دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانسلامت جامعه2345-624812420181222The Impact of Family-Centered Educational-Support Program on Work-Family Conflicts of Female Nurses in the City of Zabol in 2017تأثیر برنامه آموزشی- حمایتی خانواده محور بر تعارض کار- خانواده پرستاران زن شهر زابل در سال 13961108703210.22123/chj.2019.160326.1204FAشهلا خسرواندانشیار، گروه پرستاری سلامت جامعه و مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری ، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.0000-0003-2104-7994انیس جرکارشناس ارشد پرستاری، گروه پرستاری سلامت جامعه و مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.0000-0002-3658-6096لیلا صادق مقدماستادیار، گروه پرستاری سالمندان و روان پرستاری، دانشکده پرستاری، مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.0000-0003-1808-7039بهنام مظلوم شهریکارشناس ارشد، گروه آمار زیستی، معاونت تحقیقات و فناوری، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.0000-0002-4496-6531Journal Article20181208<strong>Introduction:</strong> The work-family conflict in considered as an inter-role conflict to which lack of support from family members and traditional work division are two important contributing factors. This study aims to determine the impact of a family-centered educational-support program on the work-family conflict of female nurses in the city of Zabol in 2017. <br /><strong>Materials and Methods:</strong> This research is semi-experimental. The statistical sample included 50 couples selected among the female nurses working in two hospitals of Zabol in 2017 through the multi-stage sampling. They were divided into two groups of control and test (25 partners per each group). Questionnaires were reused in both groups after completion of the Calrson work-family conflict questionnaire and an eight-session course of the family management training in the test group (one and a half hour every three days, within one month). Data were analyzed in SPSS software version 20 using the independent two-sample t-test and Mann-Whitney U. <br /><strong>Results:</strong> There was no significant difference between the work-family conflictscore before the intervention in the test group (63.36) and the control group (61.40) (p=0.382); but it was significantly lower after the intervention in the test group (56.31) (p=0.005). <br /><strong>Conclusion:</strong> It seems that the family roles management trainings can reduce the work-family conflict. Therefore, this intervention is recommended as an effective program for reducing the work-family conflict of couples. <strong>مقدمه: </strong>تعارض کار-خانواده تعارض بین نقشی محسوب میشود. که یکی از عواملی که در بروز آن نقش دارد عدم حمایت اعضای خانواده و تقسیم کار سنتی است. هدف از این مطالعه، تعیین تأثیر برنامه آموزشی- حمایتی خانواده محور بر تعارض کار- خانواده پرستاران زن شهر زابل میباشد.<br /> <strong>مواد و روش ها</strong>: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی است. نمونه آماری پژوهش، 50 زوج بودند که از میان پرستاران زن شاغل در دو بیمارستان شهر زابل در سال 1396 به روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند و در دو گروه آزمون و کنترل (25 زوج برای هر گروه) قرار گرفتند. پس از تکمیل پرسشنامه تعارض کار-خانواده کارلسون و اتمام دوره 8 جلسهای (هر 3 روز یک و نیم ساعت به مدت یک ماه) آموزش مدیریت خانواده در گروه آزمایش، مجدداً پرسشنامهها در هر دو گروه اجرا شد و دادهها با استفاده از آزمون t دو نمونهای مستقل و Mann-Withney U مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.<br /> <strong>یافته ها:</strong> بین نمره تعارض کار-خانواده قبل از مداخله در گروه آزمون (36/63) و کنترل (40/61) تفاوت معنیدار وجود نداشت (383/0p=). ولی بعد از مداخله در گروه آزمون (31/56) بهطور معنیدار کمتر بود (005/0p=).<br /> <strong>نتیجه گیری: </strong>به نظر میرسد آموزش مدیریت نقشهای خانواده میتواند باعث کاهش تعارض کار- خانواده گردد. بنابراین، این مداخله بهعنوان برنامهای مؤثر در جهت کاهش تعارض کار- خانواده زوجین توصیه میگردد.دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانسلامت جامعه2345-624812420181222The Relationship between the Lifestyle of 11-to-14-Year-Old Students in Tehran and the Ranking of Civil Servicesارتباط بین سبک زندگی دانشآموزان 11 تا 14 ساله شهر تهران با سطحبندی خدمات شهری11208704410.22123/chj.2019.158636.1198FAزهرا صفاریکارشناس ارشد، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.0000-0002-8927-546xامید قراچورلودانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، مدیریت اماکن و تاسیسات ورزشی، دانشگاه پیام نور واحد ری، تهران، ایران.0000-0001-6232-5343فاطمه شریفیدکتری فیزیولوژی ورزشی، گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی،دانشگاه مازندران، مازندران، ایران.0000-0002-0190-9094Journal Article20181127<strong>Introduction:</strong> A healthy lifestyle at school ages lead to the institutionalization of behavior in the person and its occurrence in adulthood. The facilities in the living environment can influence a person’s choice that forms his/her lifestyle. Therefore, the goal of the researcher is to examine the relationship between the lifestyle of students aged 11 to 14 in Tehran with the ranking of civil services.
