اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر ارتقای عملکرد زمان واکنش در ورزشکاران فوتبالیست

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای علوم شناختی، انستیتو علوم شناختی تهران ، صنایع دفاعی، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه طراحی صنعتی، دانشکده طراحی اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.

3 کارشناس ارشد، گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه زاهدان، زاهدان، ایران.

چکیده

خلاصه
مقدمه: رسیدن به عملکرد بهینه به همراه بهبود زمان واکنش، از مهم­ترین اهداف دانشجویان و ورزشکاران است. در این راستا نوروفیدبک یکی از ابزارهای رایج در این زمینه می­باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر ارتقای عملکرد زمان واکنش انجام شد.
مواد و روش ­ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی بود. تعداد 30 نفر از داوطلبین انتخاب شده و به دو گروه 15 نفره آزمایش و پلاسیبو تقسیم شدند. ابتدا آزمون زمان واکنش به عنوان پیش­آزمون در هر دو گروه به عمل آمد. گروه آزمایش 20 جلسه آموزش نوروفیدبک دریافت کردند و فیدبکی که دریافت می­کردند وابسته به عملکرد آنها بود، اما فیدبک گروه پلاسیبو وابسته به عملکرد نبود. بعد از پایان 20 جلسه مجددا آزمون­ زمان واکنش به عنوان پس­آزمون انجام شد. تحلیل داده ها به روش تحلیل کوواریانس چند متغیره انجام شده است.
یافته­ ها: نتایج نشان داد آموزش نوروفیدبک باعث ارتقای عملکرد زمان واکنش می­شود و زمان واکنش ساده، تمیزی، انتخابی، دیداری و شنیداری در این افراد ارتقا یافته بود.  آزمودنی­هایی که فیدبک­های دریافتی وابسته به عملکرد آنها بود زمان واکنش بهتری داشتند، که این تفاوت از نظر آماری معنی­دار بود (01/0p<).
نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج استفاده از نوروفیدبک برای مشاغل حساس نظامی و ورزشی توصیه می­گردد. همچنین با استفاده از نوروفیدبک می­توان امواج مغزی افراد را در حالت بهینه نگه داشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Neurofeedback Training on Improving Reaction time Performance in Football Athletes

نویسندگان [English]

  • M Oftadehal 1
  • Y Movahedi 2
  • R Sepahvand 3
1 Ph.D. in Cognitive Science, Tehran Cognitive Science Institute, Defense Industries, Tehran, Iran.
2 Assistant Prof, Dept of Industrial Design, Islamic Designing Faculty, Tabriz Islamic Art University, Tabriz, Iran.
3 M Sc, Dept of psychology, Zahedan University, Zahedan, Iran.
چکیده [English]

Introduction:One of  the most important goals for students and athletes is to. achieve the optimal performance along with improving reaction time  This study was conducted to determine the effectiveness of neurofeedback training, as a common therapeuti tool, on reaction time performance.
Materials and Methods: In this quasia-experiment study,  a total of 30 volunteers were included and divided randomly into two groups of 15, experimental and control groups. Firstly, both groups received a pre-test reaction time. The experimental group received 20 sessions of real and performance-related neurofeedback training while the control group received the same sessions of random training but irrelevant to perforrmance.  At the end of thesesessions,  as a post-test was conducted for both groups.The Ddata analysis tool was  SPSS version 19.
Results: The results showed that the neurofeedback training could improve the response time performances including; simple, distictive, selctive and audio-visual reaction tim. Participants who received performance-related neurofeedback training sessions had a more optimal reaction time which was significant compared to the control group (p< 0.01). 
Conclusion: Based on the results of this study,  neurofeedback training could be recommended for some importat jobs including military or athletic individuals.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Neurofeedback
  • Reaction Time
  • athlete

