance and commitment therapy and compassion-focused therapy for 8 sessions of 90 minutes. Data were collected in pre-test and post-test stages with negative automatic thoughts and feelings of loneliness scales and analyzed by methods of chi-square, multivariate analysis of covariance, and Bonferroni post hoc test.
<strong>Results:</strong> The findings showed no significant difference between the experimental and control groups in terms of education level, age, number of children, and duration of divorce (p<0.05). Moreover, compared with the control group, acceptance and commitment therapy and compassion-focused therapy led to reduction in negative automatic thoughts and feelings of loneliness in divorced women (p<0.001). However, there was no significant difference between the two methods in reducing negative automatic thoughts and feelings of loneliness (p<0.05).
<strong>Conclusion:</strong> The results indicated the effectiveness of both treatment methods in reducing negative automatic thoughts and feelings of loneliness. Therefore, therapists and health experts can use both methods to improve health-related traits, especially to reduce negative automatic thoughts and feelings of loneliness.<strong>مقدمه:</strong> زنان مطلقه با مشکلات فراوانی در زمینه سلامت مواجه هستند و نیازمند مداخلات روانشناختی میباشند. هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی درمان پذیرش و تعهد با شفقت درمانی بر افکار خودآیند منفی و احساس تنهایی در زنان مطلقه بود.
<strong>مواد و روشها:</strong> این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه پژوهش زنان مطلقه مراجعهکننده به مراکز مشاوره شهر اهواز در سال 1398 بودند که 60 نفر از آنان با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با روش تصادفی در سه گروه مساوی جایگزین شدند. هر یک از گروههای آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای تحت درمان پذیرش و تعهد، و شفقت درمانی قرار گرفتند. دادهها با مقیاسهای افکار خودآیند منفی و احساس تنهایی جمعآوری و با روشهای مجذور کای، تحلیل کوواریانس چند متغیری و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شدند.
<strong>یافتهها:</strong> گروههای آزمایش و کنترل از نظر سطح تحصیلات، سن، تعداد فرزند و مدت طلاق تفاوت معنیداری نداشتند. درمان پذیرش و تعهد و شفقت درمانی در مقایسه با گروه کنترل باعث کاهش افکار خودآیند منفی و احساس تنهایی در زنان مطلقه شدند (001/0>p)، اما بین دو روش درمانی در کاهش افکار خودآیند منفی و احساس تنهایی تفاوت معنیداری وجود نداشت.
<strong>نتیجهگیری:</strong> نتایج نشاندهنده اثربخشی هر دو روش درمانی در کاهش افکار خودآیند منفی و احساس تنهایی بود. بنابراین، درمانگران و متخصصان سلامت میتوانند از این روشها جهت بهبود ویژگیهای مرتبط با سلامت بهویژه کاهش افکار خودآیند منفی و احساس تنهایی استفاده کنند.https://chj.rums.ac.ir/article_150566_c38485aea785ba4a05263ce9df17355c.pdfدانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانسلامت جامعه2345-624816120220321The Effectiveness of Healthy Lifestyle Promotion Training Based on Cognitive-Behavioral Therapy on Self-Efficacy and Psychological Well-Being of Cancer Patientsاثربخشی آموزش ارتقای سبک زندگی سالم به شیوه شناختی-رفتاری بر خودکارآمدی و بهزیستی روانشناختی مبتلایان به سرطان536415056810.22123/chj.2022.266872.1650FAزهرا صادق زاده مفرددانشجوی دکتری، گروه روانشناسی سلامت، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران.0000-0002-7206-2775فریبرز درتاجاستاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.0000-0002-9186-2196فاطمه قائمیدانشیار، اندوکرینولوژیست، گروه پیوند و مدیریت بیماری، ستاد معاونت درمان وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران.0000-0002-3175-9698نورعلی فرخیدانشیار، گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.0000-0002-5941-2750Journal Article20210111<strong>Introduction: </strong>As a chronic and debilitating disease, cancer has many consequences, and leading a healthier lifestyle can affect the patient’s health. This study aimed to investigate the effectiveness of healthy lifestyle promotion training based on cognitive-behavioral therapy on self-efficacy and psychological well-being of cancer patients.