<strong>Materials and Methods:</strong> This descriptive-survey study was conducted on 386 students in Tehran during a multi-stage sampling. The research instrument was a questionnaire containing demographic questions and a standard lifestyle questionnaire. Descriptive statistics, one-way ANOVAs, Spearman correlation tests, and Mann-Whitney nonparametric tests were used to analyze the collected data.
<strong>Results: </strong>The average total lifestyle score was moderate in each regionover-rewarded (177.36±26.66), middle-rewarded (177.78±25.54) and under-rewarded (179.77±25.54). There was no significant relationship between the lifestyle of students in different regions with the ranking of civil services (p=0.498). The highest average was related to the health dimension and the lowest mean was obtained for the stress management dimension. Regarding health promotion behaviors, in boys' physical activity, boys received a better score than girls (p=0.022). Also, in terms of nutrition (p<0.001) and interpersonal relationships (p= 0.029), girls were significantly better than boys.
<strong>Conclusion: </strong>According to the findings of this study, it can be concluded that the ranking of civil services do not affect health promotion behaviors of students in Tehran. Therefore, it is necessary to find other factors that encourage young people to have a better lifestyle.<strong>مقدمه:</strong> سبک زندگی سالم در سنین مدرسه، موجب نهادینه شدن رفتار در فرد و بروز آن در بزرگسالی میگردد. امکانات موجود در محیط زندگی میتواند بر انتخابهای فرد که سبک زندگی وی را تشکیل میدهند اثرگذار باشد. بنابراین، هدف محقق بررسی ارتباط بین سبک زندگی دانشآموزان 11 تا 14 ساله شهر تهران با سطحبندی خدمات شهری است.
<strong>مواد و روشها:</strong> این مطالعه، به روش توصیفی-پیمایشی بر روی 386 دانشآموز در تهران طی یک نمونهگیری چند مرحلهای انجام شد. ابزار تحقیق پرسشنامهای حاوی سؤالات دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد سبک زندگی بود و با آمار توصیفی و آنالیز واریانس یکطرفه، آزمون همبستگی اسپیرمن و آزمون نا پارامتری من ویتنی تحلیل شد.
<strong>یافتهها:</strong> میانگین نمره کل سبک زندگی در هر یک از مناطق فرا بهرهمند (66/26 ± 36/177)، میان بهرهمند (54/25 ± 78/176) و فرو بهرهمند (08/30 ± 7/179) در حد متوسط بود. بین سبک زندگی دانشآموزان با سطحبندی خدمات شهری ارتباط معنیداری وجود نداشت. بیشترین میانگین مربوط به بعد مسئولیتپذیری در مورد سلامت و کمترین میانگین مربوط به بعد مدیریت استرس بود. از نظر رفتارهای ارتقا دهنده سلامت در بعد فعالیت بدنی، پسران بهطور معنیداری نمره بهتری نسبت به دختران (020/0=p) به دست آوردند. در ابعاد تغذیه (001/0>p) و روابط بین فردی (029/0=p) دختران بهطور معنیداری بهتر از پسران بودند.
<strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به یافتههای مطالعۀ حاضر میتوان گفت سطحبندی خدمات شهری بر انجام رفتارهای ارتقا دهنده سلامت دانشآموزان تهرانی تأثیری نداشته است. لذا لزوم یافتن عوامل دیگری که موجب ترغیب نوجوانان به داشتن سبک زندگی بهتر گردد ضروری به نظر میرسد.دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانسلامت جامعه2345-624812420181222The Role of Interpersonal Conflicts in the Relationship between Motivation and Burnout in Nurses in Ali-ibn Abitaleb Hospital in Rafsanjan in 2017نقش تعارض بین فردی در رابطه بین انگیزش و فرسودگی شغلی پرستاران در بیمارستان علیابن ابیطالب (ع) شهرستان رفسنجان در سال 139621288755310.22123/chj.2019.121328.1111FAافسانه برزیدهکارشناس ارشد، گروه مدیریت دولتی، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران.0000-0002-2727-9182محمد ضیالدینیاستادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران.0000-0001-5984-517xJournal Article20180303<strong>Introduction</strong>: Burnout is mainly associated with important institutional and individual consequences. The purpose of this study is to investigate the role of interpersonal conflicts in the relationship between job motivation and job satisfaction among nurses.
<strong>Materials and Methods</strong>: This descriptive research was a correlational study. The statistical population included all nurses (n=317) in Ali-ibn Abitaleb Hospital in Rafsanjan, Iran (2017). Based on Cochran formula, 174 people were selected using a random sampling method. Data were collected using three questionnaires (interpersonal conflict, motivation and burnout) using descriptive and inferential statistics, including correlation and regression analysis using SPSS software version 18.
<strong>Results</strong>: Pearson correlation analysis showed that there is a significant relationship between job motivation and job burnout (-0.534) and interpersonal conflict (-0.34). In addition, the results of path analysis indicated that the interpersonal conflict was the relationship between Mediates job incentives and job burnout.
<strong>Conclusion</strong>: Motivation leads to the reduction of interpersonal conflicts and burnout. Hospital officials seem to be able to reduce their burnout by creating a combination of motivational factors in nurses and a more serious follow-up of the controversy among nurses.<strong>مقدمه</strong>: فرسودگی شغلی به طور عمده به پیامدهای مهم نهادی و فردی مرتبط است. هدف از این مطالعه بررسی نقش تعارض بین فردی در رابطه بین انگیزش و فرسودگی شغلی در بین پرستاران میباشد.
<strong>مواد و روشها</strong><strong>:</strong> مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل تمام پرستاران (317 نفر) شاغل در بیمارستان علیابن ابیطالب (ع) رفسنجان در سال 1396 بود. بر اساس فرمول کوکران، 174 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، سه پرسشنامه تعارض بین فردی، انگیزش و فرسودگی شغلی مورد استفاده قرار گرفت. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی شامل همبستگی و رگرسیون تجزیه و تحلیل شدند.
<strong>یافتهها:</strong> نتایج تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد، رابطه انگیزش شغلی با فرسودگی شغلی (534/0-) و تعارض بین فردی (34/0-) معنیدار است. علاوه بر این، نتایج تحلیل مسیر نشان داد که تعارض بین فردی رابطه بین انگیزش شغلی و فرسودگی شغلی را میانجیگری میکند.
<strong>نتیجهگیری</strong>: انگیزش منجر به کاهش تعارض بین فردی و فرسودگی شغلی میشود. به نظر میرسد مسئولان بیمارستان با ترکیب عوامل انگیزشی و پیگیری جدیتر موارد ایجادکننده تعارض بین پرستاران بتوانند سبب کاهش فرسودگی شغلی آنان گردند.دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانسلامت جامعه2345-624812420181222Motivational Antecedents of Drug Abuse in Male Adolescents in the City of Shirazپیشبینی خطرپذیری سوءمصرف مواد بر مبنای پیشآیندهای انگیزشی در نوجوانان پسر شهر شیراز29378769710.22123/chj.2019.142852.1167FAسید محمدرضا حسینیکارشناس ارشد، گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.سجاد امینی منشاستادیار، گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.0000-0002-8613-0708Journal Article20180731<strong>Introduction</strong>: This study aims to predict drug abuse in male adolescents based on motivational antecedents.
