اثربخشی آموزش گروهی درمان طرحواره هیجانی بر باورهای فراشناختی دانشجویان دارای نشانههای هراس اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تبریز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

2 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

3 استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

4 استادیار، گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

چکیده

مقدمه: باورهای فراشناختی با اشکال مختلف آسیب‍شناسی روانی در اختلال هراس اجتماعی در ارتباط می‍باشند که لزوم ارائه مداخلات روان‌شناختی به افراد دارای نشانه‍های هراس اجتماعی را ضروری می‌نماید. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی درمان طرحواره هیجانی بر باورهای فراشناختی دانشجویان دارای نشانه‍های هراس اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد.
مواد و روش‌ها: این پژوهش نیمه­آزمایشی بر روی کلیه دانشجویان دارای هراس اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی 99-1398 انجام شد. تعداد 30 دانشجو دارای نمره برش 40 در پرسشنامه فوبی اجتماعی Connor و همکاران، و مطابق با ملاک‍های DSM-5 که تشخیص اختلال هراس اجتماعی را دریافت کردند، به روش نمونه‍گیری خوشه‍ای چندمرحله‍ای انتخاب و به صورت تصادفی ساده در گروه­های‍ آزمایش و گواه (15 نفر در هر گروه) جایگزین شدند. هر دو گروه پرسشنامه باورهای فراشناختیWells  و Cartwright-Hatton را تکمیل کردند. پس از 8 جلسه درمان طرحواره هیجانی در گروه آزمایش، مجدداً پرسشنامه­ها توسط گروه‍ها تکمیل گردید. داده‌ها توسط آزمون­های تحلیل کواریانس چندمتغیره و تک‍متغیره تحلیل شدند.
یافتهها: میانگین و انحراف معیار نمره باورهای فراشناختی در مرحله پیش‍آزمون بین گروه آزمایش (17/6±20/67) و گروه گواه (07/6±06/67) تفاوت معنی‍داری نداشت، ولی میانگین و انحراف معیار این نمره در پس‍آزمون بین گروه­های آزمایش (35/4±60/45) و گواه (86/6±40/67) اختلاف معنی‍داری نشان داد (001/0=p).
نتیجهگیری: با توجه به کارآیی درمان طرحواره هیجانی بر کاهش باورهای فراشناختی افراد دارای نشانه‍های هراس اجتماعی، استفاده از ‌این روش درمانی در بهبود باورهای فراشناختی دانشجویان دارای هراس اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی توصیه می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Emotional Schema Therapy Group Training on Metacognitive Beliefs in Students with Social Phobia Symptoms at Tabriz University of Medical Sciences

نویسندگان [English]

  • S Abdollahian 1
  • A Rezaei 2
  • A Jalili Shishwan 3
  • N Moheb 4
1 Ph.D student of Educational Psychology, Dept of Psychology, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
2 Associate Prof, Dept of Psychology, Payam Noor University, Tehran, Iran.
3 Assistant Prof, Dept of Psychology, Payam Noor University, Tehran, Iran .
4 Assistant Prof, Dept of Psychology, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

