تأثیر آموزش خودمراقبتی بر احساس درماندگی آموخته‌شده در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، مرکز تحقیقات بیماری‌های قلب و عروق، بیمارستان حشمت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.

2 استاد،گروه قلب و عروق، دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات بیماری‌های قلب و عروق، بیمارستان حشمت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.

3 استادیار، گروه ارتوپدی، دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات ارتوپدی، بیمارستان پورسینا، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.

4 دانشجوی دکتری، مرکز تحقیقات بیماری‌های قلب و عروق بیمارستان حشمت ، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.

5 دانشیار،گروه پرستاری سلامت جامعه، دانشکده پر ستاری و مامایی، مرکز تحقیقات بیماری‌های قلب و عروق، بیمارستان حشمت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.

10.22123/chj.2020.226752.1484

چکیده

مقدمه: درماندگی آموخته شده از عواملی است که می‌تواند منجر به پیامدهای نامطلوبی در بیماران مبتلا به نارسایی قلب شود. هدف از این مطالعه، تعیین تأثیر آموزش خودمراقبتی بر احساس درماندگی آموخته­شده در بیماران مبتلا به نارسایی قلبیمی‌باشد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه نیمه­تجربی، بر روی 40 بیمار مبتلا به نارسایی قلبی کلاس 2 و 3 مراجعه­کننده به مرکز آموزشی درمانی قلب حشمت رشت از دی ماه 98 تا فروردین ماه 99 انجام گرفت. بیماران به روش تصادفی بلوکه در دو گروه مداخله و کنترل (هر گروه 20 نفر) قرار گرفتند. ابزار شامل پرسشنامۀ درماندگی آموخته­شده و روش مداخله آموزش خودمراقبتی به ‌صورت چهره به چهره در 6 جلسه یک ساعته و  سه بار در هفته بود. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش­های آماری توصیفی (میانگین، میانه، انحراف معیار، فراوانی و درصد) و تحلیلی (tمستقل، t زوجی، مجذور کای، من ویتنی و آزمون دقیق فیشر) استفاده شد.
یافته‌ها: بر اساس نتایج، قبل از مداخله بین دو گروه از نظر میانگین نمره احساس درماندگی تفاوت معنی­داری وجود نداشت. ولی بعد از مداخله نمره درماندگی در گروه مداخله به صورت معنی­داری کمتر از گروه کنترل بود (048/0=p). همچنین، میانگین نمرات درماندگی در قبل و بعد از مداخله در گروه کنترل تفاوت معنی­داری نداشت ولی در گروه مداخله به صورت معنی­داری کاهش یافته بود (037/0=p).
نتیجه‌گیری: آموزش خودمراقبتی می‌تواند بر بهبود نمره درماندگی آموخته شده مراجعین مبتلا به نارسائی قلبی مؤثر باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Self-Care Training on Learned Helplessness in Patients with Heart Failure Running

نویسندگان [English]

  • Z َAhmadnia 1
  • A Salari 2
  • A Salari 3
  • Z Shams 1
  • ME Ghaffari 4
  • SSh Modallalkar 1
  • A Emamisigaroudi 5
1 M.Sc, Cardiovascular Diseases Research Center, Heshmat Hospital, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
2 Prof, Dept of Cardiology, School of Medicine, Cardiovascular Diseases Research Center, Heshmat Hospital, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
3 Assistant Prof, Dept of Orthopedics, School of Medicine, Orthopaedic Research Center, Poursina Hospital, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
4 Ph.D Student, Cardiovascular Diseases Research Center, Heshmat Hospital, Guilan University of Medical Science, Rasht, Iran.
5 Associate Prof, Dept of Community Health Nursing, Cardiovascular Diseases Research Center, Heshmat Hospital, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
چکیده [English]

Introduction: Learned helplessness is one of the factors leading to undesirable consequences in patients with heart failure. This study aims to determine the effectiveness of self-care training on learned helplessness in patients with heart failure.
Materials and Methods: This quasi-experimental study was performed on 40 heart failure patients in Class II and III referred to the Teaching and Treatment Center of Dr. Heshmat Hospital in Rasht from January 2020 to April 2020.  The patients were randomly divided into control and intervention groups (20 per each group) via randomized blocked sampling. The tool consisted of a learned helplessness questionnaire and face-to-face self-training in 6 one-hour sessions within 3 days in a week. For descriptive statistics, mean, median, standard deviation, frequency, and percent were used; also, for inferential statistics, independent t-test, paired t-test, chi-square, Mann-Whitney, and Fisher's exact test were applied.
Results: According to the results, no significant difference was observed in the mean score of helplessness between the two groups before intervention (p= 0.531). However, after the intervention, the helplessness score was significantly less in the intervention group than the control (p= 0.048). Also, the mean scores of helplessness before and after the intervention were not significantly different in the control group (p= 0.912). However, it was significantly reduced in the intervention group (p= 0.037).
Conclusion: Self-care training could be effective in the learned helplessness score improved in clients with heart failure.