<strong>Materials and Methods</strong>: In This cross-sectional study, 450 adolescents were recruited from high schools in Shiraz through a convenience sampling method, and two scales of Iranian adolescents’ risk taking and motives for risk taking were completed for them. Data were analyzed using a Pearson correlation coefficient multiple regression analysis.
<strong>Results</strong>: All the motives had a significant relationship with drug abuse. Moreover, the results of the multiple regression analysis showed that sensation seeking, irresponsibility, and calculation, had a significant role in predicting drug abuse in adolescents, respectively.
<strong>Conclusion</strong>: Therefore, prevention efforts aimed at reducing drug abuse should take these factors into account. In fact, the results suggested that earlier prevention efforts should be warranted.<strong>مقدمه:</strong> شناسایی پیشآیندهای انگیزشی رفتارهای پرخطر نقش مهمی در تدوین و ارائه مداخلات پیشگیرانه دارد. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی خطرپذیری سوءمصرف مواد بر مبنای پیشآیندهای انگیزشی در نوجوانان پسر شهر شیراز انجام شد.
<strong>مواد و روشها:</strong> پژوهش حاضر از نوع توصیفی مقطعی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان متوسطه شهر شیراز در سال 1396 بودند که از بین آنها تعداد 450 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پـژوهش عبارت بودند از مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی و مقیاس انگیزههای بروز رفتار پرخطر. دادههای به دست آمده، با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند.
<strong>یافتهها:</strong> تمامی پیشآیندهای انگیزشی دارای رابطه معنیداری با سوءمصرف مواد بودند که از این میان، رابطه حسابگری و سوءمصرف مواد منفی بود. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد به ترتیب انگیزههای هیجانخواهی، بیمسئولیتی و حسابگری بیشترین تأثیر را در پیشبینی مصرف مواد در نوجوانان دارند.
<strong>نتیجه گیری: </strong>با توجه به نقش عوامل انگیزشی در پیشبینی خطرپذیری مصرف مواد در نوجوانان پیشنهاد میشود که این عوامل در مداخلات پیشگیرانه با هدف افزایش ادراک خطر و ارائه جایگزینهای مناسب برای سوءمصرف مواد مد نظر قرار گیرند.دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانسلامت جامعه2345-624812420181222Comparing the Effectiveness of Teaching Communication by Peer and Teacher on Nurses’ Awareness and Patients’ Satisfactionمقایسه آموزش ارتباط توسط همتا و مدرس بر آگاهی پرستاران و رضایتمندی بیماران38468835810.22123/chj.2019.153094.1187FAطیبه رنجبرکارشناس ارشد مراقبت ویژه، گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران.0000-0001-6163-9228مجید کاظمیدانشیار، گروه داخلی و جراحی، مرکز تحقیقات بیماریهای غیر واگیر، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران.0000-0001-5623-6416مرضیه لری پوراستادیار، گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران.0000-0002-9290-8993علی انصاری جابریمربی، گروه روانپرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران.0000-0002-9473-0738Journal Article20181020<strong>Introduction:</strong> Recently, peer-assisted teaching and learning has become very important in nursing. Therefore, the present study aims to explore the effect of peer-assisted teaching of a communication protocol on nurses' awareness and patients' satisfaction. <br /><strong>Materials and Methods</strong><strong>:</strong> Nurses of the three hospitals Payambar-e-A'zam, Shafa and Azali Pour in the city of Kerman and 330 hospitalized patients in these three hospitals participated in this empirical study. At first, the awareness level of the nurses and the patients' satisfaction of these three hospitals were measured. Then, the three hospitals were assigned to one of the three categories of peer-centered, teacher-centered and the control. After teaching, satisfaction and awareness levels of the patients and the nurses were measured again. The collected data were compared in the SPSS software using ANOVA tests and paired t-tests. <br /><strong>Results:</strong> There was a significant difference between the patients' satisfaction level before and after teaching the communication protocol to the nurses in the two intervention groups, and