Introduction: Metacognitive beliefs are associated with different forms of psychopathology in social anxiety disorder, necessitating the need to provide psychological interventions to people with social anxiety symptoms. This study aims to determine the effectiveness of group training of emotional schema therapy on the metacognitive beliefs in students with social phobia symptoms in Tabriz University of Medical Sciences.
Materials and Methods: The statistical population of this quasi-experimental research included all students with a social phobia at Tabriz University of Medical Sciences in the academic year of 2019-2020. Among them, 30 students diagnosed with a social phobia disorder with a cut-off score of 40 according to the Social Phobia Inventory of Connor et al. (2000)  and the DSM-5 criteria were selected by multistage cluster and purposive sampling methods; then, they were randomly assigned to one experimental and one control group (15 people per group). All in two groups completed the Wells & Cartwright-Hatton (2000) Metacognition Questionnaire. The experimental group completed eight sessions of emotional schema therapy, while the control group received no intervention; then, the questionnaire was again completed by both groups. The results were analyzed using multivariate and univariate analysis of covariance.
Results: The mean and standard deviation of metacognitive beliefs score in the pre-test stage were not significantly different between the experimental group (67.20± 6.17) and the control group (67.06±6 6.07); however, the mean and standard deviation of this score in the post-test between the experimental group (45.60±4.35) and the control group (67.40±6 6.86) showed a significant difference (p=0.001).
Conclusion: Since the effectiveness of emotional schema therapy in reducing metacognitive beliefs in people with social anxiety symptoms is proved, it is recommended to be used in order to improve the metacognitive beliefs of students with a social phobia at the University of Medical Sciences.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • Emotional schema therapy
  • Metacognitive beliefs
  • Social phobia
  1. America Psychiatric Association. Diagnostic and statisical manual of mental disorder. 5nd ed. Washington: DSM-5; 2013: 154-5.
  2. Heimberg RG, Becker RE. Cognitive bihavior group therapy for social anxiety: Basic mechanisms and clinical applications. 1nd ed. New York: Guilford Press; 2002:25-39.
  3. Talepasand S, Noukani M. Social phobia symptoms: prevalence and sociodemographic correlates.  Archives of Iranian Medicine 2010;13(6):522-7.[Persian]            
  4. Shahrivar Z, Mahmoodi J, Alavi A, Mohammadi MR, Tehranidoost M, Saadat S. Prevalence of psychiatric disorders amongst adolescents in Tehran. Iranian Journal of Psychiatry 2008;3(3):100-4.
  5. Norouzi M, Michaeli Manee F, Issazadegan A. The prevalence of self-reported social anxiety disorder on Iranian students. JUUMS 2016; 27(2):155-66. [Persian]
  6. Alfano CA, Beidel DC. Social anxiety in adolescents and young adults. 1nd ed. Washington, DC: American Psychological Association Books; 2011:140-2.
  7. Clark DM, Wells A. A cognation Model of Social Phobia. 1nd ed. New York: The Guilford Press; 1995:77-9.
  8. Jones SR, Fernyhough C. Rumination, reflection, intrusive thoughts, and hallucination-proneness: towards a new model. Behaviour Research and Therapy 2009;47(1):54-9.
  9. Huppert JD, Roth DA, Foa EB. Cognitive-behavioral treatment of social phobia: new advances. Current psychiatry reports 2003;5(4):289-96.
  10. Lobban F, Haddock G, Kinderman P, Wells A. The role of metacognitive beliefs in auditory hallucinations. Personality and individual Differences 2002;32(8):1351-63.
  11. Wells A. Metacognitive therapy for anxiety and depression. 1nd ed. New York: Guilford Press; 2009:44-9.
  12. Leahy RL. A model of emotional schemas. Cognitive and behavioral practice 2002;9(3):177-90.
  13. Leahy RL.  Emotional Schema Therapy. 1nd ed. New York: Guilford Press; 2015:120-6.
  14. Ghadampour E, Hosseini Ramaghani N, Moradi S, Moradiyani Gizeh Rod K, Alipour K. Effectiveness of Emotional Schema Therapy on Decrease of Post-Event Rumination and Cognitive Avoidance in People With Clinical Symptoms of Social Anxiety. Horizon Med Sci 2018; 24(2):111-8. [Persian]
  15. Morvaridi M. (dissertation). The Effectiveness of emotional schema therapy based group therapy on decreased anxiety sensitivity and increased emotion regulation in women with social anxiety. Mashhad: Ferdosi University of Mashhad; 2016:23-5. [Persian]
  16. Javadian SN, Emami T. The comparison of the effect of the number of aerobic and yoga sessions on physical self–description components of female university students. Development and Motor Learning 2009; 1(2):127-45. [Persian]
  17. Connor KM, Davidson JR, Churchill LE, Sherwood A, Weisler RH, Foa E. Psychometric properties of the Social Phobia Inventory (SPIN): New self-rating scale. The British Journal of Psychiatry 2000;176(4):379-86.
  18. Mahdi HA. Validity and reliability of social phobia inventory in students with social anxiety. JMUMS 2016;26(139):166-77.[Persian]
  19. Wells A, Cartwright-Hatton S. A short form of the metacognitions questionnaire: properties of the MCQ-30. Behaviour research and therapy 2004;42(4):385-96.
  20. Sabet M. Standardization of Wells metacognition test. Educational Management Innovations 2011; 6(3):27-49. [Persian]
  21. Leahy RL, Tirch D, Napolitano LA. Emotion regulation in psychotherapy: A practitioner's guide. 1nd ed. New York: Guilford Press; 2011:56-69.