• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
    • اطلاعات تماس
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
سلامت جامعه
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 12 (1397)
دوره دوره 11 (1396)
دوره دوره 10 (1395)
دوره دوره 9 (1394)
دوره دوره 8 (1393)
دوره دوره 7 (1392)
شماره شماره 4
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 6 (1391)
دوره دوره 5 (1389)
دوره دوره 4 (1389)
دوره دوره 3 (1388)
دوره دوره 2 (1387)
دوره دوره 1 (1386)
شفیعی, فریده, هلاکوئی, محبوبه, عبدلی, فاطمه, شفیعی, مصدقه. (1396). عوامل استرس زای آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی رفسنجان سال 1391. سلامت جامعه, 7(1), 28-34.
فریده شفیعی; محبوبه هلاکوئی; فاطمه عبدلی; مصدقه شفیعی. "عوامل استرس زای آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی رفسنجان سال 1391". سلامت جامعه, 7, 1, 1396, 28-34.
شفیعی, فریده, هلاکوئی, محبوبه, عبدلی, فاطمه, شفیعی, مصدقه. (1396). 'عوامل استرس زای آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی رفسنجان سال 1391', سلامت جامعه, 7(1), pp. 28-34.
شفیعی, فریده, هلاکوئی, محبوبه, عبدلی, فاطمه, شفیعی, مصدقه. عوامل استرس زای آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی رفسنجان سال 1391. سلامت جامعه, 1396; 7(1): 28-34.

عوامل استرس زای آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی رفسنجان سال 1391

مقاله 4، دوره 7، شماره 1 - شماره پیاپی 15، بهار 1392، صفحه 28-34  XML اصل مقاله (226.96 K)
نویسندگان
فریده شفیعی email ؛ محبوبه هلاکوئی؛ فاطمه عبدلی؛ مصدقه شفیعی
بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان
چکیده
  خلاصه   زمینه و هدف: دانشجویان پرستاری در طول دوره تحصیل با تنش های زیادی مواجه می گردند که می تواند روی یادگیری و موفقیت بالینی آنان اثرات منفی داشته و سبب افت تحصیلی آنها گردد. می توان با آگاهی از منابع استرس زا، محدود نمودن آن و با بالا بردن سطح آگاهی علمی و حرفه ای دانشجویان، محیط مناسبی برای آموزش فراهم آورد. پژوهش اخیر با هدف تعیین عوامل استرس زا در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی رفسنجان انجام گرفت.   مواد و روش ها : در این مطالعه توصیفی مقطعی، جامعه پژوهش کلیه دانشجویان پرستاری ترم چهارم و ششم الی هشتم دانشکده پرستاری بودند و از این جامعه، 86 نفر به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه و روش جمع آوری خود گزارش دهی بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و تحلیلی (من ویتنی و کای دو و ضریب همبستگی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.   یافته ها: بر اساس یافته ها، به ترتیب، بوی نامطبوع در بخش، تذکر مربی درحضور پرسنل و پزشکان، درمان ناکافی و نیمه کاره از جانب پزشک، سرگردانی در محیط آموزشی و تمیز کردن بیمار بعد از دفع، از جمله مهم ترین عوامل استرس زا بودند. از نظر دانشجویان، انجام فن پرستاری سنداژ مثانه، استرس آورتر از سایر فنون بود.   نتیجه گیری: از آنجایی که عوامل استرس زا اهداف آموزش بالینی را تحت تاثیر قرار می دهد نیاز است زمینه های لازم جهت حذف یا کاهش این عوامل فراهم گردد.   واژه های کلیدی: استرس، دانشجویان پرستاری، آموزش بالینی
کلیدواژه‌ها
استرس؛ دانشجویان پرستاری؛ آموزش بالینی
عنوان مقاله [English]
Clinical education stressors from views of nursing students in Rafsanjan nursing and midwifery school 2013
نویسندگان [English]
F Shafie؛ M Holakouie؛ F Abdoli؛ M Shafie
چکیده [English]
  Background and objective: Nursing students are faced with many stressors that can have negative effects not only on their success, but also learning and academic performance. Being aware of the sources of stressors and limiting them and raises the level of scientific and professional knowledge of students can provide a suitable environment. This study aimed to determine the stressful factors in clinical education from views nursing students of Rafsanjan University and midwifery school.   Materials and Methods: This is a descriptive cross- sectional study. The population of the study consisted of three to eight nursing students were selected through census sampling. Data were collected using questionnairs and self Reporsing. data were analyzed by spss software using descriptive and analytic test.   Results: According to the findings, notification instructor of personnel and physicians. Odors in part, incomplete and unfinished treatment from doctor, Wandering in the educational environment and cleaning patient after defecation. Were the major of stressors. bladder catheterization was stressful procedure align with other procedures.   Conclusions: Since stressors will affect objectives of clinical education, provided clinical education objectives fields for remove or reduce of these factors is necessary.   Keywords: stress, nursing students, clinical education
کلیدواژه‌ها [English]
Stress, Nursing students, Clinical Education
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 519
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 98
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.