تأثیر تمرینات ثبات مرکزی بر تعادل ایستا و پویا در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد، گروه رفتار حرکتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، شوشتر، ایران.

2 دانشیار، گروه رفتار حرکتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 کارشناس ارشد، گروه رفتار حرکتی، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران ، ایران.

چکیده

مقدمه: اختلال هماهنگی رشدی مشکلاتی برای بسیاری از کودکان در مهارت­های حرکتی به وجود می­آورد، طراحی برنامه­های حرکتی مناسب از مهمترین عوامل کمک به این طیف از افراد جامعه می­باشد. یکی از برنامه‌هایی که در سال‌های اخیر نظر متخصصین رشد را به خود جلب کرده است تمرینات ثبات مرکزی است. هدف از مطالعه حاضر تعیین اثر تمرینات ثبات مرکزی بر تعادل کودکان با اختلال هماهنگی رشدی است.
مواد و روش ­ها: تحقیق حاضر نیمه تجربی استکه در آنتعداد 30 کودک مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی، با دامنه سنی 9 تا 12 سال به صورت در دسترس انتخاب، و بعد از انجام پیش­آزمون مربوط به تعادل ایستا و تعادل پویا به صورت تصادفی در سه گروه (تمرینات ثبات مرکزی، فعالیت­های روزانه، کنترل) جای داده شدند. گروه تمرینات ثبات مرکزی به مدت 12جلسه‌ 45 دقیقه‌ای تمرینات ثبات مرکزی را اجرا کردند، گروه فعالیت­های روزانه در این مدت فعالیت­های معمول روزانه را انجام دادند و گروه کنترل فعالیتی نداشتند، در نهایت پس­آزمون به عمل آمد و نتایج ثبت گردید. جهت بررسی فرضیه­های تحقیق از آزمون تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد.
یافته ­ها: تفاوت معنی­داری بین سن (955/0p=)، وزن (425/0p=) و قد (515/0p=) آزمودنی­های سه گروه مشاهده نشد. تمرینات ثبات مرکزی منجر به بهبود تعادل آزمودنی­ها شد و گروه تمرینات ثبات مرکزی عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل و فعالیت­های روزانه در تعادل ایستا و پویا داشت (001/0 >p). علاوه بر این تفاوت معنی­داری در تعادل ایستا و پویا گروه فعالیت­های روزانه و کنترل یافت نشد (539/0p=).
نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج پژوهش، می­توان از تمرینات ثبات مرکزی به عنوان مداخله­ای سودمند در جهت بهبود تعادل ایستا و پویای کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Core Stability Training on Static and Dynamic Balance in Children with Developmental Coordination Disorder

نویسندگان [English]

