تأثیر الگوی یادگیری در حد تسلط بر صلاحیت بالینی دانشجویان اتاق عمل

نویسندگان

1 دانشیار، گروه اطفال، دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.

2 استادیار، گروه اتاق عمل، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات بیماری‌های اتوایمون، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.

3 کارشناس اتاق عمل، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.

چکیده

مقدمه: یکی از الگوهای  نوین آموزشی که در آن رسیدن به صلاحیت بالینی مدنظر می­باشد، الگوی یادگیری در حد تسلط است. هدف از مطالعه حاضر تعیین تأثیر الگوی یادگیری در حد تسلط بر صلاحیت بالینی دانشجویان اتاق عمل می‌باشد.

مواد و روش ­ها: در این کارازمایی بالینی، 60 نفر از دانشجویان اتاق عمل که معیارهای ورود را داشتند، به‌طور تصادفی  ساده در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. کارآموزی در گروه آزمون به روش یادگیری در حد تسلط و در گروه کنترل  به روش معمول در طول یک ترم انجام شد. دو گروه قبل و بعد از مداخله پرسشنامه صلاحیت بالینی را تکمیل و نمودند. نتایج با استفاده از آزمون‌های آماری مجذور کای و t زوجی تجزیه تحلیل شد.

یافته‌ها: نمره کل صلاحیت بالینی در گروه آزمون قبل و بعد از مداخله به ترتیب 59/2±23/38 و 91/1±84/46 بوده که این تفاوت از لحاظ آماری معنی‌دار بود (04/0=p). درحالی‌که در گروه کنترل نمره کل صلاحیت بالینی قبل از مداخله 54/2±69/38 و بعد از آن 39/2±59/42 بود که از لحاظ آماری معنی‌دار نبود (3/0=p). مقایسه میانگین تغییرات نمره صلاحیت بالینی کل و ابعاد آن بین دو گروه آزمون و کنترل تفاوت آماری معنی‌داری را نشان داد (05/0p≤)، در حالی که در بعد رهبری در دو گروه در ابتدا و انتهای مطالعه،  این تفاوت معنی‌داری نبود (2/0=p).

نتیجه‌گیری: الگوی یادگیری در حد تسلط ممکن است بتواند صلاحیت بالینی دانشجویان اتاق عمل را ارتقاء دهد. بنابراین پیشنهاد می‌گردد  از این الگو در آموزش دانشجویان اتاق عمل استفاده گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effects of Mastery Learning Model on Clinical Competencies in the Operating Room Students

نویسندگان [English]

  • MR Sharif 1
  • N Mirbagher Ajorpaz 2
  • N Arandian 3
1 Associate Professor, Pediatric Group, Medical School , Infectious Diseases Research Center, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran.
2 Assistant Professor, Operating Room Group, School of Nursing and Midwifery , Autoimmune Diseases Research Center , Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran.
3 B Sc. in operating room, School of Nursing and Midwifery, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran.
چکیده [English]

Introduction: Mastery learning model is one of the new models of teaching which is considered for clinical competence. The aim of this study was to investigate the effect of mastery learning model on clinical competencies of operating room students.

Materials and Methods: In this educational trial study, 60 operating room students who had inclusion criteria were chosen through simple random sampling and were divided into two control and experimental groups. Training for the experimental and control groups was the mastery learning and routine methods respectively during one academic semester. Clinical competency questionnaire was completed by the subjects before and after the intervention. Data were analyzed using statistical tests of Chi-square and Paired t test.

Results: In the experimental group, the mean scores of clinical competence before- and after-intervention were (38.23±2.59) and (46.84±1.91) respectively with a significant difference (p=0.04), while these values had no significant differences in the control group before (38.69±2.54) and after (42.59±2.39) intervention (p=0.3). There were significant differences in  the mean of total clinical competency and its dimensions in the two groups(p≤0.05), but  these two groups did not show any significant differences in termas of the leadership dimension  at the beginning and the end of the study (p=0.2).

Conclusion: Mastery learning model could possibly enhance operating room students' clinical competence. So, using of this model in the operating room students' education is recommended.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mastery learning
  • Clinical competence
  • Operating room
  1. Ruesseler M, Schill A, Stibane T, Damanakis A, Schleicher I, Menzler S, et al. Practical clinical competence - a joint programme to improve training in surgery. Zentralblatt fur Chirurgie 2013; 138(6): 663-8.
  2. Flinn JT, Miller A, Pyatka N, Brewer J, Schneider T, Cao CG. The effect of stress on learning in surgical skill acquisition. Medical teacher 2015; 8: 1-7.
  3. Zendejas B, Cook DA, Hernández-Irizarry R, Huebner M, Farley DR. Mastery learning simulation-based curriculum for laparoscopic TEP inguinal hernia repair. JSE 2012;69(2):208-14.
  4. McGaghie WC. Mastery learning: It is time for medical education to join the 21st century. Academic Medicine 2015;90(11):1438-41.
  5. Sweigart JR, Tad-y D, Pierce R, Wagner E, Glasheen JJ. The Health Innovations Scholars Program A Model for Accelerating Preclinical Medical Students’ Mastery of Skills for Leading Improvement of Clinical Systems. AJMQ 2015; 31(4): 293-300.
  6. Gehart D. The core competencies and MFT education: Practical aspects of transitioning to a learning‐centered, outcome‐based pedagogy. JMFT 2011;37(3):344-54.
  7. Agius S, Lewis B, Kirk B, Hayden J. The perceived benefits of a two-year period of extended specialty training in general practice: the trainees’ perspective. EPC 2014;25(1):26-35.
  8. Foss GF, Janken JK, Langford DR, Patton MM. Using professional specialty competencies to guide course development. JNE 2004;43(8):368-75.
  9. Gattinger H, Leino-Kilpi H, Hantikainen V, Köpke S, Ott S, Senn B. Assessing nursing staff’s competences in mobility support in nursing-home care: development and psychometric testing of the Kinaesthetics Competence (KC) observation instrument. BMC nursing 2016;15(1):65.
  10. Gillespie BM, Polit DF, Hamlin L, Chaboyer W. Developing a model of competence in the operating theatre: Psychometric validation of the Perceived Perioperative Competence Scale-Revised. IJNS 2012;49(1):90-101.
  11. Mirbagher Ajorpaz N, Zagheri Tafreshi M, Mohtashami J, Zayeri F, Rahemi Z. The effect of mentoring on clinical perioperative competence in operating room nursing students. JCN 2016;25(9-10):1319-25.
  12. Benbassat J, Baumal R. Viewpoint: A Proposal for Teaching Basic Clinical Skills for Mastery: The Case Against Vertical Integration. Academic Medicine 2007;82(1):83-91.
  13. Balmer DF, Lisby Da, Catherine Harris M, Slap GB. Do pediatric fellows recognize the importance and contribution of training to mastery of the general competencies? Medical teacher 2008;30(7):687-92.
  14. Tang WE, Dong L. Applying mastery learning in a clinical skills training program for primary care nurses. J CEN 2013;44(12):535-41.
  15. Carr KC. Innovations in midwifery education. Journal of Midwifery & Women’s Health 2003;48(6):393-7.
  16. Rahmani A, Fathiazar E, Roshangar F. The effect of adapted model of mastery learning on cognitive and practical learning of nursing students. IJME 2008;7(2):277-67. [Persian]