satisfaction level increased. However, satisfaction level of the control group after the intervention not only did not increase but also significantly decreased. Also, there was no significant difference in the nurses' awareness before and after the intervention in the three groups. However, awareness after the intervention was different, in a way that the peer-assisted and the teacher groups had higher levels of awareness than the control group. <br /><strong>Conclusion: </strong>In this study, teaching by teachers and peers increased patients’ satisfaction. However, the awareness of the nurses in the intervention groups was not different.<strong>مقدمه: </strong>اخیراً آموزش و یادگیری از همتایان در آموزش پرستاری از اهمیت روزافزونی برخوردار شده است. لذا این مطالعه با هدف مقایسه آموزش پروتکل ارتباطی توسط همتا و مدرس بر آگاهی پرستاران و رضایتمندی بیماران طراحی و انجام شد.<br /> <strong>مواد و روش ها</strong><strong>: </strong>در این مطالعه تجربی، سه بیمارستان پیامبر اعظم (ص)، شفا و افضلی پور شهر کرمان به طور تصادفی ساده از بیمارستانهای کرمان انتخاب شدند. پرستاران این بیمارستانها به صورت سرشماری و 330 نفر از بیماران بستری در این سه بیمارستان به صورت تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. سه بیمارستان تصادفی به سه گروه آموزش همتا محور، مدرس محور و کنترل تقسیم گردیدند. قبل و بعد از مداخله سطح آگاهی پرستاران با استفاده از پرسشنامه مهارتهای ارتباطی و رضایتمندی بیماران با استفاده از پرسشنامه رضایتمندی سنجیده شد. اطلاعات با استفاده از آزمونهای آماری آنوا و تی زوج مقایسه شدند.<br /> <strong>یافته ها</strong><strong>: </strong>در مقایسه میزان آگاهی پرستاران بین سه گروه قبل از مداخله با بعد از مداخله تفاوت معنیداری مشاهده نگردید. اما در مقایسه سطح رضایتمندی بیماران قبل و بعد از آموزش ارتباط به پرستاران در دو گروه مداخله، تفاوت معنیدار مشاهده شد و رضایتمندی ارتقا پیدا کرد. سطح رضایتمندی بیماران گروه کنترل بعد از مداخله افزایش نداشت.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> در این پژوهش گرچه آگاهی پرستاران بعد از مداخله در سه گروه تفاوت نداشت اما میزان رضایتمندی بیماران در دو گروه مداخله تفاوت معنیدار نشان داد. برگزاری کلاسهای ضمن خدمت توسط خود پرستاران پیشنهاد میگردد.دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانسلامت جامعه2345-624812420181222The Effectiveness of a Cognitive-Behavioral Approach to Assertiveness Training on the Self-Esteem and School Self-Concept of Adolescent Boy Victims of Bullyingااثربخشی برنامه آموزش جرأتورزی به روش شناختی-رفتاری بر عزتنفس و خودپنداره تحصیلی نوجوانان پسر قربانیِ قُلدری47598849410.22123/chj.2019.163723.1211FAافضل اکبری بلوطبنگاندانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.0000000285967354سیاوش طالع پسنددانشیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.0000000257345711علی محمد رضاییدانشیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.0000-0002-7848-0652اسحق رحیمیان بوگردانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.0000000330299050Journal Article20181221<strong>Introduction:</strong> Today, the victimization of teenagers in schools is one of the most important social harms in schools. Therefore, the purpose of this study was to determine the effectiveness of cognitive-behavioral methods of assertiveness training on self-esteem and school self-concept among adolescent victims of bullying.
<strong>Materials and Methods:</strong> The statistical population included 14- to 17-year-old boy students in public schools in Tehran during the academic year 2018-19. A total of 40 subjects (20 in the control group and 20 in the experimental group) were randomly assigned to one of the two groups: experimental group and control group. Using a pilot, pre-test, post-test, and a one-month follow-up on the control group, Hartler's victimization and Rosenberg self-esteem and school self-concept questionnaires were completed. Then, experimental testing of assertiveness training was performed in eight sessions on the experimental group, and after the completion of the sessions the post-test was presented to both groups. Finally, a one-month follow-up was carried out. Analysis of repeated measurements was used for data analysis.