<strong>Materials and Methods: </strong>The design of the present study was quasi-experimental with a pretest-posttest and control group. The statistical population of this study included all cancer patients admitted to Shahid Fayyaz Bakhsh Hospital in Tehran in 2019. Among them, 30 individuals who met the inclusion criteria and were willing to participate in the study were purposefully selected and randomly assigned to experimental and control groups. The experimental group received 8 sessions (90 minutes each) of cognitive-behavioral healthy lifestyle promotion training and the control group did not receive any intervention. Data collection tools were the general self-efficacy scale and psychological well-being questionnaire completed by self-report. Data were analyzed using the multivariate analysis of covariance.
<strong>Results: </strong>The results showed that healthy lifestyle promotion training based on cognitive-behavioral therapy significantly increased the post-test scores of self-efficacy and psychological well-being in cancer patients (p<0.001).
<strong>Conclusion: </strong>According to the results of this study, healthy lifestyle promotion training based on cognitive-behavioral therapy can be effective in the self-efficacy and psychological well-being of cancer patients. Therefore, as regards the health of cancer patients, interventions based on promoting a healthy lifestyle can be used to promote the mental health of these patients.<strong>مقدمه: </strong>سرطان به عنوان یک بیماری مزمن و ناتوانکننده، دارای تبعات بسیاری است و بهبود سبک زندگی میتواند سلامتی فرد بیمار را تحت تأثیر قرار دهد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش ارتقای سبک زندگی سالم به شیوه شناختی-رفتاری بر خود کارآمدی و بهزیستی روانشناختی مبتلایان به سرطان انجام شد.
<strong>مواد روش ها:</strong> طرح پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با پیشآزمون – پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه بیماران مبتلا به سرطان مراجعهکننده به بیمارستان شهید فیاض بخش تهران در سال 1398 بود. تعداد 30 نفر به طور هدفمند انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه مساوی آزمایش و کنترل اختصاص یافتند. گروه آزمایش تحت 8 جلسه 90 دقیقهای آموزش ارتقای سبک زندگی سالم به شیوه شناختی-رفتاری قرار گرفت. برای گروه کنترل مداخلهای صورت نگرفت. ابزار جمعآوری دادهها عبارت بود از مقیاس خودکارآمدی عمومی و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی که به صورت خودگزارشی تکمیل گردید. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره آنالیز شد.
<strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد آموزش ارتقای سبک زندگی سالم به شیوه شناختی-رفتاری به طور معنیداری موجب افزایش نمرات پسآزمون خودکارآمدی و بهزیستی روانشناختی در مبتلایان به سرطان شده است (001/0>p).
<strong>نتیجه گیری:</strong> طبق نتایج، آموزش ارتقای سبک زندگی سالم به شیوه شناختی-رفتاری میتواند بر خودکارآمدی و بهزیستی روانشناختی مبتلایان به سرطان مؤثر باشد. بنابراین، در حیطه سلامت مربوط به مبتلایان به سرطان میتوان مداخلات مبتنی بر ارتقای سبک زندگی سالم را به منظور ارتقای سلامت روان این بیماران استفاده نمود.https://chj.rums.ac.ir/article_150568_5198456d4b87bb0d0c3056dc66b27344.pdfدانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانسلامت جامعه2345-624816120220321The Effectiveness of Social Skills Training based on Timothy Campbell-Comerford Theory on Academic Self-Concept and Academic Emotions of Students with Behavioral Problemsاثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنی بر نظریه تیموتی کمپبل-کامرفورد بر خودپنداره تحصیلی و هیجانات تحصیلی دانش آموزان دختر دارای مشکلات رفتاری657515059910.22123/chj.2022.256301.1616FAرویا باغبان پور آذریدانشجوی دکتری، گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.0000-0001-9254-6585شعله لیوارجانیاستادیار، گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.0000-0002-7021-7956سیدداود حسینی نسباستاد، گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.0000-0001-7547-9501Journal Article20201107<strong>Introduction:</strong> Due to their poor academic self-concept, students with behavioral problems often make very negative judgments about their abilities and values and experience negative academic emotions, which makes it necessary to provide them with psychological training. This study aimed to determine the effectiveness of social skills training based on Timothy Campbell-Comerford theory on academic self-concept and academic emotions of female students with behavioral problems.