کلیدواژه‌ها [English]

  • learned helplessness
  • Heart failure
  • Training
  • Self-Care
Del Gobbo LC, Kalantarian S, Imamura F, Lemaitre R, Siscovick DS, Psaty BM, et al. Contribution of major lifestyle risk factors for incident heart failure in older adults: the Cardiovascular Health Study. JACC Heart Failure 2015;3(7):520-8.
Zannad F. Rising incidence of heart failure demands action. Lancet 2018;391(10120):518-9.
Wong YJ. The psychology of encouragement: Theory, research, and applications. TCP 2015;43(2):178-216.
Takabayashi K, Kitaguchi S, Iwatsu K, Morikami Y, Ichinohe T, Yamamoto T, et al. A decline in activities of daily living due to acute heart failure is an independent risk factor of hospitalization for heart failure and mortality. JC 2019;73(6):522-9.
Li CC, Chang SR, Shun SC. The self‐care coping process in patients with chronic heart failure: A qualitative study. JCN 2019;28(3-4):509-19.
Kuttner MJ, Delamater AM, Santiago JV. Learned helplessness in diabetic youths. JPP 1990;15(5):581-94.
Seligman ME, Csikszentmihalyi M. Positive psychology: An introduction. American Psychologist 2000; 55(1):5-14.
Ausili D, Rebora P, Di Mauro S, Riegel B, Valsecchi MG, Paturzo M, et al. Clinical and socio-demographic determinants of self-care behaviours in patients with heart failure and diabetes mellitus: A multicentre cross-sectional study. IJNS 2016;63:18-27.
Najafi Ghezeljeh T, Ghasemi A, Rasouli M, Garak Yaraghi M. Correlations between Self-care Behaviors and Anxiety, Family Support, and Disease State in Patients with Heart Failure and Type II Diabetes Mellitus Admitted to Chamran Teaching Health Center in Isfahan, Iran (2018). IJN 2019;32(119):24-37. [Persian]
Zakerimoghadam M S-AA, Cheraghi MA, Kazemnejad A. The effect of education based on illness perception on self-care behaviors of patients with heart failure. IJCN 2015;4(1):22-30. [Persian]
Jaarsma T, Strömberg A, Gal TB, Cameron J, Driscoll A, Duengen H-D, et al. Comparison of self-care behaviors of heart failure patients in 15 countries worldwide. PEC 2013;92(1):114-20.
Smallheer BA, Vollman M, Dietrich MS. Learned helplessness and depressive symptoms following myocardial infarction. CNR 2018;27(5):597-616.
Su J, Wang J, Ma Y, Li Q, Yang Y, Huang L, et al. Inflammation associated with chronic heart failure leads to enhanced susceptibility to depression. FEBSJ2019;286(14):2769-86.
karimivakil A SA, Farahbakhsh K,Younesi J. The Effectiveness of the Obstacle of Psychological Empowerment Based on Adler's Individual Psychology Theory on the Outcome of the Surprising Women's Households. Quarterly of Counseling Culture and Psychotherapy 2017;8(31):23-51. [Persian].
Quinless FW, Nelson MM. Development of a measure of learned helplessness. Nursing Research 1988; 37(1):11-5.
Mirnasib MM, Ghereaghajani S. The mediating role of goal orientation and learned helplessness in the relationship between implicit theories of intelligence and academic achievement. Educational research 2016;1(1):1-13[Persian].
Mahdavi M, Mohammadaliha ZH, Amini H. Brunner and Suddarths Textbook of Medical-surgical nursing. (Translation). Janisl H, Karih CH ed. 14nd ed. Tehran: Jamnagar; 2018:120-130. [Persian]
Saadaat Khonsary M, Tajeri B,  Sardari Pour M,  Hatami M,  Hossein Zadeh Taghvaee M. The comparison of the effectiveness of group compassion and choice theory training on learned helplessness and self-efficacy in students. JPS 2019;18(73):17-27. [Persian]
Fathani M AAM, Tadayonfar M. Effectiveness of Education Based on self-care Needs on Quality of Life of Patients with Heart Failure. JSUMS 2015;22(5):893-901. [Persian]