رابطه نگرش‌های ناکارآمد با مؤلفه‌های بهزیستی روان‌شناختی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد تبریز، تبریز، ایران

2 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

چکیده

خلاصه

مقدمه: بهزیستی روان‌شناختی یکی از مقوله‌های مهم در قشر دانشجویی می‌باشد تا زمینه‌ساز موفقیت‌های تحصیلی و اجتماعی باشد. از این‌رو، این پژوهش در سال تحصیلی 1394-1393 با هدف بررسی رابطه نگرش‌های ناکارآمد با مؤلفه‌های بهزیستی روان‌شناختی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز انجام پذیرفت.

مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی، تعداد 380 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی که تعداد آن‌ها با استفاده از جدول مورگان تعیین‌ شده بودند و با استفاده از نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب‌ گردیده بودند به پرسشنامه‌های بهزیستی روان‌شناختی ریف ویسمن و نگرش‌های ناکارآمد ویسمن و همکاران پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها: نتایج ماتریس همبستگی حاکی از آن است که نگرش‌های ناکارآمد با مؤلفه‌های بهزیستی روان‌شناختی (پذیرش خود 195/0- =r، رابطه مثبت با دیگران 312/0- =r، خودمختاری176/0- =r، زندگی هدفمند 219/0- =r، رشد شخصی
273/0- =r و تسلط بر محیط 268/0- =r) ارتباط منفی و معنی‌داری دارد.

نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از انست که با افزایش نگرش‌های ناکارآمد در دانشجویان، بهزیستی روان‌شناختی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Relationship between Dysfunctional Attitudes with the Components of Psychological Well-being in Students of Islamic Azad University of Tabriz

نویسندگان [English]

  • R Zorrahim 1
  • M Beyrami 2
1 M.A. in Clinical Psychology, Dept. of Psychology, Islamic Azad University of Tabriz.
2 Associate Prof. of Psychology, Dept. of Psychology, University of Tabriz
چکیده [English]

Introduction: Psychological well-being of the student population is one of the major categories in the field of academic and social success. The aim of this study was to survey the relationship between dysfunctional attitudes with the components of psychological well-being in students of Islamic Azad University of Tabriz.

Materials and Methods: For this purpose 380 students of Islamic Azad University, whose numbers were determined using through cluster sampling, completed Ryff psychological well-being questionnaire and weissman dysfunctional attitudes scale(DAS).

Results: The results of the correlation matrix showed that the Relationship between dysfunctional attitudes with the components of psychological well-being is a negative meaningful relationship (self-acceptance: r=-0.195, positive relationship with others: r=-0.312, autonomy=-0.176, purpose in life: r=-0.219, personal growth: r=-0.273, environmental mastery: r=-0.268).

Conclusion: The results indicate that with the increase in dysfunctional attitudes psychological well-being of students is reduced.

کلیدواژه‌ها [English]