<br /><strong>Materials and Methods:</strong> The statistical population of this experimental research included all sixth-grade female students in Tabriz in the academic year 2019-2020. 30 students who were diagnosed as having behavioral problems based on the cutoff score in the Conners’ Behavioral Problem Rating Scale (the parent and teacher forms) were selected by multi-stage random cluster sampling and were randomly assigned to experimental and control groups (15 people in each group). Both groups completed the Liu & Wang (2005) Academic Self-Concept Questionnaire and Pekrun et al (2002) Achievement Emotions Questionnaire. Having attended 14 sessions of social skills training based on Timothy Campbell-Comerford (two sessions a week for 7 weeks) in the experimental group, the mentioned questionnaires were completed by the two groups. The results were analyzed using a multivariate analysis of covariance. <br /> <strong>Results:</strong> Social skills training based on Timothy Campbell-Comerford increased academic self-concept significantly (p=0.047). Although the training reduced the academic emotions of students with behavioral problems, the difference between the two groups was not significant (p=0.050).<br /><strong>Conclusion:</strong> Since social skills training based on Timothy Campbell-Comerford increased academic self-concept and reduced academic emotions, it is recommended that this educational approach be applied.<strong>مقدمه:</strong> دانش آموزان دارای مشکلات رفتاری، به دلیل خودپنداره تحصیلی ضعیف، اغلب قضاوت بسیار منفی نسبت به توانایی ها و ارزش های خود دارند و هیجانات تحصیلی منفی را تجربه می کنند. این امر لزوم ارائه آموزش های روانشناختی به این افراد را ضروری میسازد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی مبتنی بر نظریهTimothy Campbell-Comorford بر خودپنداره تحصیلی و هیجانات تحصیلی دانش آموزان دختر دارای مشکلات رفتاری انجام شد.<br /><strong>مواد و روشها:</strong> جامعه آماری این پژوهش آزمایشی دربرگیرنده کلیه دانش آموزان دختر دوره ششم ابتدایی شهر تبریز در سال تحصیلی 1399-1398 بود. تعداد 30 دانشآموز مطابق با نمره برش در مقیاس درﺟﻪﺑﻨﺪی مشکلات رفتاری Conners-فرم معلم و والدین، دارای مشکلات رفتاری تشخیص داده شدند و با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحلهای انتخاب و به صورت تصادفی ساده در گروه های آزمایش و گواه (15 نفر در هر گروه) جایگزین شدند. گروه ها پرسشنامه های خودپنداره تحصیلیYu و Wang (2005) و هیجانات تحصیلی Pekrun و همکاران (2002) را تکمیل کردند. پس از اتمام 14 جلسه آموزش مهارت های اجتماعی مبتنی بر نظریه Timothy Campbell-Comorford (هفتهای دو جلسه) در گروه آزمایش، ابزارهای مذکور توسط گروه ها تکمیل شد. دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره تحلیل شدند.<br /><strong>یافته</strong><strong></strong><strong>ها:</strong> آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنی بر نظریه Timothy Campbell-Comorford موجب افزایش معنیدار خودپنداره تحصیلی (047/0=p) گردید؛ گرچه این آموزش باعث کاهش هیجانات تحصیلی دانش آموزان دارای مشکلات رفتاری شد، ولی اختلاف بین دو گروه معنی دار نبود. <br /><strong>نتیجه </strong><strong></strong><strong>گیری:</strong> با توجه به تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی مبتنی بر نظریه Timothy Campbell-Comorford بر افزایش خودپنداره تحصیلی استفاده از این رویکرد آموزشی توصیه میشود.https://chj.rums.ac.ir/article_150599_21cbd70a1ee5c12e31551014cd2e15f1.pdfدانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانسلامت جامعه2345-624816120220321The Effectiveness of Lazarus Multimodal Therapy on Cognitive Dissonance and Sexual Satisfaction in Women with Ambivalent Attachment Styleاثربخشی درمان چندوجهی Lazarus بر ناهماهنگی شناختی و رضایت جنسی در زنان دارای سبک دلبستگی دوسوگرا768615060110.22123/chj.2022.275253.1690FAعبدالزهرا نعامیاستاد، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.0000-0002-4378-2650آزاده رضایتی زادهدانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.0000-0001-5526-4685Journal Article20210226<strong>Introduction:</strong> One of the most important factors affecting the quality and stability of a couple's relationship is sexual satisfaction. This study aimed to determine the effectiveness of Lazarus Multimodal Therapy on cognitive dissonance and sexual satisfaction in women with ambivalent attachment style.
