نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مراقبتهای سالمندی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان ، ایران.
2
مربی، گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت. دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران.
3
استادیار، گروه روان پرستاری و بهداشت روان، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران.
4
مربی، گروه روان پرستاری و بهداشت روان، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت. دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران.
5
کارشناس علوم آزمایشگاهی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
6
استادیار، گروه مدیریت، دانشکده پرستاری و مامایی و عضو مرکز تحقیقات سالمندی. دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران.
چکیده
مقدمه: افزایش تعداد سالمندان، نگاه جامعه جهانی را به ارتقاء سبک زندگی در افراد مسن معطوف داشته است. از طرفی، آموزش شیوه زندگی سالم میتواند در بهبود شاخصهای سلامتی مؤثر باشد. لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش شیوه زندگی سالم بر برخی شاخصهای سلامت سالمندان حاضر در پارکهای شهر رفسنجان در سال 1396 انجام شد.
مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی، جامعه پژوهش سالمندان مراجعهکننده به پارکهای شهر رفسنجان و ابزار جمعآوری اطلاعات شامل دستگاه کنترل فشارخون Rishter، دستگاه گلوکومتری EasyGluco و پرسشنامه دموگرافیک بوده است. نمونههای گروه مداخله (36 نفر) و کنترل (35 نفر) از چهار پارک متفاوت، به طور در دسترس انتخاب شدند. نحوه اجرای برنامه آموزشی شیوه زندگی سالم به روش سخنرانی، بحث گروهی و مشارکت سالمندان طی 8 جلسه 1 ساعته بوده است. پارامترهای تحقیق توسط پرسشنامه و چکلیست در زمانهای بلافاصله و دو ماه بعد از مداخله، سنجش شده و با دادههای قبل از مداخله مقایسه گردیدند. جهت تحلیل دادهها از آزمونهای آماریt مستقل، فیشر وکای اسکوئر استفاده گردید.
یافته ها: شرکتکنندگان دو گروه از لحاظ مشخصات دموگرافیک، تفاوت معنیدار آماری نداشتند. میانگین فشارخون سیستول، بلافاصله (003/0p=) و 2 ماه بعد از مداخله (006/0p=) بین دو گروه بهطور معنیدار متفاوت بود. اما میانگین فشارخون دیاستول (003/0p=) و قند خون (005/0=p) تنها 2 ماه بعد از مداخله بین دو گروه متفاوت بود.
نتیجه گیری: آموزش نهتنها باعث افزایش دانش سالمندان شد بلکه کیفیت زندگیشان را نیز بهبود بخشید. بنابراین، پیشنهاد میشود برنامههای آموزش سبک زندگی سالم از طریق سازمانهای مربوطه برای عموم سالمندان برگزار گردد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Healthy Lifestyle Education on Health Indices (Blood Pressure and Blood Sugar) of elderly in Rafsanjan Parks
نویسندگان [English]
-
H Zandi
1
-
A Akbari
2
-
AR Sayadi
3
-
A AnsariJaberi
4
-
N Zandi
5
-
SH Hoseini
6
1
MSc student of Geriatric Nurssing, School of Nursing and Midwifery, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran.
2
Instructor, Dept of Medical Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery Social Determinants of Health Research Center, Rafsanjan University of Medical Sciences. Rafsanjan, Iran.
3
Assistant Prof, Dept of Psychiatric Nursing, School of Nursing and Midwifery Social Determinants of Health Research Center, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran.
4
Instructor, Dept of Psychiatric and Mental Health Nursing, School of Nursing and Midwifery Social Determinants of Health Research Center. Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran.
5
Laboratory sciences B.S, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran.
6
Assistant Prof, Dept of Management Nursing, School of Nursing and Midwifery Geriatric Care Research Center, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran.
چکیده [English]
Introduction: With the increase in the number of the elderly, the international community has paid special attention to improving quality of life in the elderly population. Educating healthy lifestyle behaviors can be effective in improving health indices; therefore, the present study was carried out to determine the effect of healthy lifestyle education programs on the quality of life and health indices of the elderly.
Materials and Methods: This semi-experimental study was conducted on elderly people referred to four vocational gardens (parks) of the city of Rafsanjan. The data were collected using Richter sphygmomanometer, Easy-glucometer and Seca weighting devices and a demographic questionnaire. The intervention group (36 elders) received healthy lifestyle education during 8 sessions, each lasting one hour. The posttest outcomes were measured immediately and two-months after intervention the data were analyzed using version 18 of the SPSS18 by t-tests, fisher and chi-square tests.
Results: The mean of systolic blood pressure immediately (p=0.003) and two months after intervention (p=0.006) was significantly different. However, the mean of diastolic BP (p=0.003) and blood glucose (p=0.005) decreased significantly only two months after the intervention.
Conclusions: Education can not only increase the knowledge but also improve the quality of life of elders. Therefore, it is suggested that healthy lifestyle education programs be conducted via relevant organizations for the elderly.
کلیدواژهها [English]
-
health indices
-
healthy lifestyle education
-
elderly
-
Rafsanjan