  • M Eslamdost 1
  • M Sheikh 2
  • M Mohammadi 3
  • G Ahmadi 1
1 M Sc, Dept of Motor Behavior, shooshtar University, shooshtar, Iran.
2 Associate Prof, Dept of Motor Behavior, University of Tehran, Tehran, Iran.
3 M Sc, Dept of Motor Behavior, Kharazmi University Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Introduction: The developmental coordination disorder causes many problems in motor skills of children. Designing appropriate motor plans is important to help these children. The core stability training is one of the related programs which has attracted the attention of the experts of this field in recent years. This study was aimed to investigate the effect of core stability training on balance in children with developmental coordination disorder.
Materials and Methods: In this quasi -experimental study, 30 children with developmental coordination disorder aged 9 to 12 years old were selected.  After static balance (Stork test) and dynamic balance (Star test) pre-tests, they were randomly divided into three groups: core stability training, daily activities, and control. The core stability exercise group conducted the core stability training for 16 sessions of 45 minutes. In this period, the daily activities group performed their daily routine activities. The control group had no activity. Finally, the post-test was conducted and the results were recorded. The research hypotheses were tested using one-way analysis of variance and Tukey post hoc test (p<0.05).
Results: There was no significant difference among the three groups in terms of age (p=0.955), weight (p=0.425), and height (p=0.515). Also, the central stability exercises improved the subjects' balance. The central stability training group had a better performance in static and dynamic balance compared to the other two groups (p<0.001). In addition, there was no significant difference between daily activities group and control group in terms of static and dynamic balance (p=0.539).
Conclusion: According to the findings, the core stability exercise may be used as a useful intervention to improve static and dynamic balance of children with developmental coordination disorder.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Developmental Coordination Disorder
  • Balance
  • Core Stability Training
  1. Fong SS, Lee VY, Pang MY. Sensory organization of balance control in children with developmental coordination disorder. RDD 2011;32(6):2376-82.
  2. Pless M, Carlsson M. Effects of motor skill intervention on developmental coordination disorder: A meta-analysis. APAQ 2000;17(4):381-401.
  3. Seiler S, Skaanes PT, Kirkesola G, Katch FI. Effects of sling exercise training on maximal clubhead velocity in junior golfers. MSSE 2006;38(5):S286.
  4. Bressel E, Yonker JC, Kras J, Heath EM. Comparison of static and dynamic balance in female collegiate soccer, basketball, and gymnastics athletes. JAT2007;42(1):42-6.
  5. Pitetti K, Baynard T, Agiovlasitis S. Children and adolescents with Down syndrome, physical fitness and physical activity. JSHS 2013;2(1):47-57.
  6. Asonitou K, Koutsouki D, Kourtessis T, Charitou S. Motor and cognitive performance differences between children with and without developmental coordination disorder (DCD). RDD 2012;33(4):996-1005.
  7. Bo J, Lee C-M. Motor skill learning in children with developmental coordination disorder. Research in developmental disabilities 2013;34(6):2047-55.
  8. Gupta S, Rao Bk, Kumaran S. Effect of strength and balance training in children with Down’s syndrome: a randomized controlled trial. Clinical Rehabilitation 2011;25(5):425-32.
  9. Sangster CA, Beninger C, Polatajko HJ, Mandich A. Cognitive strategy generation in children with developmental coordination disorder. CJOT 2005;72(2):67-77.
  10. Fong  S. Nig G .The effect of core  stability  training on balance and sensory performance in young adolescents .MSCC 2010; 32(14): 24-8.
  11. Kibler WB, Press J, Sciascia A. The role of core stability in athletic function. Sports medicine 2006;36(3):189-98.
  12. Esslinger FT. Functional movement: A comparison of the effects of yoga versus strength and conditioning with a core stability program: University of Arkansas, Fayetteville 2011; 39(23): 85-92.
  13. Jeffreys I. Developing a Progressive Core Stability Program. SCJ 2002;24(5):65-6.
  14. Capio CM, Rotor ER. Fundamental movement skills among Filipino children with Down syndrome. JESF 2010;8(1):17-24.
  15. Carmeli E, Zinger-Vaknin T, Morad M, Merrick J. Can physical training have an effect on well-being in adults with mild intellectual disability? MAD2005;126(2):299-304.
  16. Cholewicki J, Vanvliet Iv JJ. Relative contribution of trunk muscles to the stability of the lumbar spine during isometric exertions. Clinical biomechanics 2002;17(2):99-105.
  17. Haywood  K, Getchell N. Lifespan motor development.4nd ed. Champaign. Human kinetics; 2009: 245-354.
  18. McMorris T, Graydon J. The effect of incremental exercise on cognitive performance. IJSP 2000; 31(1): 66-81.
  19. Hill J, Leiszler M. Review and role of plyometrics and core rehabilitation in competitive sport. CSMR;10(6):345-51.
  20. Tsai C-L, Wang C-H, Tseng Y-T. Effects of exercise intervention on event-related potential and task performance indices of attention networks in children with developmental coordination disorder. Brain and cognition 2012;79(1):12-22.
  21. Westendorp M, Hartman E, Houwen S, Smith J, Visscher C. The relationship between gross motor skills and academic achievement in children with learning disabilities. RDD 2011;32(6):2773-9.
  22. Pirrie AM, Lodewyk KR. Investigating links between moderate-to-vigorous physical activity and cognitive performance in elementary school students. MHPA 2012;5(1):93-8.
  23. Peter  M, Lauteslager K . Children with Down’s Syndrome: Motor Development and Intervention. Brain and cognition 2000; 32(10): 87-93.
  24. Reynolds G. developmental coordination disorder  in children and young people . Clinical Rehabilitation 2010; 47(12): 315-21.
  25. Cheldavi H, Shakerian S, Boshehri SNS, Zarghami M. The effects of balance training intervention on postural control of children with autism spectrum disorder: Role of sensory information. RASD 2014;8(1):8-14. [Persian]