  • dysfunctional attitudes
  • Psychological Well-Being
  • Students
  1. Mionk EM, Mahmood Z. Student mental health: a pilot study. Counselling psychology quarterly 1999;12(2):199-210.
  2. Ryff C, Keyes C, Shmotkin D. Optimal well-Being: The empirical encounter of two tradition. Journal of Personality and social psychology 2002: 62 (6):22-100.
  3. Connor-Smith JK, Flachsbart C. Relations between personality and coping: a meta-analysis. Journal of personality and social psychology 2007;93(6):1080-91.
  4. Cooper CD. Just joking around? Employee humor expression as an ingratiatory behavior. Academy of Management Review 2005;30(4):765-76.
  5. Akbarzadeh D, Akbarzadeh H, Ganbari S, Mohamadzadeh A. Comparison of type of irrational beliefs, marital conflicts and coping styles in women seeking divorce and women with intact marriages. Journal of Kermanshah University of Medical Sciences 2014;18(9):516-24. [Persian]
  6. Beck AT, Clark DA. Anxiety and depression: An information processing perspective. Anxiety research 1988;1(1):23-36.
  7. Kumari N, Blackburn IM. How specific are negative automatic thoughts to a depressed population? An exploratory study. British journal of medical psychology 1992;65(2):167-76.
  8. Jeanne M, Gross JJ, Persons JB, Hahn J. Mood matters: Negative mood induction activates dysfunctional attitudes in women vulnerable to depression. Cognitive Therapy and Research 1998;22(4):363-76.
  9. Oliver J, Klocek J, Wells A. Depressed and anxious moods mediate relations among perceived socialization, self‐focused attention, and dysfunctional attitudes. Journal of clinical psychology 1995;51(6):726-39.
  10. Cannon B, Mulroy R, Otto MW, Rosenbaum JF, Fava M, Nierenberg AA. Dysfunctional attitudes and poor problem solving skills predict hopelessness in major depression. Journal of affective disorders 1999;55(1):45-9.
  11. Sheppard LC, Teasdale JD. Dysfunctional thinking in major depressive disorder: A deficit in metacognitive monitoring? Journal of Abnormal Psychology 2000;109(4):768-73.
  12. Leung PW, Poon MW. Dysfunctional schemas and cognitive distortions in psychopathology: A test of the specificity hypothesis. Journal of Child Psychology and Psychiatry 2001;42(06):755-65.
  13. You S, Merritt RD, Conner KR. Do gender differences in the role of dysfunctional attitudes in depressive symptoms depend on depression history? Personality and individual differences 2009;46(2):218-23.
  14. Bohlmeijer E, Roemer M, Cuijpers P, Smit F. The effects of reminiscence on psychological well-being in older adults: A meta-analysis. Aging and Mental Health 2007;11(3):291-300.
  15. Bayani AA, Mohammad Koochekya A, Bayani A. Reliability and validity of Ryff’s psychological well-being scales. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology 2008;14(2):146-51. [Persian]
  16. Horowitz JL. Preventing depression in adolescents: A prospective trial of two universal prevention programs.Vanderbilt University 2006:9(2)272-3.
  17. Luthans F, Avolio BJ, Avey JB, Norman SM. Positive psychological capital: Measurement and relationship with performance and satisfaction. Personnel psychology 2007;60(3):541-72.
  18. Ellis A. The revised ABC's of rational-emotive therapy (RET). Journal of Rational-Emotive and Cognitive-Behavior Therapy 1991;9(3):139-72.
  19. Rashidi F,Godsi A. Role of Irrational Beliefs on the mental health of high school students in Tehran. Quarterly new ideas in education 2012;5(2):25-32. [Persian]
  20. Seligman ME, Csikszentmihalyi M. Positive psychology: An introduction. Journal of American Psychological Association 2000:10(1):102-6.
  21. Rezaei A, Khodadadi Z.The relationship between dysfunctional thoughts and suicidal thoughts tend to be abused wives. Journal of Women Sociology Research 2011;3(2):20-8. [Persian]
  22. Shahamat F, Sabeti A. Investigating the relationship between parenting styles and early maladaptive schema. Journal of Psychology and Education Studies 2010;11(2):239-54. [Persian]
  23. Berry HL, Welsh JA. Social capital and health in Australia: an overview from the household, income and labour dynamics in Australia survey. Social science & medicine 2010;70(4):588-96.
  24. Ahi H.(dissertation). Factor structure of the short form questionnaire Yang.Tehran:.Alame tabatabayi University ;2005: 123-5. [Persian]
  25. Young JE, Klosko JS, Weishaar ME. Schema therapy: A practitioner's guide.1nd ed.NewYork: Guilford Press; 2003:55-9.
  26. Uzzaman A, Story R. Allergic rhinitis, Allergy and Asthma Proceedings. OceanSide Publications, Inc 2012؛12(5): 208-10.