<strong>Results:</strong> The results showed that the cognitive-behavioral assertiveness training program made a significant difference in self-esteem (F=6.918 and p=0.003) and school self-concept (F=6.489 and p=0.003) between the two groups in the three stages of evaluation. This means that cognitive-behavioral assertiveness training helped bullying victims promote their self-esteem and self-concept.
<strong>Conclusion:</strong> Based on the results of this study, the cognitive-behavioral assertiveness training program was found to be effective on the self-esteem and school self-concept of adolescents aged 14 to 17 years. Therefore, it can be used to improve adolescents' skills. It is also important to inform parents, teachers, administrators and others professionals about the effectiveness of this kind of training.<strong>مقدمه:</strong> امروزه قربانی شدن نوجوانان به عنوان یکی از مهمترین آسیبهای اجتماعی در مدارس میباشد. لذا هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامه آموزش جرأتورزی به روش شناختی-رفتاری بر عزتنفس و خودپنداره تحصیلی نوجوانان قربانیِ قُلدری بود.
<strong>مواد و روشها:</strong> جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر 14 تا 17 ساله مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 98-97 بود. تعداد 40 نفر (20 نفر گروه کنترل و 20 نفر گروه آزمایش) به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. با بهرهگیری از یک طرح آزمایشی پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری یکماهه با گروه کنترل، دانشآموزان ابتدا پرسشنامههای قربانی Harter، عزتنفس روزنبرگ و خودپنداره تحصیلی را تکمیل کردند و سپس کاربندی آزمایشی آموزش جرأتورزی به شیوه شناختی-رفتاری در 8 جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا و بعد از اتمام جلسات پسآزمون برای هر دو گروه ارائه شد. پس از آن پیگیری یکماهه به اجرا درآمد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس با اندازهگیریهای تکراری استفاده شد.
<strong>یافتهها: </strong>نتایج نشان دادکه برنامه آموزشی جرأتورزی به شیوه شناختی-رفتاری بر عزتنفس (918/6=F و 003/0=p) و خودپنداره تحصیلی (489/6=F و 003/0=p) بین دو گروه در سه مرحله ارزیابی تفاوت معنیداری ایجاد کرده است. به این معنی که آموزش شناختی-رفتاری جرأتورزی باعث ارتقای عزتنفس و خودپنداره تحصیلی قربانیان قلدری شد.
<strong>نتیجهگیری: </strong>بر اساس نتایج میتوان گفت آموزش جرأتورزی به شیوه شناختی-رفتاری بر عزتنفس و خودپنداره تحصیلی نوجوانان 14 تا 17 ساله اثربخش بوده و میتوان از آن جهت ارتقای مهارتهای ابراز وجود نوجوانان استفاده کرد. آگاهی والدین، معلمان، مدیران و سایر متخصصان از این آموزشها حائز اهمیت است.دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانسلامت جامعه2345-624812420181222The Effect of Continuous Endurance Training on the Level of TMOD2 Protein in the Spinal Cord of Wistar Male Rats with
Diabetic Neuropathyتأثیر تمرین استقامتی تداومی بر پروتئین تروپومدولین-2 نخاع موشهای صحرایی نر مبتلا به نوروپاتی دیابتی60728894510.22123/chj.2019.163488.1210FAعبدالرضا کاظمیدانشیار، گروه علوم ورزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ولی عصر (عج) ، رفسنجان، ایران .
مرکز تحقیقات علوم اعصاب، پژوهشکده نوروفارماکولوژی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران.0000-0003-1082-6335Journal Article20181219<strong>Introduction:</strong> The reduction in neurogenesis capacity is the main factor involved in diabetic neuropathy. Tropomodulin 2 (TMOD2) is one of the new outgrowth proteins which play a potential role in axonal growth. This protein regulates the formation of the neuron. In this regard, this study examined the effect of continuous endurance training on the level of TMOD2 in the spinal cord tissue of Wistar male rats with diabetic neuropathy.