<strong>Material and Methods:</strong> The research was quasi-experimental with a pre-test and post-test design and a control group. The statistical population included all married women admitted to the Marital Medicine Center of Imam Khomeini Hospital in Tehran in 2020. By available sampling, 30 people were selected and divided into experimental (n =15) and control (n =15) groups. Samples were screened using the Attachment Style Questionnaire (Hazan and Shaver, 1987). Cognitive dissonance questionnaire (Harmon-Jones et al., 2008), sexual satisfaction questionnaire (Larson et al., 1998) were used to examine the effectiveness of the therapy in pre-test and post-test. In the experimental group, Multimodal Therapy was performed in 8 sessions (1 session per week lasting 90 minutes). At the end of the training, a post-test was taken from the groups. Data were analyzed using a t-test (independent and paired) and multivariate analysis of covariance.
<strong>Results:</strong> The results showed that there was a significant difference between the mean scores of cognitive dissonance, sexual satisfaction, and their components in women, in the pre-test and the post-test (p<0.05). Moreover, Lazarus Multimodal Therapy reduced cognitive dissonance and increased sexual satisfaction in the subjects of the experimental group (p<0.05).
<strong>Conclusion:</strong> Lazarus multimodal therapy can affect psychological constructs such as cognitive dissonance and sexual satisfaction of women with ambivalent attachment style. It is recommended that more research be done to increase external credibility.<strong>مقدمه: </strong>یکی از مهمترین عواملی تأثیرگذار بر کیفیت و پایداری رابطه زوجین رضایت جنسی است. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی درمان Lazarus بر ناهماهنگی شناختی و رضایت جنسی در زنان دارای سبک دلبستگی دوسوگرا انجام شد.
<strong>مواد و </strong><strong>روش</strong><strong>ها: </strong>پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل زنان متأهل مراجعهکننده به مرکز طب زناشویی بیمارستان امام خمینی(ره) شهر تهران در سال 1399 بود. با روش نمونهگیری در دسترس، تعداد 30 نفر انتخاب و در گروههای آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. با پرسشنامه سبک دلبستگی (Hazan و Shaver، 1987) غربالگری نمونهها انجام شد. پرسشنامههای ناهماهنگی شناختی (Harmon<strong>-</strong>Jones و همکاران، 2008) و رضایت جنسی (Larson و همکاران، 1998) برای بررسی اثربخشی درمان در پیشآزمون و پسآزمون به کار گرفته شد. در گروه آزمایش، درمان چندوجهی Lazarus در 8 جلسه (هفته<strong></strong>ای 1 جلسه به مدت 90 دقیقه( اجرا گردید. پس از پایان آموزش از گروهها پسآزمون گرفته شد. دادهها با روشهای آزمونهای t (مستقل و زوجی) و تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد.
<strong>یافته</strong><strong>ها:</strong> بین میانگین نمرات ناهماهنگی شناختی، رضایت جنسی و مؤلفههای آنها در زنان، از پیشآزمون تا پسآزمون تفاوت معنیداری وجود داشت (05/0>p). و درمان چندوجهی Lazarus باعث کاهش ناهماهنگی شناختی و افزایش رضایت جنسی در آزمودنیهای گروه آزمایش شد (05/0>p).
<strong>نتیجهگیری: </strong>درمان چندوجهی Lazarus میتواند بر سازههای روانی از جمله ناهماهنگی شناختی و رضایت جنسی زنان دارای سبک دلبستگی دوسوگرا اثرگذار باشد. جهت بالا بردن اعتبار بیرونی پیشنهاد میگردد که تحقیقات بیشتری صورت بگیرد. https://chj.rums.ac.ir/article_150601_557b6ebd5d8fc072eca2ddf76c6bce0e.pdf