1.       Nosratabadi M.(dissertation). Karbrdthlyl little brain waves in the diagnosis and treatment of neurofeedback in ADHD; a pilot study.Tehran :Allameh Tabatabaei University; 2007: 67-8. [Persian]
2.       Hammond DC. What is neurofeedback? Journal of neurotherapy 2007;10(4):25-36.
3.       Thompson M, Thompson L. The neurofeedback book: an introduction to basic concepts in applied psychophysiology. 2 nd ed. Illustrated:Association for Applied Psychophysiology and Biofeedback;  2003: 457.
4.       Vernon D, Frick A, Gruzelier J. Neurofeedback as a treatment for ADHD: A methodological review with implications for future research. Journal of Neurotherapy 2004;8(2):53-82.
5.       Fuchs TBirbaumer NLutzenberger WGruzelier JHKaiser J. Neurofeedback treatment for attention-   deficit/hyperactivity disorder in children: a comparison with methylphenidate. Appl Psychophysiol Biofeedback 2003;28(1):1-12.   
6.       Denckla, M. B. (1996). A theory and model of executive function: A neuropsychological perspective. In G. R. Lyon & N. A. Krasnegor (Eds.), Attention, memory, and executive function (pp. 263-278). Baltimore: Paul H Brookes Publishing.
7.       Dawson P, Guare R. Executive skills in children and adolescents: A practical guide to assessment and intervention. 2nd ed. New York: Guilford Press;2004: 186.
8.       Kramer D. Predictions of performance by EEG and skin conductance. IUJCS 2007;2(3):3-13.
9.       Dane S, Erzurumluoglu A. Sex and handedness differences in eye-hand visual reaction times in handball players. IJN 2003;113(7):923-9.
10.    Steinberg M, Othmer S. The 20 hour solution: Training minds to concentrate and self-regulate naturally without medication. USA: Reed Pub;2004: 48-9.
11.    Vernon DJ. Can neurofeedback training enhance performance? An evaluation of the evidence with implications for future research. APB 2005;30(4):347-64.
12.    Keizer AW, Verschoor M, Verment RS, Hommel B. The effect of gamma enhancing neurofeedback on the control of feature bindings and intelligence measures. IJP 2010;75(1):25-32.
13.    Kahana MJ, Sekuler R, Caplan JB, Kirschen M, Madsen JR. Human theta oscillations exhibit task dependence during virtual maze navigation. Nature 1999;399(6738):781-4.
14.    Klimesch W, Doppelmayr M, Stadler W, Pöllhuber D, Sauseng P, Roehm D. Episodic retrieval is reflected by a process specific increase in human electroencephalographic theta activity. Neuroscience letters 2001;302(1):49-52.
15.    Leins U, Goth G, Hinterberger T, Klinger C, Rumpf N, Strehl U. Neurofeedback for children with ADHD: a comparison of SCP and Theta/Beta protocols. APB 2007;32(2):73-88.
16.    Salman MM.(dissertation). Efficacy of Neurofeedback Training on Sports Performance National Team players. Tehran :Tehran University; 2010: 111-2.
17.    Loo SK, Barkley RA. Clinical utility of EEG in attention deficit hyperactivity disorder. Applied neuropsychology 2005;12(2):64-76.
18.    Beauregard M, Lévesque J. Functional magnetic resonance imaging investigation of the effects of neurofeedback training on the neural bases of selective attention and response inhibition in children with attention-deficit/hyperactivity disorder. APB 2006;31(1):3-20.
19.    Cho B-H, Kim S, Shin DI, Lee JH, Min Lee S, Young Kim I, et al. Neurofeedback training with virtual reality for inattention and impulsiveness. Cyberpsychology & Behavior 2004;7(5):519-26.
20.    Doppelmayr M, Sauseng P, Doppelmayr H. Modifications in the human EEG during extralong physical activity. Neurophysiology 2007;39(1):76-81.
21.    Egner T, Gruzelier JH. Learned self-regulation of EEG frequency components affects attention and event-related brain potentials in humans. Neuroreport 2001;12(18):4155-9.
22.    Shelton J, Kumar GP. Comparison between auditory and visual simple reaction times. Neuroscience & Medicine 2010;1(01):30-2.
23.    Doppelmayr M, Weber E. Effects of SMR and theta/beta neurofeedback on reaction times, spatial abilities, and creativity. Journal of Neurotherapy 2011;15(2):115-29.
24.    Arani FD, Rostami R, Nostratabadi M. Effectiveness of neurofeedback training as a treatment for opioid-dependent patients. Clinical EEG and neuroscience 2010;41(3):170-7.