<strong>Materials and Methods:</strong> This is an experimental study in which 44 Wistar male rats were randomly divided into four groups (healthy control, healthy exercise, diabetes control and diabetes exercise). Induction of diabetes was performed by intraperitoneal injection of the streptozotocin solution (45 mg / kg). Two weeks after the streptozotocin injection, a continuous endurance training program with a 50% -55% Vo2max intensity was performed for six weeks. Then the rats were dissected, and sensory neurons L4-L6 were extracted from the spinal cord. The protein expression was performed by immunohistochemistry. One-way ANOVA tests were used to compare the differences between the groups.
<strong>Results</strong>: The results of behavioral measurements indicated the development of a diabetic neuropathy model. Also, a significant difference in the level of TMOD2 was seen between the experimental groups, healthy control, and diabetes control (p=0.004), healthy control and diabetes exercise (p=0.012).
<strong>Conclusions:</strong> Endurance exercise training provides protective effects against diabetic neuropathy. This neuroprotective mechanism of physical activity can be considered as an effective way to reduce the nervous system complications of diabetes.<strong>مقدمه:</strong> کاهش ظرفیت نوزایش عصبی اصلیترین عامل درگیر در نوروپاتی دیابت است. یکی از پروتئینهای درگیر در مخروط رشد آکسونی، تروپومودولین-2 (TMOD2) است. این پروتئین، تنظیم کننده شکلگیری نورون است. بدین منظور هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تمرین استقامتی تداومی بر میزان پروتئین TMOD2 بافت نخاع رتهای صحرایی نر مبتلا به نوروپاتی دیابتی بود.
<strong>مواد و روش ها:</strong> مطالعه حاضر از نوع تجربی است. برای این منظور، 44 سر رت نر ویستار بهطور تصادفی به چهار گروه (سالم کنترل، سالم تمرین، دیابت کنترل و دیابت تمرین) تقسیم شدند. القای دیابت با تزریق درون صفاقی محلول استرپتوزوسین (45 میلیگرم/کیلوگرم) انجام شد. دو هفته بعد از تزریق استرپتوزوسین، برنامه تمرین استقامتی تداومی با شدت 70-60 درصد Vo2max به مدت شش هفته اجرا شد. سپس رتها تشریح و نورونهای حسی L4-L6 بافت نخاع استخراج گردید. بررسی بیان پروتئین TMOD2 نیز با روش ایمونوهیستوشیمی صورت گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آنالیز واریانس یک طرفه استفاده شد.
<strong>یافته ها:</strong> نتایج اندازهگیریهای رفتاری، ایجاد مدل نوروپاتی دیابت را نشان داد. همچنین تفاوت معنیداری در سطوح پروتئین TMOD2 بافت نخاع بین گروههای سالم کنترل و دیابت کنترل (004/0p=) و نیز بین گروههای سالم کنترل و دیابت تمرین (012/0p=) مشاهده شد.
<strong>نتیجه گیری:</strong> تمرین استقامتی، اثرات محافظتی را در برابر نوروپاتی دیابت ایجاد میکند. این سازوکار محافظتی تمرین استقامتی میتواند به عنوان یک روش مؤثر در کاهش عوارض ناشی از دیابت در سیستم عصبی مورد توجه قرار گیرد.دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانسلامت جامعه2345-624812420181222The Effect of Healthy Lifestyle Education on Health Indices (Blood Pressure and Blood Sugar) of elderly in Rafsanjan Parksتأثیر آموزش شیوه زندگی سالم بر شاخصهای سلامت (فشارخون و قند خون) سالمندان حاضر در پارکهای شهر رفسنجان73828897510.22123/chj.2019.160318.1206FAحسن زندیدانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مراقبتهای سالمندی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان ، ایران.0000-0002-8944-9714علی اکبریمربی، گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت. دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران.0000-0001-5851-6542احمدرضا صیادیاستادیار، گروه روان پرستاری و بهداشت روان، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران.0000-0002-5311-5173علی انصاری جابریمربی، گروه روان پرستاری و بهداشت روان، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت. دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران.0000-0002-9473-0738نازنین زندیکارشناس علوم آزمایشگاهی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران0000-0003-0512-2501سید حبیب ا... حسینیاستادیار، گروه مدیریت، دانشکده پرستاری و مامایی و عضو مرکز تحقیقات سالمندی. دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران.0000-0001-6939-670xJournal Article20181209<strong>Introduction</strong><strong>:</strong> With the increase in the number of the elderly, the international community has paid special attention to improving quality of life in the elderly population. Educating healthy lifestyle behaviors can be effective in improving health indices; therefore, the present study was carried out to determine the effect of healthy lifestyle education programs on the quality of life and health indices of the elderly. <br /><br /><strong>Materials and Methods: </strong>This semi-experimental study was conducted on elderly people referred to four vocational gardens (parks) of the city of Rafsanjan. The data were collected using Richter sphygmomanometer, Easy-glucometer and Seca weighting devices and a demographic questionnaire. The intervention group (36 elders) received healthy lifestyle education during 8 sessions, each lasting one hour. The posttest outcomes were measured immediately and two-months after intervention the data were analyzed using version 18 of the SPSS18 by t-tests, fisher and chi-square tests. <br /><br /><strong>Results:</strong> The mean of systolic blood pressure immediately (p=0.003) and two months after intervention (p=0.006) was significantly different. However, the mean of diastolic BP (p=0.003) and blood glucose (p=0.005) decreased significantly only two months after the intervention. <br /><br /><strong>Conclusions: </strong>Education can not only increase the knowledge but also improve the quality of life of elders. Therefore, it is suggested that healthy lifestyle education programs be conducted via relevant organizations for the elderly.<strong>مقدمه:</strong> افزایش تعداد سالمندان، نگاه جامعه جهانی را به ارتقاء سبک زندگی در افراد مسن معطوف داشته است. از طرفی، آموزش شیوه زندگی سالم میتواند در بهبود شاخصهای سلامتی مؤثر باشد. لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش شیوه زندگی سالم بر برخی شاخصهای سلامت سالمندان حاضر در پارکهای شهر رفسنجان در سال 1396 انجام شد.<br /><br /> <strong>مواد و روش ها:</strong> در این مطالعه نیمه تجربی، جامعه پژوهش سالمندان مراجعهکننده به پارکهای شهر رفسنجان و ابزار جمعآوری اطلاعات شامل دستگاه کنترل فشارخون Rishter، دستگاه گلوکومتری EasyGluco و پرسشنامه دموگرافیک بوده است. نمونههای گروه مداخله (36 نفر) و کنترل (35 نفر) از چهار پارک متفاوت، به طور در دسترس انتخاب شدند. نحوه اجرای برنامه آموزشی شیوه زندگی سالم به روش سخنرانی، بحث گروهی و مشارکت سالمندان طی 8 جلسه 1 ساعته بوده است. پارامترهای تحقیق توسط پرسشنامه و چکلیست در زمانهای بلافاصله و دو ماه بعد از مداخله، سنجش شده و با دادههای قبل از مداخله مقایسه گردیدند. جهت تحلیل دادهها از آزمونهای آماریt مستقل، فیشر وکای اسکوئر استفاده گردید. <br /><br /> <strong>یافته ها:</strong> شرکتکنندگان دو گروه از لحاظ مشخصات دموگرافیک، تفاوت معنیدار آماری نداشتند. میانگین فشارخون سیستول، بلافاصله (003/0p=) و 2 ماه بعد از مداخله (006/0p=) بین دو گروه بهطور معنیدار متفاوت بود. اما میانگین فشارخون دیاستول (003/0p=) و قند خون (005/0=p) تنها 2 ماه بعد از مداخله بین دو گروه متفاوت بود.<br /><br /> <strong>نتیجه گیری:</strong> آموزش نهتنها باعث افزایش دانش سالمندان شد بلکه کیفیت زندگیشان را نیز بهبود بخشید. بنابراین، پیشنهاد میشود برنامههای آموزش سبک زندگی سالم از طریق سازمانهای مربوطه برای عموم سالمندان برگزار گردد.